1 749 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Skära bort skärmen på FTP kabel?
Jag har dragit cat5e FTP (eftersom jag råkade ha det liggande) mellan två byggnader. Till den ena byggnaden har jag köpt uttag som visade sig vara skärmade. I den andra byggnaden har jag tänkt mig en vanlig patchpanel med keystonemoduler eller vad de heter.
Ska jag skära bort folien och isolera den från de skärmade uttagen, eller ska jag ansluta skärmen? Eller ska jag byta kabel?
Edit:
Resten av kabeln i nätverket kommer vara utan skärm.
Ska jag skära bort folien och isolera den från de skärmade uttagen, eller ska jag ansluta skärmen? Eller ska jag byta kabel?
Edit:
Resten av kabeln i nätverket kommer vara utan skärm.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Anslut inte skärmen.
protte
protte
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
+1 på det
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Nästan alla...Strip skrev:
Du kan om du vill ansluta skärmen till sann jord i ena änden av kabeln för ung. 20 dB bättre dämpning mot radiofrekventa störningar (bara en oinkopplad skärm ger ung 20 dB i sig). Men eftersom man sällan har några sådana (och det är svårt att överblicka åskriskerna vid vid koppling mellan två byggnader) så skulle jag skitit i det ändå.
Anslut i vilket fall inte skärmen till uttagen. Standarden för skärmad ethernet är felaktig och leder till jordslingor om man gör som man skall. Det är därför som man (i stort sett) aldrig använder skärmad kabel för ethernet. Om man har problem med fältstyrkor över 3 V/m så drar man fiber istället.
Så kall mig överens också då, om du vill...
Klicka här för att svara