Hej alla kloka.
Tänkte förlänga vår carport med ~2 meter. Kanske inte låter så konstigt men nu ser ju inte carporten ut som den gör på ritningarna som kommunen har. Det har med andra ord hänt en del på 40 år.
Ska jag bara lägga till min förlängning eller ska jag visa hela om byggnaden som fins sen innan vi köpte huset?
Om man lägger till den gamla modifieringen. Hur förklarar man för kommunen att det fanns när vi köpte huset?

Den blåmarkerade delen är den vi tänkte bygga ut.

• Ritning av carport med mått, fasader och planvy; blåmarkerad sektion visar planerad 2-meters förlängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av carport med förråd, gavel- och framsida, planritning och vy A-A, daterad 15 september 1981.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det enklaste är att du ritar in hur byggnaden ska bli efter åtgärden och hur utgångsläget är i dag, då blir alla förändringar inom ramen för bygglovet. Bygglovsprövning ska ske med utgångspunkt från befintligt utgångsläge, inte någon sorts hypotetisk byggnad som inte finns.

Du behöver inte kunna förklara en byggnads historia för att få ett bygglov för en åtgärd.

Enda varningen kanske är om man nyligen har svartbyggt. Om t ex fem år inte har passerat efter att man har svartbyggt så ska byggnadsnämnden ställa ut en byggsanktionsavgift ("böter") mot dig om det framkommer att du har utfört olovliga åtgärder. Och genom att lämna in bygglovshandlingar där du har ritat in frukten av svartbygget ger du ju byggnadsnämnden underlag för detta. Och det finns ingen "snälla-dagisfröken" här utan du har absolut ansvar. Så i det fallet kanske man kan avvakta med bygglovsansökan tills överträdelsen preskriberats efter fem år tänker jag. Eller betala eventuell byggsanktionsavgift.

Vi har inte ändrat på något och vi har bott här i snart 7 år. Vi har visserligen bytt en dörr och del fasad som var rutten och allmänt dålig, målat om övrigt samt isolerat (invändigt) tillbyggnaden i mitten.

Men tipset är alltså att göra en uppdaterad ritning som visar carporten idag och en separat som visar hur den är tänkt att bli?

(Insåg nu att denna tråd nog borde ligga i Bygglov och inte Utbyggnad/Tillbyggnad. Kan man flytta den till rätt forumsdel?)

Normalt ritar man den befintliga byggnaden och vad som ska ändras inom ramen för bygglovet på samma ritning. Jag är ingen fena på hur detta ritarbete görs fackmässigt, det finns säkert andra som kan fylla i.

• Gilla
Pumi
  • Laddar…
Steg 1 är att kontrollera så att det du vill göra ryms inom detaljplanen.

Steg 2, om det ser OK ut rita upp hur det är idag med tillbyggnaden så bör det inte vara några problem.

Men gör steg 1 först så du vet om du bör få bygglov eller ej. Det är ju inte så att byggnadslov är något man får för att de är snälla och man ber fint, utan om det ryms i detaljplanen så ska du också få bygglov!

(i standardförfarande alltså, om man sen inte går in på en massa detaljer om K-märkning osv)

Skulle det vara planstridigt, prickmark osv osv så får man bli lite mer kreativ. Exempelvis kan man se till att få bygglov för övriga saker man vill på tomten först och sen använda attefallstillbyggnad för att förlänga carporten (om kraven uppfylls). Detta får ju vara planstridigt.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Skulle det vara planstridigt, prickmark osv osv så får man bli lite mer kreativ. Exempelvis kan man se till att få bygglov för övriga saker man vill på tomten först och sen använda attefallstillbyggnad för att förlänga carporten (om kraven uppfylls). Detta får ju vara planstridigt.
Tack för input. Var hittar man info om prickad mark? Har hört att folk råkat ut för det i området.

KOlla kommunens hemsida. Där brukar det finnas detaljplaner. LIkaså brukar det finnas ritningsarkiv från när det har utdelats bygglov tidigare. Är det område med många likadana hus kan det löna sig att kika på andras hus också, här hemma så finns det ett fåtal ritningar på varje hus men på ETT hus finns alla byggritningar från 70-talet då området byggdes. Hur mycket matnyttigt som helst!

... vad jag förstått bör det finnas minst 6 m för biluppställning till gata exkl carportstak ... men kolla detta (så var det hos mig när jag byggde på Österlen) ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.