1 800 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Problem med TV efter omläggning av kanaler.
Sedan Teracom la om MUX1 och MUX2 på vår sändare för ett par veckor sedan så är MUX2 helt borta (de flesta av TV4:s kanaler+6:an) och MUX1 är så usel att den endast fungerar sporadiskt. Har ringt och pratat med agenterna (som de kallar sig) på Terrorcom (inte mkt till hjälp där inte) ett otal gånger och fått svaret att det varit problem sedan omläggnngen men att de numera är lösta.
Kan nämna att övriga MUXar har 90-95% signal styrka och 90-95% signalkvalitet (enligt Dilog boxen, samma höga styrka hos Samsungs inbyggda). MUX1 pendlar mellan 30-10% signalstyrka och kvaliten hoppar som en jojo mellan 90-10%.
Omläggningen som gjordes var att:
MUX1 flyttade från kanal 67 till kanal 47
MUX2 flyttade från kanal 29 till kanal 45
Övriga muxar (berördes ej av omläggning):
MUX3 kanal 30
MUX4 kanal 27
MUX5 kanal 25
MUX6 kanal 29
Vart skall jag börja nysta? Kan tillägga att vi är 3 hus som delar antenn och efter antennen sitter en Johansson programmerbar förstärkare (Profile 6600). Vi har enligt Teracom 3 km till sändaren så avståndet är inte långt. Har tidigare inte haft något problem med de nu omlagda kanalerna.
Kan nämna att övriga MUXar har 90-95% signal styrka och 90-95% signalkvalitet (enligt Dilog boxen, samma höga styrka hos Samsungs inbyggda). MUX1 pendlar mellan 30-10% signalstyrka och kvaliten hoppar som en jojo mellan 90-10%.
Omläggningen som gjordes var att:
MUX1 flyttade från kanal 67 till kanal 47
MUX2 flyttade från kanal 29 till kanal 45
Övriga muxar (berördes ej av omläggning):
MUX3 kanal 30
MUX4 kanal 27
MUX5 kanal 25
MUX6 kanal 29
Vart skall jag börja nysta? Kan tillägga att vi är 3 hus som delar antenn och efter antennen sitter en Johansson programmerbar förstärkare (Profile 6600). Vi har enligt Teracom 3 km till sändaren så avståndet är inte långt. Har tidigare inte haft något problem med de nu omlagda kanalerna.
Har ingen koll på eran förstärkare men då du skriver programerbar får jag ideen att man måste göra nått i den för att förstärka de nya kanalerna.
En Johanssons programmerbara förstärkare är precis som snuttjulle nämner.
Med denna förstärkare måste man programmera om förstärkningen på respektive kanal.
Förstärkaren håller ju fortfarande på med att förstärka upp de gamla kanalerna 27 och 69 trots att det inte finns något där. Det får skruvas om så att det passar kanal 45 och 47 istället.
Det lär ju inte vara några problem med antennen om ni har haft hyffsad signal tidigare med en sådan högt placerad kanal som 67.
Ratta på stärkaren.
Med denna förstärkare måste man programmera om förstärkningen på respektive kanal.
Förstärkaren håller ju fortfarande på med att förstärka upp de gamla kanalerna 27 och 69 trots att det inte finns något där. Det får skruvas om så att det passar kanal 45 och 47 istället.
Det lär ju inte vara några problem med antennen om ni har haft hyffsad signal tidigare med en sådan högt placerad kanal som 67.
Ratta på stärkaren.
Jag får ta ett snack med den där Johansson.... Har kikat i manulen för antennförstärkaren och jag har bara antagit att den som installerade bara per default lade in rubb och stubb (liknande en hederlig förstärkare).
Har kommit fram till att man kan programmera 8 cluster med 7 kanaler i varje cluster. Vad är vitsen med att enbart lägga in en kanal per kluster istället för att smacka på med 7 kanaler x 8 cluster och täcka hela bandet? Kan tänka mig att man vill förstärka svaga signaler mer och starka mindre men är det som sagt någon vits annars?
