lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det är det som avses. Jag vet inte hur skydds/anpassningskretsar typiskt ser ut (de kan mycket väl innehålla sådana, utan impedansampassning så ser man en ganska duktig reflex), men jag antar att man skiter i det om man bygger för 80-100:- ut till kund. Så då är det helt klart att föredra ett termineringsmotstånd (även fast de inte heller "brinner upp" utan ett sådant,
13 svar · 1,3k läst
·
M
mino: Marive, tack för tipset att det går även med mejsel, vi testade och det funkade efter lite fipplande! Får se om vi får upp den igen...
5 svar · 729 läst
B
Beape: Sollentuna som nämnts tidigare har en närgräns på 50 meter har jag fått lära mig. Min villa ligger lite drygt 50 meter från närmaste fiberslinga och jag kan därför inte få fiber indraget :-(
14 svar · 4,2k läst
Pen
Pen: Gissar liksom v-g på att den vägrar cetrifugera p g a att den detekterar kvarvarande vatten. Det är väl inte så att det helt enkelt är skit i vattenpumpen? Brukar gå att rensa utifrån. I vilket fall värt att kolla innan man gör något annat. Pen
7 svar · 3,1k läst
A
A-Man_08: [citat] Nu Är det ju inte en gsmbaserad lösning som diskuteras utan en UMTS även kallad 3g. Fungerar utmärkt att ladda upp stora filer på jobbet det finns tex hsdpa som ger dig över 1mb uppströms. Har både adsl och mobilt bredband (datakort i pc:n) och även tilläggstjänst på mobilen så jag surfar billigt när jag kopplar den till datorn som modem.
15 svar · 5,1k läst
PeO70
PeO70: Jag har byggt mitt hus och installerat elen till ett "smart hus". Huset är smart så till väga att det styr belysningen, sköter larm (inbrott och brand), styr hel/halvfart på frånluftfläkten. Huset har även multi-rum stereo i 6 rum samt flexibelt nätverk. Sedan har jag möjliggjort kommunikation mellan styrsystemet och multi-rums stereon. Detta är dock ingen lösning som kan köpas. Jag
3 svar · 4,6k läst
hecke
hecke: Jag konverterade filen ovan till 2D DWG sedd ovanifrån, se länk nedan: http://w1.112.telia.com/~u11207349/WoodworkingTools.zip
4 svar · 9,4k läst
·
it-snubben
it-snubben: Istället för att skicka den kyrkogården... Jag är intresserad av den.
8 svar · 1,7k läst
funkisalex
funkisalex: Än mer intressant. Tack för input RFL!
22 svar · 4,7k läst
·
E
el_richard: Problemet är att kåken är på 4 våningar, stenhus, samt dom har en doro telefon nu. fax, privata nummer, 2 företagsnummer. Ska försöka tala dom till rätta....
4 svar · 1,6k läst
Macke202
Macke202: Ok tackar, förhoppningsvis kommer grejorna från Conrad denna veckan så jag kan börja labba lite. Återkommer säkert med fler frågor sen. :)
11 svar · 6,4k läst
I
Ingper: Han talade nog definitivt i nattmössan. Har efter att inlägget skrevs kollat med Clas kundservice i Insjön, och några sådana överenskommelser existerar inte. Att Kjell & co inte har 868-larm förklarade han på Kjells kundservice lite uppgivet berodde på att de inte förnyat sin larmflora på flera år och inte heller prioriterade det så högt.
13 svar · 12,7k läst
Apprentice
Apprentice: Det är inget annat än en partvinnad telekabel så visst kan man rekommendera den, Nexans brukar jag använda. Annars är det ju poppis att köra RJ45-jack i stjärnnät. Kan inte säga att den ena lösningen är sämre än den andra. Man får se till sina behov.
25 svar · 18,6k läst
T
TMC: Helt ok synpunkt :) men seriöst... Jag har kikat på Irox Pro, men den har lite för få möjliga extra givare, sedan har jag kikat på WMR200 från Orgeon Sc. och den har de mesta men det finns i princip samma möjligheter med lillebror 100 förutom loggningen och storleken på LCD:n. Tycker att det är lite stor prisskillnad dem emellan med tanke på att du får betala nära 5000 kr för
12 svar · 3,9k läst
M
Mats: Den simpla lösningen på skäljmedlet är att man helt enkelt slår i en liten skvätt vatten i facket först och sen fyller man på med sköljmedel. Tvättens naturliga gungande blandar till det hela till lättflytande innan det ska ned :) Har ju bara en FT 34 jag.....
