Satt och såg på TV för första gången på en månad. Ett par minuter efter jag slagit på den klickade det och bilden försvann. Därefter gick det inte att få igång den.

Har en Philips 42" platt-TV och ingen annan erfarenhet av dessa digital-TV-apparater.
Den är c:a 5 år gammal. Borde väl hålla längre än så?
Vad kan ha hänt?

Ganska normal livslängd för en platt-tv tyvärr. En väldigt vanlig orsak är att s.k. elektrolytkondensatorer i nätdelen ger upp. Finns massor skrivet på nätet om detta. Många har lagat apparater med gott resultat genom att byta. Ibland ser man direkt att kondingarna är svullna i vissa fall har de exploderat. Vissa fabrikat är mer drabbade än andra. Kan man inte fixa det själv är det antagligen inte värt pengarna att någon på betald arbetstid ska fixa det möjligen om någon elektronikkunnig i bekantskapskretsen vill åta sig arbetet. Materialkostnad kanske någon hundring om man köper delar från Elfa.

Ok, tack för svar!

zingo skrev:
Ok, tack för svar!
En bra orsak att köpa en fet 65" 4K.. :-)

Önskar min bara svartnade oxå..:-)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Någon TV har jag inte lagat ännu men 3 av 4 datormonitorer jag har är "renoverade" på just det här sättet.

Jag hade aldrig lagt extra pengar på att få 4K. Det finns inga planer hos någon operatör att sända i 4K, de sänder ju inte ens i full-HD... Visst kan kan man koppla en dator till TV:n och få nytta av 4K men personligen tycker jag inte det är värt det.
Senaste flugan före 4K var 3D, det var man tvungen att ha. Hur stort slog det igenom?

D
Müssli skrev:
Jag hade aldrig lagt extra pengar på att få 4K. Det finns inga planer hos någon operatör att sända i 4K, de sänder ju inte ens i full-HD... Visst kan kan man koppla en dator till TV:n och få nytta av 4K men personligen tycker jag inte det är värt det.
Senaste flugan före 4K var 3D, det var man tvungen att ha. Hur stort slog det igenom?
4K är ingen fluga tillskillnad från 3D. Det är en naturlig utveckling med tanke på att i princip all film idag mastras i +4K.
Sedan att tv-sändningar i Sverige ligger 15 år efter i teknikutveckling är en annan sak. Det finns ju inte någon anledning att köpa en tv med högre upplösning än 720p om man bara ska se tv-sändning.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
DMOL skrev:
4K är ingen fluga tillskillnad från 3D. Det är en naturlig utveckling med tanke på att i princip all film idag mastras i +4K.
Sedan att tv-sändningar i Sverige ligger 15 år efter i teknikutveckling är en annan sak. Det finns ju inte någon anledning att köpa en tv med högre upplösning än 720p om man bara ska se tv-sändning.
Vi tänker olika vilket är helt ok. Bandbredden som krävs för att visa rörlig bild i 4K är i dagsläget extremt hög, det är därför vi inte ser några TV-sändningar i det formatet. Visserligen förbättras komprimeringen hela tiden men jag har svårt att tro att man lyckas få till det bra inom rimlig tid.
Själv använder jag TV:n för att titta på TV-sändningar till 90%, så jag behöver inte 4K. När (om) TV-sändningarna "kommer ikapp" TV-apparaterna tror jag det finns andra förändringar hårdvarumässigt som gäller. Ta kontrast/intensitet som exempel, dagens sändningar är fortfarande anpassade efter den gamla tjock-TV:ns fosfor som klarar 100 nits. Våra platt-TV klarar 2-3 ggr så mycket. Den skillnaden upplevs som betydligt större än fler pixlar.
Om vi pratar om TV och flugor så finns det en hel del. Just nu ska man tydligen ha en TV som är lite böjd. Allt för att vi ska köpa nya produkter varje år. Pixelracet tror jag kommer stanna av, just nu liknar jag det med samma race som digitalkamerorna hade i början. :)

När har man idag nytta av 4K i TV:n?

