Har uppgraderat TV-antennen. Den gamla antennen hade mastfästet i bakänden, men den nya har fästet mitt på. Därmed har jag hamnat i dilemmat att det inte finns plats att montera antennen på befintligt maströr. Skulle alltså behöva montera en utliggare på maströret så jag kommer ut en bit.
Typ denna:
http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=3250&cat_nr=106&ucat_nr=103#tab_technical
Drygt 600 spänn med frakt kändes dock lite saftigt. Någon som sett ett sådant till bättre pris eller har någon annan fiffig lösning?
Typ denna:
http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=3250&cat_nr=106&ucat_nr=103#tab_technical
Drygt 600 spänn med frakt kändes dock lite saftigt. Någon som sett ett sådant till bättre pris eller har någon annan fiffig lösning?
Den nya antennen är en sån här Televés Dat-HD-75 790:
Antennen sitter inne på vinden och det är tyvärr ett projekt i sig att ta sig upp där, därav avsaknad av bilder.
Det som inte riktigt framgår av bilden är hur j-la bisarrt stor antennen är - nästan 2m lång.
Det befintliga röret är ett vanligt 1m x 50mm maströr som sitter monterat i golvet på vinden, men som nu alltså sitter för nära yttertaket för att antennen skall få plats. Tyvärr finns det inget stabilt att skruva i där röret skulle behöva stå. Alternativet är att sätta dit en tvärgående regel att fästa röret i, men jag inbillar mig att utliggaren blir en bättre lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antennen sitter inne på vinden och det är tyvärr ett projekt i sig att ta sig upp där, därav avsaknad av bilder.
Det som inte riktigt framgår av bilden är hur j-la bisarrt stor antennen är - nästan 2m lång.
Det befintliga röret är ett vanligt 1m x 50mm maströr som sitter monterat i golvet på vinden, men som nu alltså sitter för nära yttertaket för att antennen skall få plats. Tyvärr finns det inget stabilt att skruva i där röret skulle behöva stå. Alternativet är att sätta dit en tvärgående regel att fästa röret i, men jag inbillar mig att utliggaren blir en bättre lösning.
kompletera med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...vgassystem-ovrigt/Rorklammer-2-st-2000017824/
eller kolla här hur du kan lösa det
https://www.kjell.com/se/sortiment/...er/televes-dat-hd-75-790-tv-antenn-uhf-p30356
eller kolla här hur du kan lösa det
https://www.kjell.com/se/sortiment/...er/televes-dat-hd-75-790-tv-antenn-uhf-p30356
Redigerat:
Med tanke på att din nya antenn är 182cm lång så tar jag för givet att du har långt till närmsta sändare eller? Det finns ju mindre antenner så att säga 
Och du har koll på att det bara är en UHF antenn eller?
Och du har koll på att det bara är en UHF antenn eller?
Stämmer bra, ca 50 km till sändaren. "Ingen mottagning" egentligen enligt Teracoms karta. Men den ersätter en lite mindre antenn som ändå funkat hyfsat vissa dagar.Pear4Life skrev:
Ja, det är en ren UHF-antenn...
Ha ha, ja det är ungefär så den sitter just nu. Kanske inte är så dumt trots allt.Müssli skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns nog en hel del som ligger i sågspånet på vindar.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Och när det snöar och regnar så tappar man signal när den sitter ute.
Är det bara en brädvägg så kan den gott sitta på vinden.
Sedan kan det vara bättre signal om man höjer upp antennen men det är INTE säkert, grannen höjde och höjde men det blev ingen bra signal så han plockade ner alla maströr och satte den på väggen.
Protte
Är det bara en brädvägg så kan den gott sitta på vinden.
Sedan kan det vara bättre signal om man höjer upp antennen men det är INTE säkert, grannen höjde och höjde men det blev ingen bra signal så han plockade ner alla maströr och satte den på väggen.
Protte
Främst estetiska skäl, ja. Det där med regn och och snö var jag också övertygad om innan vi satte upp den förra antennen, men så här 10 år senare så kan jag faktiskt inte göra någon sådan korrelation alls. Det kan vara perfekt mottagning (ja, i den meningen att alla kanaler funkar utan "hicka") med 30 cm snö på taket, men usel mottagning en fin sommarkväll. Sen står huset en bit upp i en slänt, så höjden blir nog ganska bra ändå.
Faktum är att det egentligen funkat utan större problem fram tills relativt nyligen då det gradvis blivit sämre tills det nu knappt funkar alls utan någon uppenbar orsak. Därav försök med uppgradering av antennen, då den gamla var lite mindre än vad som rekommenderas för det avståndet. Det finns en stor 3G-mast ca. 1 km bort som jag antar kan vara misstänkt (den nya antennen har LTE-filter). Träd kan ha vuxit till sig. Ja, vem vet...
Har också funderat på att uppgradera boxen, men det verkar allmänt ruskigt klent med tekniska specar på radion när det gäller DVB-boxar så jag har inte hittat någon vettig information som kan guida mig till ett bra val.
Faktum är att det egentligen funkat utan större problem fram tills relativt nyligen då det gradvis blivit sämre tills det nu knappt funkar alls utan någon uppenbar orsak. Därav försök med uppgradering av antennen, då den gamla var lite mindre än vad som rekommenderas för det avståndet. Det finns en stor 3G-mast ca. 1 km bort som jag antar kan vara misstänkt (den nya antennen har LTE-filter). Träd kan ha vuxit till sig. Ja, vem vet...
Har också funderat på att uppgradera boxen, men det verkar allmänt ruskigt klent med tekniska specar på radion när det gäller DVB-boxar så jag har inte hittat någon vettig information som kan guida mig till ett bra val.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Och förstärkaren sitter nära antennen?
Protte
Protte
