peternicklas
Har ett litet problem som upptäcktes nu när jag ska flytta lite saker till andra platser.

Presentation1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huvuddator ser inte Synology_214 NAS, men ser allt annat.
Servrar ser inte Synology_214 NAS, men ser allt annat.
Om dator ansluts till södra del ovanvåning ser den inte servrar.
Om jag söker efter enheter så kommer de fram under nätverk i utforskaren men med små bokstäver.
Kan inte dra kablar på annat sått då detta är gjort under de förutsättningar som finns.
Nätverket fungerar perfekt förutom detta problem.
Har Windows 10 på alla datorer.
Windows Server 2012 R2 på servrarna.
Något tips?
 
Redigerat:
Starta om nas:en?

Är nasen synlig från alla andra utom dessa två?
 
Redigerat:
Routern som inte hanterar discovery-funktionen bra? Eller brandväggar i burkarna? IGMP, upnp, SSDP, multicast är exempel på menyinställningar som kan ge sådana effekter
 
peternicklas
henkepenk skrev:
Routern som inte hanterar discovery-funktionen bra? Eller brandväggar i burkarna? IGMP, upnp, SSDP, multicast är exempel på menyinställningar som kan ge sådana effekter
Det fungerade innan jag flyttade NASen frpn källaren. Tror det är SBM i W10 som spökar.
 
tommib
Ouch.... den där nätverkstopologin i en vanlig bostad känns som att tigga om problem. Är du verkligen säker på att det inte går att göra en vettig nätverksdragning till en central punkt?

Nåja, för att felsöka, flytta tillbaka NAS-en till där den stod. Om det fungerar då är felet i någon enhet på vägen. Flytta den en switch bort varje gång och testa så ser du när det havererar. Om det inte fungerar när du flyttar tillbaka den till där det fungerade förut så kan du skylla på Windows (även om jag gärna beskyller Windows för allt, alltid).
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
tommib skrev:
Ouch.... den där nätverkstopologin i en vanlig bostad känns som att tigga om problem. Är du verkligen säker på att det inte går att göra en vettig nätverksdragning till en central punkt?

Nåja, för att felsöka, flytta tillbaka NAS-en till där den stod. Om det fungerar då är felet i någon enhet på vägen. Flytta den en switch bort varje gång och testa så ser du när det havererar. Om det inte fungerar när du flyttar tillbaka den till där det fungerade förut så kan du skylla på Windows (även om jag gärna beskyller Windows för allt, alltid).
Stämmer, men vad gör man. Helt omöjligt att få till en bättre lösning. Betongvalv som man gärna inte borrar i.
Är tydligen ett välkänt fenomen hos MS. Har någonting med Simbra 3, SBM och protokoll för att hitta andra enheter.
NASen kommer upp som en enhet under andra enheter i utforskaren.
 
tommib
Simbra? Du menar kanske Samba? och följaktligen SMB (som inte heter så längre utan CIFS).

Har du någonsin sett NAS-en från W10? Hur gör du med autentiseringen? Har du lösenord per användare eller kör du med domänautentisering?

"Inte gärna" låter för mig som lathet ;)
 
peternicklas
tommib skrev:
Simbra? Du menar kanske Samba? och följaktligen SMB (som inte heter så längre utan CIFS).

Har du någonsin sett NAS-en från W10? Hur gör du med autentiseringen? Har du lösenord per användare eller kör du med domänautentisering?

"Inte gärna" låter för mig som lathet ;)
Ja. Samba.
Jo, det finns en fix där man stänger av SMB 3 i W10 så funkar det. Detta måste dock göras på alla datorerna. Första anslutningen så loggar man in på NASen. Låter den sedan komma ihåg detta.
Skulle komma en fix från MS i 11102 men det var i februari och ingen har sett fixen ännu. MS känner till problemet.

Inte lathet, det går bara inte att komma från routern direkt till olika ställe.
Skärmklipp.PNG
Kommer upp så här när jag söker efter den.
Efter omstart av utforskaren är den borta och ny sökning får fram den igen.
 
Redigerat:
tommib
Vad händer om du försöker mappa en enhet från den? Ligger den kvar mellan omstarter?
 
peternicklas
tommib skrev:
Vad händer om du försöker mappa en enhet från den? Ligger den kvar mellan omstarter?
Ja.
 
tommib
Så vad är problemet? Varför mappar du inte bara relevanta shares från din NAS? Att söka rätt på dem via utforskaren varje gång känns lite B. Sen några versioner tillbaka behöver man ju inte ens mappa till en enhetsbokstav utan kan använda valfri mapp, precis som UNIX-världen gjort sedan länge.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.