9 218 läst ·
61 svar
9k läst
61 svar
SAT-uttag
Sida 1 av 5
Har skaffat centrumplattor för antenn/parabol, men vilka uttag är det jag ska ha? Har både plattor med två och tre hål. Ska ha tre uttag, på ett ska det vara antenn och parabol, på de andra endast parabol. Stjärnnät är det som gäller.
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=115453&search_page=
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=115453&search_page=
Du ska ha slututtag TV/SAT typen med F-kontakt för SAT. Det finns numera TV/RADIO uttag där radiouttaget kan användas som SAT uttag men jag skulle inte använda dessa då F-kontakten känns mer driftssäker. TV/SAT använder trehålsplatta medan TV/RADIO klarar sig med två. Men det viktiga är att det är sluttutag då du ska ha ett stjärnnät.
Jag har ingen parabol just nu men det kommer bli Canal Digital.
I mitten har jag teknikskåpet men enda tv-utrustningen är en antennförstärkare.
Blir CD:s standardbox, http://www.canaldigital.se/Kundservice/Teknik/Boxguide/Canal-Digital-ComboBox/Teknisk-specifikation/
Radio är ointressant.
Nätverk finns.
I mitten har jag teknikskåpet men enda tv-utrustningen är en antennförstärkare.
Blir CD:s standardbox, http://www.canaldigital.se/Kundservice/Teknik/Boxguide/Canal-Digital-ComboBox/Teknisk-specifikation/
Radio är ointressant.
Nätverk finns.
Hur många coax-kablar had du plats att dra eller är dragna?
Om du börjar med CD Combobox så kommer du säkert inom ett år hellre vilja ha deras HD-PVR box, till den behöver du 2 Sat anslutningar.
Har du tänkt dig att ha 2 sat mottagare? Då krävs ett annat LNB en det som levereras med ComboBoxen.
Kan det bli aktuellt att dra ännu fler TV/Sat anslutningar?
Själv har jag byggt ett stjärnnätverk med Sat/TV som går ut till 6 olika rum.
Om du börjar med CD Combobox så kommer du säkert inom ett år hellre vilja ha deras HD-PVR box, till den behöver du 2 Sat anslutningar.
Har du tänkt dig att ha 2 sat mottagare? Då krävs ett annat LNB en det som levereras med ComboBoxen.
Kan det bli aktuellt att dra ännu fler TV/Sat anslutningar?
Själv har jag byggt ett stjärnnätverk med Sat/TV som går ut till 6 olika rum.
Typ ett sånt här?pefo skrev:Du ska ha slututtag TV/SAT typen med F-kontakt för SAT. Det finns numera TV/RADIO uttag där radiouttaget kan användas som SAT uttag men jag skulle inte använda dessa då F-kontakten känns mer driftssäker. TV/SAT använder trehålsplatta medan TV/RADIO klarar sig med två. Men det viktiga är att det är sluttutag då du ska ha ett stjärnnät.
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=927
Jag har dubbla koax till vardagsrum, enkla till de andra rummen.Nimajneb skrev:Hur många coax-kablar had du plats att dra eller är dragna?
Om du börjar med CD Combobox så kommer du säkert inom ett år hellre vilja ha deras HD-PVR box, till den behöver du 2 Sat anslutningar.
Har du tänkt dig att ha 2 sat mottagare? Då krävs ett annat LNB en det som levereras med ComboBoxen.
Kan det bli aktuellt att dra ännu fler TV/Sat anslutningar?
Själv har jag byggt ett stjärnnätverk med Sat/TV som går ut till 6 olika rum.
Boxar och sånt är det ju bara att byta när det väl blir dags.
Kommer ha tre boxar till slut, men det blir bara en till en början, sen ökar vi allt eftersom rummen blir klara.
Kommer ev dra tomrör till källaren då den håller på att inredas nu, men i övrigt är det stopp.
Vill du göra rätt från början och kunna bygga ut efterhand så sätter du en Multiswitch i centrum, den matas med sat o vanlig antenn och skickar ut TV o Sat signal i samma kabel.
Mao kan du till V-rummet ha en CD-HD PVR box plus vanlig antenn och till alla andra rum med enkelkablar ha sat och TV uttag.
Kostar kanske tot en tusenlapp extra men du slipper byta ut allt när du växer ur grundinstallationen
Mao kan du till V-rummet ha en CD-HD PVR box plus vanlig antenn och till alla andra rum med enkelkablar ha sat och TV uttag.
Kostar kanske tot en tusenlapp extra men du slipper byta ut allt när du växer ur grundinstallationen
Men vad ska jag med den switchen till när jag bara ska ha antennuttag i ett rum och jag har dubbla kablar dit?
Det minsta du behöver är en sk combiner för att slå ihop SAT och TV till samma kabel då uttaget bara har ingång för en kabel och delar upp signalen i SAT TV/R. Annars får du sätta två uttag. Men å andra sidan skadar ju inte två kablar om du en dag vill ha en box med två tuners för att kunna spela in valfri kanal och tittar på en annan via SAT som syrsan påpekar! 
Mina tv/radio-uttag har då ingång för två kablar, ser inte varför andra uttag inte skulle ha det också.pefo skrev:Det minsta du behöver är en sk combiner för att slå ihop SAT och TV till samma kabel då uttaget bara har ingång för en kabel och delar upp signalen i SAT TV/R. Annars får du sätta två uttag. Men å andra sidan skadar ju inte två kablar om du en dag vill ha en box med två tuners för att kunna spela in valfri kanal och tittar på en annan via SAT som syrsan påpekar!![]()
Hindrar ju inte att jag tittar på en kanal medans en annan spelas in så länge det sker på en annan tv. Kommer ju givetvis ha en LNB/box per rum.
Redigerat:
Jag ger upp!
Varför frågar du om du inte vill lyssna på råd. Men börjar man sin Media installation med att välja doslock så får du väl fortsätta därifrån och avsluta med dina 3-4 separata Sat antenner och springa runt mellan dina rum o bära recorders fram o tillbaka.
När det kör ihop sig så kan du alltid gå tillbaka till tråden o läsa vad jag o pefo skrev så börjar du om därifrån.
Varför frågar du om du inte vill lyssna på råd. Men börjar man sin Media installation med att välja doslock så får du väl fortsätta därifrån och avsluta med dina 3-4 separata Sat antenner och springa runt mellan dina rum o bära recorders fram o tillbaka.
När det kör ihop sig så kan du alltid gå tillbaka till tråden o läsa vad jag o pefo skrev så börjar du om därifrån.