Hej
Jag ska bygga ett uterum till vår sommarstuga och jag blir inte helt klok på hur man ska ansluta uterummet mot fasaden för att få det helt tätt så inte vatten kan läcka in. Uterummet kommer att byggas med en färdigsågad stomme och ha sadeltak med takpannor och det har huset också. Uterummet kommer att monteras med gavel mot fasaden och se ut som ett vanlig tillbyggnad som är något lägre och smalare än själva huset. Vi behöver lägga om taket på sommarstugan rätt så snart och då ska vi försöka förlänga det med lite takutsprång vilket det inte har idag. Se bild.

Jag har läst igenom typ alla trådar som finns på forumet om detta och även sökt en massa på nätet men inte hittat nåt ställe där anslutningen beskrivs i detalj. Men efter mycket sökande har jag hittat att det nog är sk ståndskiva eller ståndplåt jag bör använda. Tex https://www.k-rauta.se/produkt/standskiva-lindab-stask-2000mm-svart/7319661353701

Ståndplåten monteras bakom ytterpanelen på husets fasad och den vinklade delen ska gå ut över taket precis som vindskiveplåten på ett vanligt tak gör. På taknocken ska jag montera nån sorts nockplåt som också går att att vinkla upp bakom husets panel. Låter det rätt?

• Husfasad med markerad plan för tillbyggnad av uterum, inklusive takanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Sitter med samma fundering. Särskilt om man fäster uterummet mot befintlig fasad och alltså inte sågar upp för infästning direkt mot byggnadens reglar.

Kom du något längre i ditt sökande efter svar?

Man ska göra som ts skriver. Om man inte kan få in ståndskivan under fasadbrädorna så kan man spåra in den i stället, men då gäller det att se till att man får det tätt.

• Gilla
orjanr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.