Teknik
Boan: Testat iDrive.com på Synology och det verkar funka, dock var crashplan bättre tycker jag men det krånglar ju så ...
Ove Germundsson: Satte dit en veckoskiva på urverket och det ser ut som om klockan går nu. Men jag tycker att jag måste ha hög returvärme på radiatorvattnet för att shuntventilen skall släppa på varmare vatten än tidigare inställningar. kollade utegivaren i höstas och den var ok enligt den instruktion jag fann på internet. En faktor som jag får räkna med är att jag har en luftvärmepump idrift som
EyEr0n: Om du nångång vill möblera om då och inte ha tvn på samma plats, var skall du då göra av, CPE, router, switch, 3xAP strömförsöjning, och diverse kablar och adaptrar? Slänga allt på golvet? Sätta upp ett skåp? Med mediacentral bli allt snyggt och prydligt på ett och samma ställe. Jag brukar dock förorda ett vägghängt 19" skåp på 6 eller 10HE om plats finnes! En mediacentral
larky: För kamera hemma så får man börja med att välja om data ska sparas lokalt eller på någon internettjänst. Båda har klara nackdelar, tar nån kameran är det lokala borta, stör/stänger någon ner din internetförbindelse så funkar inte den kameran. Varför manuell aktivering? Jag höll på att köpa arlokameror tills jag började läsa på om batteriförbrukningen, det gick helt bort
drakbane: Har 16A in i kåken. Laddar Tesla S med ett 3-fasuttag. Har köpt en extra UMC/Laddkabel för säker laddning. Eftersom bilen sällan är tom så är det inga problem att ladda på natten, laddningen startar automatiskt kl 22. Laddar med 3x10A vilket ger 30km/timme (Lathund: 1km / timme per ampere per fas) vilket återladdar ca 27-30mil på en natt. Har löst huvudsäkringarna typ 5 gånger i
hevi: [citat] Slappna av och njut istället :). Det finns många som säger att kablagets kvalitet är viktigt inom hifi. Dom är tyvärr förda bakom ljuset, alternativt "dyrkabeltillverkare". Det som spelar roll är, i fallande ordning: Inspelningen kvalitet Rummets akustiska beskaffenhet i kombination med högtalarnas konstruktion och kvalitet Ingenting Ingenting Ingenting Förstärkaren/slutstegets
dataka: Kanske borde ha tillagt att min gamla videokamera för länge sedan hade givit upp och det var några år sedan jag testade olika fångstkort för analog video. En fungerande kamera behövdes därför, och efter alla misslyckade försök med både dyra och billiga fångstkort som fanns då, föreföll det vettigt att prova en kamera som själv digitaliserar videon (vilket också rekommenderades
Atom: Den fungerar! Tackar!!! Nu gäller det att sätta sig in. Tack igen!
byggsson: Nej, har bara dragit ut en coax till varje rum än så länge, dvs inte monterat några änd-don ännu. Syftet med patch-panelen skulle vara att snygga upp lite i server-rummet där det i nuläget kommer ut 8 stycken coax-kablar i var sitt rör än så länge. Sen kommer aldrig alla rum vara inkopplade, troligtvis bara ett eller två :p Parabol skulle nog vara det som skulle vara aktuellt i mitt
lars_stefan_axelsson: [citat] Jodå, den finns i CEC-standarden, under "tuner control". Men det är möjligt att LG inte implementerar den. (De har missat på en del andra ställen i CEC-standarden).
Markarbetaren: [citat] Alla resonerar vi olika. Vissa tror att man får samma bild som från en Axis som kostar 4ggr mera än D-link, för bägge har HD-upplösning. Så är det självklart inte. Dock får man ju fråga sig själv vad man eftersträvar? Är det för att hålla koll på sin garageinfart eller är det för att kunna identifiera tjuvar på 10m avstånd? Mina kameror från D-link har så pass bra
Jocke Best: [citat] Två saker. När en fultjänst slutar fungera, så är det normalt hyfs att inte klaga offentligt, utan lösa problemet själv. Annars gör man bort sig. Det andra är att man inte kommer med ett påstående som avslutas med ett frågetecken. Försöker lära mina barn detta. Utan framgång tyvärr.
Jumos: Det känns lite som att jag har blivit snuvad eftersom jag inte fick någon...
Lantbrukarparet: Får man fråga vad du betalade för detta kit? Och 540TVL? Är det ens sebart vad som händer då?
FemTummar: Jag har inga lurar - än. Min fru har ett par hörsnäckor för löpning som visst ska ha bluetooth-stöd, men hon är inte i närheten och jag minns inte vad det är för modell. Vi kan bortse från den saken för ögonblicket, hon skulle knappast ha nåt emot att få köpa nya löpartillbehör för att få till den här saken.
pelpet: Det har blivit ett rum hittils, för mycket annan renovering. Jag har ett par högtalare installerade där kopplade till en sådan volymkontroll. I teknikrummet stod recievern fram till renoveringen där började, men den ska tillbaks dit sen. Dock har det hänt en del på de senaste åren. Numera så finns det t.ex. chromecast audio med multiroom-stöd. Om man kan hitta aktiva högtalare som
Mattias_Jo1: Hmm. Vet inte vad jag laddade hem förrut men nu är ert helt andra filer. Kodi.bin finns med nu
Stefan N: En fråga om dessa fästen. Jag vill sätta en 42" i ett hörn, alltså snett över om ni förstår. Funkar dessa för det? Den får ju sitta på ena väggen sen vridas ut på ena sidan antar jag.
goerana: Hej Nja optiska är igentligen klockrena, Exma, ( som gör Dormas Rapid) har använt optisk sedan tidigt 90 tal. Finns överallt där man har lås som ställer höga krav på säkerhet osv.. //Goerana
Hemmakatten: Tack för visat intresse så här långt efteråt. :) Jo, det gick bra. Kommer inte ihåg vad jag gjorde exakt, men jag pillade lite och skakade klockan lite försiktigt och då hoppade den igång. Tur det, för stugägaren och vi är numera goda vänner, var t.o.m. på hennes bröllop.
nemlan: Knyt fast kameran i flagglinan, hissa upp, klart? Du kan dessutom byta ut linan mot nätverks- och elkabel så blir det mindre trassel.
lars_stefan_axelsson: [citat] Japp. Precis allt det du skriver är sant! :) Det är som sagt för att undvika komplicerade supportsamtal som man säger att det "inte går". Det riktiga svaret är snarare att "Om du behöver fråga oss om hur man gör så är svaret att det inte går. Om du är händig och förstår hur nätverk fungerar och konfigureras så går det med att med rätt utrustning ordna i samtliga fall".
Anonymiserad 22996: Ska kolla upp Elvox, kanske går att få tag på i Tyskland annars. Såg att även Panasonic har några modeller. Det är ingen som har eller har installerat något märke som fungerar bra?
nissenhj: Jo biltemas har samma design som Ejlo Trend men invändigt är de långt ifrån Eljo Trend! Så du som vill ha bra grejer se upp! Eller är det bara jag som haft otur?
nemlan: [citat] Det är också det sista man frågar innan man blir utkastad ;)
erikssonjorgen: Hej, Satte in en tvåvägssplitter på matningen till befintlig tvåvägssplitter. Antennerna är riktade mot Köpenhamn och Malmö. Samtliga FTA (FreeToAir) fungerar från båda sändarna. Nästan så man blir lite sugen själv att sätta upp en danmarksantenn. Länge sedan man såg DR1 och DR2. Ovan var hos min mor. Tack för hjälpen. /J