Hej

Jag blir med fiber inom kort och ska välja ISP. Vad har ni för erfarenhet av Bredband2, UniversalTelecom och AllTele ? Både stabilitet, kundsupport, hastighet m.m..
Jag är inte ute efter att hänga ut någon utan bara att välja den som levererar bäst till bäst pris.

/M

UniversalTelecom har jag haft i tidigare hus och skulle inte välja dem igen. Bredband2 har några grannar (Öppen Fiber) och de verkar nöjda (jag är "bredbandssammordnare" i sammfälligheten) men själv kör jag Telia och tycker att de har fungerat bra, bra support (men långa kötider), skickar nya dosor och hjälper remote...

C
Universal och AllTele är så vitt jag vet samma företag. Har erfarenhet av både dem och Bredband2. I båda fallen har tjänsten fungerat som man kan förvänta sig och utan avbrott men AllTele/Universals kundservice har varit ett skämt de gånger jag haft med dem att göra. Bredband2 känns mer seriöst enligt min mening.

Jag har Bredband2 och är nöjd. Betalar för 100/100 och får alltid minst 120/100 oavsett tid på dygnet. Jag är inte intresserad av TV, telefoni eller andra tjänster som web och epost så därför var valet av ISP relativt enkelt för mig.

Valde Bredband2 för att de ger en riktig IP-adress (förvisso inte fast men inte NAT), har bra prestanda och var inte dyrare än någon annan.

Låter som Bredband2 är ett bra val, även prismässigt. Fakturaavgifter kan man bli av med genom e-faktura istället. Andra har tydligen bara Autogiro som jag inte gillar helt.

Jag har de senaste 2.5 åren kört AllTele och har inget att klaga på. Betalar för 100/100 och får ut det och en del till, mycket bra upptid (ett längre avbrott men det var utom deras kontroll).

Jag lyssnar och läser fortfarande, än är inte valet gjort.

Se vilka som har bra erbjudande för tillfället, byt om du inte är nöjd. Den tiden då leverantörer av telefoni och internet hade hutlösa uppsägningstider är förbi.

jtl skrev:
Se vilka som har bra erbjudande för tillfället, byt om du inte är nöjd. Den tiden då leverantörer av telefoni och internet hade hutlösa uppsägningstider är förbi.
Ungefär den slutsatsen jag tycker mig kunna dra av de möjliga ISPs i vårt öppna fiber stadsnät också.

mortimer skrev:
Ungefär den slutsatsen jag tycker mig kunna dra av de möjliga ISPs i vårt öppna fiber stadsnät också.
Jag sitter med Alltele ofrivilligt och kan inte byta, skulle om jag kunde, DNS uppslag måste göras två gånger på en adress som inte besöks ofta, farten är under all kritik, denna hastighet är inte mot någon test server som bredbandskollen utan mot riktiga servrar som t.ex Ubuntu mirrors i Sverige och allmänt tjänster som ligger utanför deras nät.
Och innan någon säger att det är min egen utrustningen så kan jag tillägga att jag är IT-tekniker och har testat massa olika routrar, även business klassade sådana så som cisco Asa och zyxell's usg serier, när jag kunde byta så presterade ALLA andra bättre än vad Alltele gör.

Byt DNS server i routern till Googles öppna och se om det hjälper, 8.8.8.8 och sekundär 8.8.4.4.

Välj en "stor" leverantör är mitt tips från att ha pratat med många i vår förening. Nästan alla som valt mindre (men billigare) alternativ har ångrat sig eller upplever problem, tex. ofta med DNS uppslag.

Det som verkar gälla överlag nu med fiber är att man ska använda det öppna nätet och fria konkurrensen på ett helt annat sätt än vad man kunde med ADSL och koppar. Nu verkar det inte finnas någon anledning att ha bindningstid; priset hinner med all sannolikhet sjunka hos andra leverantörer under en avtalsperiod/bindningstid.

Vi betalar idag drygt 450kr/mån för Telias ADSL (8mbit/1mbit). Med fiber och utnyttjande av kampanjmånader inkl. startavgift så kan man få 100/10 för 200kr/mån under kampanjmånaderna

anders07 skrev:
Byt DNS server i routern till Googles öppna och se om det hjälper, 8.8.8.8 och sekundär 8.8.4.4.

Välj en "stor" leverantör är mitt tips från att ha pratat med många i vår förening. Nästan alla som valt mindre (men billigare) alternativ har ångrat sig eller upplever problem, tex. ofta med DNS uppslag.
Detta blir oavsett vilka DNS servrar man väljer, ibland jävlas det även när man skippar DNS uppslag och går på IP direkt.
Ibland är det som att routing tabellen timear ut och inte vill säga vart mina paket ska.
Är något grundläggande i deras infrastruktur som shapear trafiken som skapar detta strul, tar även väldigt lång tid att komma upp i någon fart när man laddar ner något.
Har gjort samma tester på annan isp på samma stadsnät som jag nu är ansluten till, där är det inget problem.
Då jag jobbar som konsult åt andra företag(driftar kompletta it-miljöer) så jag har flera kunder som haft Alltele och bytt leverantör där alla deras internetstrul försvunnit. I vårar stadsnät har man 10-talet val av isp och Alltele är dyrast och sämst. I våran stad grundades dessutom Alltele här sitter deras företags support, privatsupporten blev flyttad till Madeira pga. Skattetekniska skäl, detta är dock inte vettigt idag så privatsupporten har flyttat till Sverige igen, tror det ligger i Malmö nu. Men de personer jag känner som jobbar där rekommenderar till och med att man väljer annat :P

Fairlane
Vi kör Alltele sedan cirka ett år och jag har inget att klaga på alls.

Vad är era erfarenheter av OwnIt (www.ownit.se) ? De verkar ha bra priser på 100/10mbit utan startavgift och bindningstid. Dock verkar de ha bindningstid på 100/100mbit. Supporten är väl egentligen inte det som jag väljer ISP utifrån, den klarar jag mig egentligen utan. Men en fungerande kundservice/tjänst så order/uppsägning fungerar felfritt kan vara avgörande vid valet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.