Har aldrig hört talas om APS. Gjorde sökning på nätet, hittar ingen koppling mellan APS och UPS?
När jag söker på "APS backup battery" så får jag träffar på bl.a. APCs enheter.

Gällande UPSer är "online" och "offline" vedertagna begrepp på hur UPSen jobbar med batteriet/batterierna.
 
hsd
Nerre skrev:
Kan du ge en källa till det där? Det som du beskriver som APS låter som det som alla andra kallar offline eller bypass UPS.
Visst det är så, bara för att vilseleda
UPS=uninterruptible power supply
sen sätts ett tillägg som fritar grunddefinitionen, bypass..., efterom de som heter SPS (standby power system) eller APS (automatic power system) inte säljer så bra
gå på ett seminarium:
lit.powerware.com/ll_download_bylitcode.asp?doc_id=9970
 
Jag fick samma resultat som Demmpa när jag googlade, det där låter med andra ord som nåt från en enskild tillverkare (vars produkter man inte ens hittar när man googlar på "UPS APS").
 
S
elpaco skrev:
Mikael. Så här funkar det:
"Time Machine keeps hourly backups for the past 24 hours, daily backups for the past month, and weekly backups. The oldest backups are deleted when your backup drive becomes full."

Jag har kört det själv mot min synology-NAS, vilket ju garanterar att extremt lite tid går förlorat vid ett misstag när man arbetar med datorn. Dock fick jag två problem - dels är de filer man lägger upp inte tillgängliga för NASen - de ligger i ett timemachine-arkiv, och dels drabbades jag vid två tillfällen (på ca 2 år) av att Time Machine gnällde på arkivfilen och inte ville arbeta med den längre (korrupt).

Jag gick runt det första problemet genom att de stora filer jag behövde ha tillgängliga (foton) överfördes separat och exkluderades från TM. De flesta andra filer är så små (excel, word, mail, osv) och få att jag sket i att de dubblerades. Det andra besväret är inte så mycket att göra åt, mer än att hoppas att det inte sammanträffar med en hd-krasch/dylikt.
Jag tänker just nu likadant. Att Time Machine inte är nödvändigt för all data jag har. D v s att det är en förhållandevis begränsad mängd data som jag behöver kunna "hoppa tillbaka i tiden" till en viss tidpunkt för. Att, som du skriver, det för foton/filmer alltid räcker med att man har 1 backup - den senaste. Vilken med ett script ju kan ske med täta intervall, t ex dagligen.

På så sätt skulle man ju kunna skippa att ha en separat TM-disk utöver en NAS men ändå nå:

1. Onsite-backup (teknikstrul/död för 1 av "uppsättningarna") för all data. Endera via TM eller som script-backup. Båda placerade på NASen. Med en NAS med dubbla diskar dessutom ytterligare en backup-uppsättning i form av spegling.

2. Åtkomst till det jag vill kunna komma åt även när jag befinner mig utanför huset, foton/filmer (och kanske ngt dokument). D v s allt det som jag vid tillfället har backupat på min NAS, som ligger utanför TM-backupen.

Tänker jag rätt?

Å vilka filer/data är då lämpliga att inkludera i TM-backupen? Gissar att det är sådana som påverkar funktionalitet.
 
Tommy66 skrev:
Jag tänker just nu likadant. Att Time Machine inte är nödvändigt för all data jag har. D v s att det är en förhållandevis begränsad mängd data som jag behöver kunna "hoppa tillbaka i tiden" till en viss tidpunkt för. Att, som du skriver, det för foton/filmer alltid räcker med att man har 1 backup - den senaste. Vilken med ett script ju kan ske med täta intervall, t ex dagligen.

På så sätt skulle man ju kunna skippa att ha en separat TM-disk utöver en NAS men ändå nå:

1. Onsite-backup (teknikstrul/död för 1 av "uppsättningarna") för all data. Endera via TM eller som script-backup. Båda placerade på NASen. Med en NAS med dubbla diskar dessutom ytterligare en backup-uppsättning i form av spegling.

