Resten av installationen består av en 10m kabel med F-kontakter som går direkt till boxen 
Finns en förstärkare inbyggd i antennen men den har jag aldrig använt då jag resonerat som att den gör mer skada än nytta på så kort kabellängd.
Finns en förstärkare inbyggd i antennen men den har jag aldrig använt då jag resonerat som att den gör mer skada än nytta på så kort kabellängd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns risk att en avstängd men inkopplad förstärkare dämpar signalen.
Varför inte använda förstärkare?????Det finns lägen då man överstyr mottagaren men med 5 mil till sändaren så är väl det mikroskopiskt.
Förstärkare vid antennen är bättre än att mottagaren går på full förstärkning, förstärkare vid antennen förbättrar signal/brus förhållandet.
Protte
Varför inte använda förstärkare?????Det finns lägen då man överstyr mottagaren men med 5 mil till sändaren så är väl det mikroskopiskt.
Förstärkare vid antennen är bättre än att mottagaren går på full förstärkning, förstärkare vid antennen förbättrar signal/brus förhållandet.
Protte
Well, inte så mycket att välja på - dessa antenner har inbyggd förstärkare som inte går att koppla bort.prototypen skrev:
Men eftersom den är konstruerad för att det skall vara valfritt om man vill använda förstärkaren eller inte utgår jag från att förstärkaren inte försämrar signalen i någon betydande utsträckning när den inte är aktiv.
Jag hävdar att en förstärkare inte kan leverera ett bättre signal/brusförhållande ut än vad som kommer in från antennen. Snarare tvärtom, förstärkaren kommer alltid att tillföra brus. Förstärkarens uppgift är att minimera ytterligare försämring av signal/brusförhållandet mellan antennen och mottagaren. Men med 10 meter koax utan skarvar eller splittar har jag resonerat som att förstärkaren bara kan göra saker och ting sämre.
Överstyrning av mottagaren oroar jag mig inte för
Men det är ju ett rent teoretiskt resonemang. Att testa med förstärkaren finns på åtgärdslistan, men injektorn kostar några hundralappar som hamnar i papperskorgen om det inte hjälper. Det kan ju vara så att boxen jobbar bättre med en högre signalnivå även om signal/brusförhållandet är sämre.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
En stark signal + brus är bättre än en svag signal+brus.
Bruset ligger på ung samma nivå oavsett så dämpar du ner signalen så den närmar sig brusgolvet då finns inget att göra.
Protte
Bruset ligger på ung samma nivå oavsett så dämpar du ner signalen så den närmar sig brusgolvet då finns inget att göra.
Protte
Klicka här för att svara