D
Verkar mest som du inte är insatt i ämnet, men kan enkelt besvara dig med att det inte finns några UHDTV-sändningar i Sverige pga det saknas sändningstillstånd. Det sändningstillstånd som funnits för 4K genomfördes fram till mars 2014 av Terracom för testsändning via DVB-T2.
SVT har på egen begäran bett Regeringen att ta tillbaka sändningstillståndet för att sända HD för SVT24 och Kunskapskanelen då Terracom lagt ner övergången för DVB-T2. Så vi har alltså ett dödläge som kommer bidra ytterligare år av att inget kommer hända för marksänd tv i Sverige. Det finns ju dock andra distributionsplattformar som är mer lämpliga att sända högupplöst media, t.ex. via satelit eller fiber. Genom gå över till HEVC (H.265) istället för H.264 kan man mer än halvera bandbredden. TV4 genomförde för övrigt den första svenska 4K-produktionen förra året men den distruberades inte utanför studion.
Så vad ska man då med UHD till på TV säger du? Ja, det finns både film och tv-serier att köpa och streama i 4K redan idag. Bl.a. Netflix streamar sina egenproducerade serier i 4K sedan ett tag. För fysisik distribution kommer kommersiella UHD BD-spelare att lanseras i början av 2016 och Kingsman kommer bli den första kommersiella fysiska utgåvan. Folk använder trots allt sina tv-apparater idag till annat än att bara titta på konventionella lågupplösta tv-sändningar. Men för den som sagt som bara tittar på tv-sändningar har inget behov av att köpa en tv som stödjer mer än 720p i dagsläget.

Glömde alla som vill spela sina högupplösta spel via PC också.

Redigerat:
Jodå, vi är ju överens om att det inte är någon idé att lägga extra pengar på 4K om man vill se på traditionell TV. Alltid något. ;)
Jag har absolut ingen större koll på ämnet, skriver bara så som jag tycker och tänker. Tack för att du upplyser mig!
I tisdags lyssnade jag på Per Björkman från SVT, han har bl. a. ansvar för SVT:s utsändningar. Han mer eller mindre sågar 4K som bildformat pga det jag tidigare skrivit. Pratar vi marknät så finns ingen plats kvar och mindre kommer det bli framöver, dock kan man ju spekulera om hur länge folk kommer titta på TV på traditionellt vis.

Jag tror fortfarande att om man köper en 4K-TV idag kommer den vara föråldrad inom en snar framtid. Nästa år ska det säkert vara 4K PLUS lite annat skoj som dagens 4K inte klarar av. Så var det ju med MPEG-4, hur många köpte inte en sån TV för att se HD-TV? När Boxer sedan började sända HD skulle det inte bara vara MPEG-4 utan dessutom DVB-T2 som ingen visste/talade om för de som var snabba med den nya tekniken.
Nåja, ingen kan skåda in i framtiden. Vi får ta fram den här tråden om några år och skratta ihop. :p

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Man kan väl säga att om man inte är en "early adopter" finns det ingen anledning att köpa en 4K-tv än på några år. Du har nog rätt i att en 4K-tv som köps nu kommer vara föråldrad om några år, men inte för att det är 4K utan för att det gäller för alla tv-apparater. Dock är jag övertygad om att 4K kommer att bli helt dominerande standard så småningom, men vid det laget är det nog tveksamt om marksänd linjär-tv ens finns annat än som gammal kvarleva för pensionärer. Man kan inte jämföra med MPEG-4 i marknätet, 4K är helt enkelt bara en skärmupplösning, inte en komplex teknisk standard.

Det kommer för övrigt inte stanna vid 4K. Sedan kommer 8K osv. Det kommer inte stanna förrän vi kan tapetsera en hel vägg med en tv som har samma pixelstorlek som en smartphone.

Erkänner att jag blev överraskad av påståendet att fem år är normal livslängd för en ny TV i dag. Står i begrepp att köpa en ny TV, men då är det väl knappast idé att köpa en dyr apparat. Jag ser på TV på traditionellt sätt genom Comhem. Vad kan rekommenderas, avstår gärna från finesser. En bra bas-TV på ca 50 tum. Tips?

Har en 5 år gammal philips hemma. Ibland händer det att den blir svart... ca 2 ggr per år. Har du testat att ta ut kontakten och sedan starta om den? Fungerar på min.

Mikael_L
zingo skrev:
Satt och såg på TV för första gången på en månad. Ett par minuter efter jag slagit på den klickade det och bilden försvann. Därefter gick det inte att få igång den.
Perfekt, passa på och kasta ut imbecill-TV nu och häng bara på byggahus, som jag ... :)

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Det spårade väl ut en del och nu vill jag försöka vända åter till utgångspunkten.
Jag är tillräckligt händig för att kunna öppna TVn och byta det som skulle kunna vara trasigt om jag bara vet vad jag ska leta efter. Har skaffat ny TV men kan ha denna i gäststugan om jag kan fixa den. Det vore kul och en bra ny lärdom att bocka av. Några tips om vad jag ska leta efter för att avgöra vad som kan behövas bytas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.