D
Om man köper ett iPad-tangentbord utan ÅÄÖ, kommer man att kunna skriva ÅÄÖ om iPaden är konfiguerad för svenska genom att trycka på de tangenter som normalt har ÅÄÖ eller kommer det att komma upp de tecken som står på tangenterna? Skickar ett bluetooth-tangentbord tecken eller scan-koder till iPaden?

ÅÄÖ hamnar där de brukar vara. Du har dock fler tangenter än dessa som skiljer sig.
Den andra frågan förstod jag inte riktigt.

D
Johan Gunverth skrev:
ÅÄÖ hamnar där de brukar vara. Du har dock fler tangenter än dessa som skiljer sig.
Den andra frågan förstod jag inte riktigt.
Normalt talar tangentbord om vilken tangent som har tryckts ned. Inte vilken bokstav/tecken det skall vara. Det avgör datorn utgående från en tabell. Men eftersom jag inte vet hur Bluetooth-tangentbord fungerar så vet jag inte om de skickar "tangent nr xxx har tryckts ned" eller "bokstaven A har tryckts ned". I det senare fallet så kommer ju ett utländskt tangentbord aldrig att kunna generera ÅÄÖ, men i det första fallet så borde ÅÄÖ genereras bara man trycker ned de tangenter som iPaden anser man skall trycka ned för ÅÄÖ, trots att det inte står så på tangenterna.

Det fungerar med vilket tangetnbord som helst. Du får ett extra val för fysiska tangentbord när dessa ansluts. Jag har aldrig hört några spörsmål med de femtielva varianter av tangentbord som jag har levererat till kunder.

https://support.apple.com/sv-se/HT202178

D
Utmärkt, ser ut som om det kommer funka fint.

jag beställde ett tangentbord från aliexpress med svensk tangentbord till min android platta med väska och allt för under 300 hundringen och vart klart imponerad av pris och kvalitet.

Kan vara värt att kolla där med tanke på att det är skamligt dyrt att köpa i sverige

D
Var hittade du med svenskt tangentbord på AliExpress? Beställde ett från Ali, men det är US/UK-variant förstås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.