8 svar · 7,4k läst
Bjurran
Bjurran: Anditt, för det första, välkommen till forumet. För övrigt, som datortekniker (tror inte man kan vara datatekniker, tekniker på 1 & 0) antar jag att du kanske träffat på de olika linux distros som är anpassade för hemautomation och övervakning? Även Ubuntu går att få att fungera så, men kolla runt bland de olika distros som finns. Antar (med tanke på att jag själv sitter som
4 svar · 1,5k läst
B
bobbi91: Applikationen i Autocad heter MagiCad och programmet kostar ganska mycket så det kan vara billigare att leja ut arbetet till en vvs-konsult. Kostar ungefär 800-1000 kr i timmen.
1 svar · 2,7k läst
pefo
pefo: Man behöver DC-genomgång mellan mottagaren och LNB:t för bla strömförsörjning. En kondensator skulle hindra det och därmed göra den oanvändbar för SAT-bruk. Alltså ingen vits att markera en utgång SAT. På den splitter eller combiner som bilden visar är det alltså SAT-IN/UT som har DC-genomgång.
14 svar · 1,2k läst
E
el_richard: Igen fara kör med dessa detektorer du tänkt. Skulle det vara så att den löser ut, byt den i så fall. Men har inte hänt mig ännu. Eller ändra placering om det är möjligt.
6 svar · 1,1k läst
E
EoJ: Man tackar!
2 svar · 1,0k läst
pefo
pefo: Håller med. Seriekopplade uttag har man i princip bara om man kör kabel-TV.
11 svar · 12,9k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Sat utrustning skall man ALDRIG köpa i Sverige, pinsamt dyrt. Tyska handlare är ofta 50-70% billigare.
7 svar · 4,0k läst
Nimajneb
Nimajneb: om du söker lite på forumet så hittar du detta. Iaf så är det busenkelt. Du behöver en Multiswitch. Du måste bara bestämma dig för hur många utgångar resp Sat positioner du vill ha. (ju fler desto dyrare) Tänk på att en Sat-PVR box oftast behöver 2 kablar om den har 2 sat-tuners.
1 svar · 1,0k läst
J
JeRo: Tack så mycket för alla svar. Vi har nog bestämt oss för att satsa på det här. Nu gäller det bara för oss att sätta oss in mer i det! //Jero
7 svar · 1,6k läst
Bjurran
Bjurran: Hej Börje och välkommen till forumet. Är det bara frågan om att få tillgång till TV-antenn lite längre bort eller ska du flytta alla anslutningspunkterna? (även bredband och radio)
1 svar · 3,8k läst
JanneT5
JanneT5: Ingen kvarn i 1000-1500kr klassen som fungerar? Brygger numera men press kan bli aktuellt
54 svar · 14,3k läst
·
F
folkeorg: Har Tele2 och Telenor som priv.ab. Ingen av dem kör NAT'at utan man får en publik IP. När jag hade Telia förrut så fick man en "10.-adress" dvs NAT'ad! :-( Däremot så ändras den publika IP'n ganska ofta så man måste ha en DynDNS-klient som översätter. Vissa routers (Dlink DIR-451) har den inbyggd (Ericsson W25 kommer kanske få det snart) annars måste man ha en PC på insidan som
31 svar · 7,7k läst
Bjurran
Bjurran: Bara en liten kommentar till detta. Kör ni analoga signaler måste ni givetvis komma ihåg vad som sker om signalen är dålig. Till skillnad mot en digital sändning där man har "allt eller inget", så kan en enda dålig antennkabel ge en riktigt dålig analog bild. De antennkablarna som medföljer TV och boxar skall ej användas som antennkabel. De duger att binda upp blommor och buskar med,
7 svar · 1,8k läst
L
Lilleleo: Tack för svaret, har pratat med Teletecconnect och det verkar vara en produkt jag kan använda. Tack
10 svar · 1,0k läst
Nimajneb
Nimajneb: Bytte för ngt år sedan till Tele2 pga Telias eviga strulande ...så nu är det.... tusen gånger värre vid abo flytt/omskrivningar plus vanligt servicestrul ++suck++
17 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.