Finns det någon smidig lösning för att komma åt att byta bibliotek och låtar på datorn med fjärrkontroll? Hade tänkt att ställa en dator på ett loft och sedan sätta en mottagare på väggen uppe taket så att man kan rikta fjärr dit från kök samt vardagsrum. Med ett par högtalare på väggarna skulle det bli smidigt som bakgrundsmusik.

Vet att B&O har stereo där man kan sätta i chip med mp3: or på men det är väl ingen billig lösning med deras grejor.

Klart man kan köra fjärrkontroll, det beror bara på hur man definierar fjärrkontroll.
Själv ville jag kunna styra hela datorn, och bläddra precis som om jag verkligen satt vid den, så därför kör jag en av alla de gratis VNC-lösningar som finns, och kan därmed styra datorn från nästan vilken dator jag vill. Enda kravet är någon kontakt mot hemnätverket eller internet, samt antingen en liten viewer eller att java är installerat. Jag testade detta från Australien i slutet av juli, och jag får säga att en fjärrkontroll som gör det möjligt att styra allt från andra sidan klotet räcker för mig då jag inte har behov av rymdfärder än iaf.
Att detta val blev såpass logiskt för min del är eftersom jag alltid har flera andra datorer igång, och alla har java installerat. En enda liten webadress är inte svårt att komma ihåg.
Men, visst finns det vanliga fjärrkontroller också om det är det du vill, men jag har inte sett någon lösning med bra display så du kan se vad du verkligen väljer. Visst, råkar du ha en XBox 360 så kan du enkelt köra fjärrkontrollen till den för att styra både film, bildspel och musik...

eller så kan vi ju göra det lite enklare.
Microsofts MCE fjärrkontroll har hygglig räckvidd och funkar bra

Fördelen med Salling Clicker är den är tvåvägs. Man ser sitt bibliotek i mobilen och all status visas i realtid.

Eller spana in Philips Pronto. Enormt bra fjärrkontroll som har det mesta inklusive trådlöst wifi. Dessutom finns den numera med Squeezebox script. Detta gör att du ser album covers mm direkt i displayen.. Kolla in TSU-9200 eller TSU-9400.

Det trådstartaren vill är väl att kunna spela sitt mp3-bibliotek på ett smidigt sätt?
- Googla squeezebox resp. soundbridge, två kompetenta nätverksspelare för musik. Dvs. enheter som spelar upp musik från ditt nätverk och också internetradio. Och har fjärrkontroll.

Jag har en Soundbridge som spelar upp musik från datorn. Funkar kanon.

Jo jag vill kunna spela musik från kök+vardagsrum men CD-skiva i stereon orkar jag inte med att byta när man tröttnat på grupp/artist. Därför jag frågar om att kunna spela upp mp3: orna i datorn med fjärrkontroll.

Det verkar vettigt med squeezebox eller soundbridge. Ska kolla upp det mer.

Kan rekommendera Squeezebox - kombinera med NAS t.ex Netgears ReadyNas att lagra musiken samt köra serverdelen på. Kör idag Squeezebox i Vardagsrummet och kommer att komplettera med fler framöver.

mats_o skrev:
eller så kan vi ju göra det lite enklare.
Microsofts MCE fjärrkontroll har hygglig räckvidd och funkar bra
Instämmer med Mats, varför komplicera det? MCE fjärris funkar skitbra.

Kan man styra datorn med den? Har den display?

Du kan styra media funktionerna i datorn (dvs media spelaren).
Ingen display. Men om det bara är bakgrundsmusik så kan man enkelt byta låt med fjärrisen om man förladdat mediaspelaren med en låt lista.

Aha

Nä jag vill komma ut utforskaren och kunna hoppa runt i biblioteken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.