Har ett litet problem som upptäcktes nu när jag ska flytta lite saker till andra platser.
Huvuddator ser inte Synology_214 NAS, men ser allt annat.
Servrar ser inte Synology_214 NAS, men ser allt annat.
Om dator ansluts till södra del ovanvåning ser den inte servrar.
Om jag söker efter enheter så kommer de fram under nätverk i utforskaren men med små bokstäver.
Kan inte dra kablar på annat sått då detta är gjort under de förutsättningar som finns.
Nätverket fungerar perfekt förutom detta problem.
Har Windows 10 på alla datorer.
Windows Server 2012 R2 på servrarna.
Något tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvuddator ser inte Synology_214 NAS, men ser allt annat.
Servrar ser inte Synology_214 NAS, men ser allt annat.
Om dator ansluts till södra del ovanvåning ser den inte servrar.
Om jag söker efter enheter så kommer de fram under nätverk i utforskaren men med små bokstäver.
Kan inte dra kablar på annat sått då detta är gjort under de förutsättningar som finns.
Nätverket fungerar perfekt förutom detta problem.
Har Windows 10 på alla datorer.
Windows Server 2012 R2 på servrarna.
Något tips?
Redigerat:
Ouch.... den där nätverkstopologin i en vanlig bostad känns som att tigga om problem. Är du verkligen säker på att det inte går att göra en vettig nätverksdragning till en central punkt?
Nåja, för att felsöka, flytta tillbaka NAS-en till där den stod. Om det fungerar då är felet i någon enhet på vägen. Flytta den en switch bort varje gång och testa så ser du när det havererar. Om det inte fungerar när du flyttar tillbaka den till där det fungerade förut så kan du skylla på Windows (även om jag gärna beskyller Windows för allt, alltid).
Nåja, för att felsöka, flytta tillbaka NAS-en till där den stod. Om det fungerar då är felet i någon enhet på vägen. Flytta den en switch bort varje gång och testa så ser du när det havererar. Om det inte fungerar när du flyttar tillbaka den till där det fungerade förut så kan du skylla på Windows (även om jag gärna beskyller Windows för allt, alltid).
Stämmer, men vad gör man. Helt omöjligt att få till en bättre lösning. Betongvalv som man gärna inte borrar i.tommib skrev:Ouch.... den där nätverkstopologin i en vanlig bostad känns som att tigga om problem. Är du verkligen säker på att det inte går att göra en vettig nätverksdragning till en central punkt?
Nåja, för att felsöka, flytta tillbaka NAS-en till där den stod. Om det fungerar då är felet i någon enhet på vägen. Flytta den en switch bort varje gång och testa så ser du när det havererar. Om det inte fungerar när du flyttar tillbaka den till där det fungerade förut så kan du skylla på Windows (även om jag gärna beskyller Windows för allt, alltid).
Är tydligen ett välkänt fenomen hos MS. Har någonting med Simbra 3, SBM och protokoll för att hitta andra enheter.
NASen kommer upp som en enhet under andra enheter i utforskaren.
Simbra? Du menar kanske Samba? och följaktligen SMB (som inte heter så längre utan CIFS).
Har du någonsin sett NAS-en från W10? Hur gör du med autentiseringen? Har du lösenord per användare eller kör du med domänautentisering?
"Inte gärna" låter för mig som lathet
Har du någonsin sett NAS-en från W10? Hur gör du med autentiseringen? Har du lösenord per användare eller kör du med domänautentisering?
"Inte gärna" låter för mig som lathet
Ja. Samba.tommib skrev:
Jo, det finns en fix där man stänger av SMB 3 i W10 så funkar det. Detta måste dock göras på alla datorerna. Första anslutningen så loggar man in på NASen. Låter den sedan komma ihåg detta.
Skulle komma en fix från MS i 11102 men det var i februari och ingen har sett fixen ännu. MS känner till problemet.
Inte lathet, det går bara inte att komma från routern direkt till olika ställe.
Kommer upp så här när jag söker efter den.
Efter omstart av utforskaren är den borta och ny sökning får fram den igen.
Redigerat:
Hur autentiserar du? Det verkar som att du anger ett lösenord (och användarnamn)?
Har du läst t.ex. dessa?
https://techjourney.net/cannot-conn...-network-shares-shared-folders-in-windows-10/
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2696547
Det kanske är den sista som är din fix?
---- gå indirekt då
Har du läst t.ex. dessa?
https://techjourney.net/cannot-conn...-network-shares-shared-folders-in-windows-10/
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2696547
Det kanske är den sista som är din fix?
---- gå indirekt då
Så vad är problemet? Varför mappar du inte bara relevanta shares från din NAS? Att söka rätt på dem via utforskaren varje gång känns lite B. Sen några versioner tillbaka behöver man ju inte ens mappa till en enhetsbokstav utan kan använda valfri mapp, precis som UNIX-världen gjort sedan länge.
Klicka här för att svara
