Jag planerar att bygga om en del av min ladan till orangeri och har lite frågor någon kanske jan hjälpa mig med...

Om ladan:
Ladan är väldigt stor och är en del av en hälsingegård från 1865. Ladan har en vägghöjt på ca 6m, kanske 8m i nocken(?) den planerade arean ca 12x8m. Ett gediget fint tak i trä och plåt. Sannolikt inte isolerat. Min tanke är att helt sonika byta ut 3 av väggarna mot glaspartier och sedan bygga en skiljevägg till resterande loge. Väggarna nu består enbart av ett lager tunna och slitna brädor. Golvet behöver isole. El finns draget och vatten tillräckligt nära så borde kunna dras. Logen har stommar av timmer och är placerat i en sluttning och vilar på gedigna granitplintar. 0,3-1m till backen.

Frågor:
Har någon erfarenhet av liknande?
- Om man tänker att det ska hålla plusgrader på vintern (obs södra Norrland), vilken typ av fönster skulle funka bäst tro?
- Eftersom takhöjden är så hög inbillar jag mig att jag kan behålla existerande tak och att det fortfarande blir ljust nog. Vad tror ni? Byta till ljusgenomsläpp i taket typ glastak/kanalplast känns onödigt dyrt, men kanske takfönster?
- För ändamålet orangeri med vinterförvaring av växter och odling - vilket typ av golv funkar bäst tror ni?
- Skulle någon våga sig på en uppskattning vad det skulle kosta?

Katasander Katasander skrev:
Frågor:
Har någon erfarenhet av liknande?
- Om man tänker att det ska hålla plusgrader på vintern (obs södra Norrland), vilken typ av fönster skulle funka bäst tro?
- Eftersom takhöjden är så hög inbillar jag mig att jag kan behålla existerande tak och att det fortfarande blir ljust nog. Vad tror ni? Byta till ljusgenomsläpp i taket typ glastak/kanalplast känns onödigt dyrt, men kanske takfönster?
- För ändamålet orangeri med vinterförvaring av växter och odling - vilket typ av golv funkar bäst tror ni?
- Skulle någon våga sig på en uppskattning vad det skulle kosta?
Tveksam till om det alls räcker med kanalplast, i Norrland får du nog räkna med någon form av isolerglas. Taket måste sannolikt bort och bytas mot genomskinligt dito för att det inte ska bli för mörkt, även om väggarna är höga (det beror dock på hur det ligger i övrigt, är det på en höjd kan det gå, är det skog nära inpå på alla sidor lär det inte gå). Ett annat alternativ kan vara större takfönster och i övrigt isolera taket ordentligt för att hålla kvar mer värme. Samtidigt, om du tycker att kanalplast är dyrt lär du sätta kaffet i halsen när du ser vad takfönster kostar...

Du vill nog isolera mot marken, så åtminstone gräva ut en bit, fylla med isolering och sedan gjuta över med betong.

Du lär behöva någon kontinuerlig uppvärmning t.ex värmepump. Ett glashus värms upp av solen, och har man bara sol typ 4-5 timmar per dygn (vet ju inte hur långt norrut du bor) och det dessutom är minusgrader lär dessa timmar solljus inte förslå så mycket.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Tveksam till om det alls räcker med kanalplast, i Norrland får du nog räkna med någon form av isolerglas. Taket måste sannolikt bort och bytas mot genomskinligt dito för att det inte ska bli för mörkt, även om väggarna är höga (det beror dock på hur det ligger i övrigt, är det på en höjd kan det gå, är det skog nära inpå på alla sidor lär det inte gå). Ett annat alternativ kan vara större takfönster och i övrigt isolera taket ordentligt för att hålla kvar mer värme. Samtidigt, om du tycker att kanalplast är dyrt lär du sätta kaffet i halsen när du ser vad takfönster kostar...

Du vill nog isolera mot marken, så åtminstone gräva ut en bit, fylla med isolering och sedan gjuta över med betong.

Du lär behöva någon kontinuerlig uppvärmning t.ex värmepump. Ett glashus värms upp av solen, och har man bara sol typ 4-5 timmar per dygn (vet ju inte hur långt norrut du bor) och det dessutom är minusgrader lär dessa timmar solljus inte förslå så mycket.
Tack! Isoleringsfönster jag tänkte… träffade en snubbe på jobbet som sa att de håller på att renovera ett sjukhus och har massa 4mm 3-glas PVCfönder de bara ska slänga. Tänkte höra om jag kan få dessa istället för att de slängs. Kanske de kan utgöra bulken av glas så kan jag komplettera med delar så att det passar huset? Blir ju tyvärr då inte skräddarsytt efter existerande stommar och ramverk; men kanske värt?

Ok du tror jag behöver ljusinsläpp i taket? Jo jag läste att det var rätt saftigt med dom. Hmm. Läget vätter med stora väggen i söder, men de mindre åt öst och väst. Enbart åkrar i öst och väst, men enstaka tallar som ev skulle störa ljuset något rakt i söder.

Isolera taket i övrigt låter rimligt. Isolera från marken, menar du ta bort golvet, gräva bort där det är som grundast bara? ( nu fallande höjd under golvet 0,4-0,8m)?

Tack för hjälpen!!

Orangerier har sällan takfönster. Vintertid kommer solen snett in mitt på dagen och sommartid vill man inte ha sol när den är som starkast/varmast.
Förutom det så är takfönster inte riktigt rätt på en gammal lada. Vanliga fönster är lättare att riva ut eller täcka för så det är lättare att motivera. Jag vet t ex en byggnad där de byggt dörrar för glaspartierna så när de är stängda ser det ut som någon av de andra byggnaderna på gården.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Nu har jag dålig koll skall sägas. Men ett orangeri tänker jag omedelbart hög luftfuktighet och mycket vatten. Funkar det mot timret i logen?

AXS
Nu har jag inte byggt något orangeri men byggt om både ladugård och magasin från ungefär samma tid.

Jag skulle vara orolig för att tappa bärighet i hela konstruktionen. Många delar som samverkar och kan hänga ihop på de mest konstiga sätt. Därtill kan delar vara ruttna, sågats bort eller börjat hänga ner.

Så bygg en rejäl konstruktion innanför befintlig stomme är mitt tips.

Och ska det bli ett sånt omfattande bygge skulle jag skippa begagnade PVC-fönster...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.