Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Visualisera din ritning med Unity och Oculus Rift

1. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 12 494 inlägg
    Att rita det man ska bygga i 3D är ett bra sätt att få sig en uppfattning hur saker och ting kommer att bli. Man kan även fånga upp tankemissar innan man byggt dem.

Något som dock är svårt på en vanlig skärm och i ett vanligt cadprogram som Sketchup tex är att få sig en bra uppfattning om skalor och avstånd

Tex om det blir trångt runt köksön.

Ett bra sätt att lösa detta är att titta på sin ritning i realtid med ett par 3D glasögon, alla helst en HMD där stor del av synfältet täcks av bilden, jag använder mig av denna från Oculus Rift

http://www.oculus.com/

Man behöver även någon form av 3D-motor, jag använder Unity då jag tycker den är riktigt enkel och stöder många 3d format som tex ,fxb

http://unity3d.com/

Sist men inte minst behöver vi en ritning, jag använder Sketchup och Pro versionen av Sketchup klarar av att exportera till .fxb som Unity kan importera.

Var noga med att klicka i "Export two-sided faces" annars kommer vissa ytor gå att se rakt igenom.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fxb_export.jpg

Skapa ett nytt projekt i Unity, se till att välja alla Standard Assets då du säkerligen kommer att behöva dem.

Navigera till ditt Unity projekt på disk, kopiera din .fxb fil samt textur map till Assets mappen under ditt projekt. I Unity under projektfliken klicka på Assets och sedan din .fxb.

Om du som jag använder dig av millimeter i Sketchup så väljer du en skala på 0.001 då Unity använder sig av meter. Glöm inte att klicka i Generate coliders annars kommer du ramla genom marken.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fxb_import.jpg

Skapa lite belysning genom Game objects / Create other / Spotlight, etc

Installera Oculus Rift Unity integration och sedan drar du ut en Oculus kamera på spelplanen från Assets / OVR / Prefab / OVRPlayerController

Thats it, detta är alt du behöver för att kunna gå runt i din ritning och bilda dig en uppfattning.
    Du kommer kanske även även vilja finlira med texturer etc. Unity stödjer inte att finlira med Texturer så detta gör du i Sketchup. Sedan i Unity klickar du på objektet och väljer texturen, här kan du nu leka med olika typer av material som bump maps etc.

Så här kan det se ut efter lite ljussättning och pill med material
    [video=youtube;CrYCWio0tOQ]https://www.youtube.com/watch?v=CrYCWio0tOQ[/video]

• Laddar…
  2. Bezt
    Medlem · Örebro · 2 122 inlägg

Bezt

Medlem
    Riktigt coolt. Hoppas bara oculus rift överlever bra när Facebook köpt dem.

3. AndersMalmgren
    De har ju fått en del pengar att röra sig med så nog bara positivt, de släpper konsumentversionen till sommaren

4. T
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

trionic

Medlem
    Häftigt värre! Jag tittade på YT-klippet och lyckades skela tillräckligt för att se det i 3D :)
    Har du DK1 eller DK2 ? Är det värt att köpa developer kit eller ska man vänta på konsumentversionen?

5. AndersMalmgren
    Tack,
    Jag har bara DK1, kände att jag inte kan rättfärdiga att köpa båda devkitsen, så nästa får bli konsumentversionen.
    Dock fungerar den bra på DK2 då jag använder senaste SDKn

6. AndersMalmgren
  7. AndersMalmgren
    OM några veckor kommer min HTC Vive, den kommer med två handkontroller en för varje hand, dessa trackar händerna i relation till huvudet, mao får du två virtuella händer i VR-världen som är 1:1 mappade mot verkligheten. Detta gör det ännu enklare att bilda sig en uppfattning om skalor etc i din ritning. Jag tänker tex på

https://www.byggahus.se/forum/badru...s-yta-minst-vara-inte-upplevas-som-trang.html

Man skulle helt helt kunna rita upp en 80x80 eller 90x90 dusch och sedan stå i duschen och bilda sig en uppfattning

8. AndersMalmgren
    Redigerat 7 apr 2016 21:16
    • Laddar…
  9. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 156 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Skitcoolt! Export för oss fattiglappar med Cardboard?

• Laddar…
  10. AndersMalmgren
    Min nvidia 980 TI får jobba en del för att klara av ritningen i bra framerate :D Skulle vara om jag tar bort allt som har avrundning kanske, dörrar, osv. Har faktiskt inte undersökt om google har en SDK för cardboard, får titta lite på det

11. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 156 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Finns cardboardtemplates till unity, jag har lyckats bygga ut tutorial till min telefon (innan tiden som vanligt tog slut)

• Laddar…
  12. AndersMalmgren
  13. H
    Medlem · Sthlm · 178 inlägg

helder

Medlem
    500U$ för Oculus rift är lite saftigt.
    Undrar om Gear VR för 100U$ klarar samma saker och går att använda med andra tfn -lurar..

14. AndersMalmgren
    500 är USA pris i EU kostar den 750 eur :) tacka sossarna för det :D

Man kommer aldrig få samma upplevelse ur en telefon det får man tänka på, den höga Foven kräver bra detaljer med mycket polygonal det kan inte en mobil spotta ur sig. Min automatiska lösning kräver dessutom realtidslampor om man inte brebakar det i sitt 3d program vilket tex Sketchup inte stödjer, realtidslampor funkar inte på en mobil

15. H
    Medlem · Sthlm · 178 inlägg

helder

Medlem
    Kan bli en tidsfråga - kan gå att optimera/förenkla upplösningen så småningom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.