C
Har uppgraderat TV-antennen. Den gamla antennen hade mastfästet i bakänden, men den nya har fästet mitt på. Därmed har jag hamnat i dilemmat att det inte finns plats att montera antennen på befintligt maströr. Skulle alltså behöva montera en utliggare på maströret så jag kommer ut en bit.

Typ denna:
http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=3250&cat_nr=106&ucat_nr=103#tab_technical
550250_1.jpg

Drygt 600 spänn med frakt kändes dock lite saftigt. Någon som sett ett sådant till bättre pris eller har någon annan fiffig lösning?

Hur ser den nya antennen ut? Vad är det för typ av antenn? Hur ser det befintliga maströret ut? Några bilder kanske? :)

C
Den nya antennen är en sån här Televés Dat-HD-75 790:
149741_4_zoom.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antennen sitter inne på vinden och det är tyvärr ett projekt i sig att ta sig upp där, därav avsaknad av bilder.

Det som inte riktigt framgår av bilden är hur j-la bisarrt stor antennen är - nästan 2m lång. :confused:
Det befintliga röret är ett vanligt 1m x 50mm maströr som sitter monterat i golvet på vinden, men som nu alltså sitter för nära yttertaket för att antennen skall få plats. Tyvärr finns det inget stabilt att skruva i där röret skulle behöva stå. Alternativet är att sätta dit en tvärgående regel att fästa röret i, men jag inbillar mig att utliggaren blir en bättre lösning.

C
cazet skrev:
[länk]
Tack, kollade på denna men dels är den ju avsedd för montering på vägg och jag ser inte hur man skall kunna montera den på befintligt rör på något vettigt sätt. Dels är den nog för liten, både på längden och höjden.

Med tanke på att din nya antenn är 182cm lång så tar jag för givet att du har långt till närmsta sändare eller? Det finns ju mindre antenner så att säga ;)
Och du har koll på att det bara är en UHF antenn eller?

Strunta i fästet och häng upp antennen med snöre eller annat i vindstaket.

C
Pear4Life skrev:
Med tanke på att din nya antenn är 182cm lång så tar jag för givet att du har långt till närmsta sändare eller? Det finns ju mindre antenner så att säga ;)
Stämmer bra, ca 50 km till sändaren. "Ingen mottagning" egentligen enligt Teracoms karta. Men den ersätter en lite mindre antenn som ändå funkat hyfsat vissa dagar.

Och du har koll på att det bara är en UHF antenn eller?
Ja, det är en ren UHF-antenn...

Müssli skrev:
Strunta i fästet och häng upp antennen med snöre eller annat i vindstaket.
Ha ha, ja det är ungefär så den sitter just nu. Kanske inte är så dumt trots allt. :D

Det finns nog en hel del som ligger i sågspånet på vindar.
Protte

Är det av estetiska skäl som antennen inte sitter utanpå? Har man såpass "långt" till sändaren skall man helst inte ha den på vinden, då du tappar väldigt mycket signal.

Och när det snöar och regnar så tappar man signal när den sitter ute.
Är det bara en brädvägg så kan den gott sitta på vinden.

Sedan kan det vara bättre signal om man höjer upp antennen men det är INTE säkert, grannen höjde och höjde men det blev ingen bra signal så han plockade ner alla maströr och satte den på väggen.

Protte

C
Främst estetiska skäl, ja. Det där med regn och och snö var jag också övertygad om innan vi satte upp den förra antennen, men så här 10 år senare så kan jag faktiskt inte göra någon sådan korrelation alls. Det kan vara perfekt mottagning (ja, i den meningen att alla kanaler funkar utan "hicka") med 30 cm snö på taket, men usel mottagning en fin sommarkväll. Sen står huset en bit upp i en slänt, så höjden blir nog ganska bra ändå.

Faktum är att det egentligen funkat utan större problem fram tills relativt nyligen då det gradvis blivit sämre tills det nu knappt funkar alls utan någon uppenbar orsak. Därav försök med uppgradering av antennen, då den gamla var lite mindre än vad som rekommenderas för det avståndet. Det finns en stor 3G-mast ca. 1 km bort som jag antar kan vara misstänkt (den nya antennen har LTE-filter). Träd kan ha vuxit till sig. Ja, vem vet...

Har också funderat på att uppgradera boxen, men det verkar allmänt ruskigt klent med tekniska specar på radion när det gäller DVB-boxar så jag har inte hittat någon vettig information som kan guida mig till ett bra val.

Och förstärkaren sitter nära antennen?

Protte

Känns lite lurigt detta... Att signalen har blivit sämre och sämre med tiden...Hur ser resten av installationen ut?

Förstärkare?
Kabellängder?
Stjärnnät?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.