Vilka enorma lagringsbehov ni har, vår 500 GB disk är inte på långa vägar fylld.

Men ni kanske har en massa egenfilmade videofiler som ni sparar? Vi har bara foton (vi har aldrig ägt en videokamera så i vår familj finns det ingen tradition av att filma).
 
R
Nerre skrev:
Vilka enorma lagringsbehov ni har, vår 500 GB disk är inte på långa vägar fylld.

Men ni kanske har en massa egenfilmade videofiler som ni sparar? Vi har bara foton (vi har aldrig ägt en videokamera så i vår familj finns det ingen tradition av att filma).
va tråkigt, man vill ju höra hur barnen lät när de var små tex. Vi har en kamera som är två I ett, både fotar och filmar I HD.
 
Tråkigt och tråkigt, jag sitter ju och ser hur alla som haft VHS-C eller Video8 idag sitter och sliter med att konvertera sina filmer... Våra gamla papperbilder från den tiden funkar fortfarande:)

Och hur barnen lät när de var små lär jag aldrig få höra eftersom jag är döv.
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Vilka enorma lagringsbehov ni har, vår 500 GB disk är inte på långa vägar fylld.

Men ni kanske har en massa egenfilmade videofiler som ni sparar? Vi har bara foton (vi har aldrig ägt en videokamera så i vår familj finns det ingen tradition av att filma).
Vi filmar inte så mycket själva, men barnens farmor och farfar gör det och kommer emellanåt med dvd-skivor som jag raskt kopierar över till NASen. Tror vi är uppe i runt 40GB med sådana filmer nu.

Annars är det mest gamla dvd:er och cd-skivor som jag kopierade över/rippade till NAS:en (eller dess föregångare) långt innan streaming-tjänster blev vanliga. I denna fas av mitt liv värderar jag tid rätt högt, och jag har insett att det går mycket snabbare att skaffa mer utrymme än att gallra. Det är dessutom roligare. :-)

Igår tog jag backup på min hustrus telefon till NASen. Alla foton och filmer hon tagit sedan senast blev väl runt 7GB i sig. Många bäckar små...

Det är inte allt på NASen som jag tar backup på. Original DVD:erna t.ex. betraktar jag som backup på kopiorna som finns på NAS:en. :-)
 
Jag har bra erfarenheter av Flexraid och Snapraid ovanpå Windows.

Kör Snapraid på en Supermicro server som DAW i musikstudion, det är bara mängden av SATA portar som sätter gränsen.
Använder Flexraid (med storage pool) på en vanligt PC för XBMC/Kodi som samtidigt fyller NAS funktionen för hela huset. Men Snapraid skulle också hade fungerat bra här.

Enorma fördelen i jämförelse med standard raid lösningar är att det alltid går att läsa individuella diskar i nödläge, eftersom all data lagras i original format. Det finns också andra fördelar, särskilt för "hemmabruk".

http://flexraid.com/
http://www.snapraid.it/
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Vilka enorma lagringsbehov ni har, vår 500 GB disk är inte på långa vägar fylld.

Men ni kanske har en massa egenfilmade videofiler som ni sparar? Vi har bara foton (vi har aldrig ägt en videokamera så i vår familj finns det ingen tradition av att filma).
Vänta bara tills du skaffar en go-pro...

Men visst, sparar man bara foton i jpeg-format räcker ju en liten disk långt. Men så fort man börjar få för sig att fota i RAW, filma i HD eller börja rippa sin enorma CD-samling av klassisk musik i FLAC-format så tar snart 500GB-disken slut. Men det är egentligen inte ens topic.

Men om man ska bidra något till tråden, så angående redundans så kör jag symform för offlsite-backup. Det är en molntjänst som är gratis mot att man bidrar själv med 2x lagringsutrymmet man vill ha. Den har fungerar bra för mig (och jag har också behövt återställa en backup en gång).
 
Yaken skrev:
Men om man ska bidra något till tråden, så angående redundans så kör jag symform för offlsite-backup. Det är en molntjänst som är gratis mot att man bidrar själv med 2x lagringsutrymmet man vill ha. Den har fungerar bra för mig (och jag har också behövt återställa en backup en gång).
Det verkar som Symform lägger ner verksamheten i slutet av den här månaden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.