2. Åtkomst till det jag vill kunna komma åt även när jag befinner mig utanför huset, foton/filmer (och kanske ngt dokument). D v s allt det som jag vid tillfället har backupat på min NAS, som ligger utanför TM-backupen.

Tänker jag rätt?

Å vilka filer/data är då lämpliga att inkludera i TM-backupen? Gissar att det är sådana som påverkar funktionalitet.
Min nuvarande lösning är backup från dator till NAS. Vissa filer ligger bara på NAS. Nasen är två speglade diskar, som dels gör veckoliga backuper mot extern HD samt löpande mot en nättjänst (crashplan). Även datorn gör backup mot molnet. Nättjänsten funkar som timemachine i stort sett, men man kan bläddra bland filerna via nätet.

Totalt sett har jag alltså minst fyra kopior, varav tre är på olika medier, varav ett av dessa i en annan lokal. Tre med två lokaler är det rekommenderade.

Mitt problem är att jag använder photos, varvid jag måste backupa bilderna ur arkivet manuellt. Vilket är lite irriterande.
 
S
elpaco skrev:
Mitt problem är att jag använder photos, varvid jag måste backupa bilderna ur arkivet manuellt. Vilket är lite irriterande.
Själv använder jag Bilder - månne är det samma sak där?
 
Tommy66 skrev:
Själv använder jag Bilder - månne är det samma sak där?
Jag misstänker att du har svensk installation, min är en engelsk installation med svenskt tangentbord. Jag bytte en gång i tiden när jag insåg att det var mycket lättare med att hitta rätt på nätet i hjälpsammanhang.

Grejen är att Apples nativa bildprogram sparar bilderna i ett "hemligt" arkiv, där du inte skall rota. Man kan dumpa ut bilderna för att säkerhetskopiera varje bild för sig, och inte hela arkivet, men jag har inte hittat ett sätt att automatisera det på.
 
S
elpaco skrev:
Grejen är att Apples nativa bildprogram sparar bilderna i ett "hemligt" arkiv, där du inte skall rota. Man kan dumpa ut bilderna för att säkerhetskopiera varje bild för sig, och inte hela arkivet, men jag har inte hittat ett sätt att automatisera det på.
Känner igen det, med det hemliga arkivet.
Det är ju kass i det här sammanhanget då.
Om jag förstår dig/det rätt då så betyder det att man inte kan nyttja NAS för att komma åt foton utanför bostaden? D v s att man då får köra iCloud - med minuset att bilderna tar ett visst utrymme på respektive device. I vårt fall = omöjligt att lagra hela bildarkivet. ☹
 
Tommy66 skrev:
Känner igen det, med det hemliga arkivet.
Det är ju kass i det här sammanhanget då.
Om jag förstår dig/det rätt då så betyder det att man inte kan nyttja NAS för att komma åt foton utanför bostaden? D v s att man då får köra iCloud - med minuset att bilderna tar ett visst utrymme på respektive device. I vårt fall = omöjligt att lagra hela bildarkivet. ☹
Ja och nej. Om du gör en time machine-backup eller automatisk backup av hela photos-arkivet till din nas så blir det otillgängligt därifrån. Om du däremot (som jag) först dumpar ut bilderna fristående, och sedan tankar upp dem, då kan man så klart se dem direkt via nasen (vilket ju är en av själva grundtankarna menar jag).

Ett alternativ är så klart att byta till ett bildarkivprogram som inte hanterar originalen på detta sätt.
 
S
elpaco skrev:
Om du däremot (som jag) först dumpar ut bilderna fristående, och sedan tankar upp dem, då kan man så klart se dem direkt via nasen (vilket ju är en av själva grundtankarna menar jag).
"Dumpar ut bilderna fristående"... Det låter som ett högst manuellt moment? Ngt som man i så fall skall göra vid varje bildimport? Å då kan man inte göra importen i Bilder/fotoprogrammet från kameran utan gör på ngt annat sätt...?
 
B
Testat iDrive.com på Synology och det verkar funka, dock var crashplan bättre tycker jag men det krånglar ju så ...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.