Det blir en sväng ut till teknikboden ivkäll och förstöra de kanaler som fungerar... Kikade förresten på antennen i morse och ser att det pekar ca. 60° fel vilket kanske påverkar en del.
Har kommit fram till att man kan programmera 8 cluster med 7 kanaler i varje cluster. Vad är vitsen med att enbart lägga in en kanal per kluster istället för att smacka på med 7 kanaler x 8 cluster och täcka hela bandet? Kan tänka mig att man vill förstärka svaga signaler mer och starka mindre men är det som sagt någon vits annars?
Det blir en sväng ut till teknikboden ivkäll och förstöra de kanaler som fungerar... Kikade förresten på antennen i morse och ser att det pekar ca. 60° fel vilket kanske påverkar en del.
Case closed. Det var som ni skrev, bara att lägga in rätt kanaler. Skäms lite för att jag inte kollat det tidigare men jag var lte av Bjurran's inställning, trodde att det bara satt en dosa på väggen med antenn in och ut.
Mkt sofistikerad apparat den där Johansson, väldigt simpel att hantera. Har inte fipplat något med förstärkningen så signalstyrkan ligger "bara" på runt 85% för MUX1 och 70% för MUX2 men det gör det samma i denna digitala värld.
Det var altså någon som tänkt till när det installerades och jag får ligga i sängen och kolla på nåt skräp på 6:an med svansen mellan benen.
Mkt sofistikerad apparat den där Johansson, väldigt simpel att hantera. Har inte fipplat något med förstärkningen så signalstyrkan ligger "bara" på runt 85% för MUX1 och 70% för MUX2 men det gör det samma i denna digitala värld.
Det var altså någon som tänkt till när det installerades och jag får ligga i sängen och kolla på nåt skräp på 6:an med svansen mellan benen.
man slipper störningar med en bra förstärkare... brus, noise, shit.
En parallell till det hela ifrån verkliga livet.
Har en hel del kunder som har ringt och sagt att det fryser och blir mosaik på vissa kanaler. Själv har jag varit och installerat och driftsatt anläggningen och vet att det har varit godartade signaler. När man väl kommer på plats och börjar forska i det lite så uppdagas att kunderna har gjort en automatisk kanalsökning. Detta kan i vissa fall bli problem då det på vissa ställen kan komma signal in i sidan eller bakifrån från en annan sändarmast. Digitalboxen i sig har ingen intelligens överhuvudtaget och kan inte särskilja varifrån signaler kommer ifrån. När den har fått träff på en kanal så lägger den upp kanallistan och fortsätter söka. Den kan hitta 1-2 kanaler till som ska in på samma kanalplats som även har högre signal och kvalitet, men lägger som sagt inte upp den i kanallistan. Hängde ni med?
Så kontentan av det hela är att kunder har suttit och tittat på RÄTT kanal fast ifrån fel sändarmast.
En förstärkare som bara pluggas in i vägguttaget, en antennkabel in och ut förstärker hela frekvensbandet. Alltså allt som "dönar" in på antenn.
I dessa fall föredrar jag att söka kanalerna manuellt.
En Johansson förstärkare t.ex. har man möjlighet att verkligen styra vilka muxar/kluster som ska fördelas ut i antennätet.
I dessa fall funkar det absolut att låta boxen söka automatiskt utan att behöva oroa sig för att fel signaler faller in.
Dock är det svårt att övertyga en privatkund att köpa en "intelligent" förstärkare för 2000-3000 när det finns konsumentförstärkare från 300-500.
Men i ett antennät med flera hyresgäster så är det att rekommendera någon typ av intelligent stärkare.
Har en hel del kunder som har ringt och sagt att det fryser och blir mosaik på vissa kanaler. Själv har jag varit och installerat och driftsatt anläggningen och vet att det har varit godartade signaler. När man väl kommer på plats och börjar forska i det lite så uppdagas att kunderna har gjort en automatisk kanalsökning. Detta kan i vissa fall bli problem då det på vissa ställen kan komma signal in i sidan eller bakifrån från en annan sändarmast. Digitalboxen i sig har ingen intelligens överhuvudtaget och kan inte särskilja varifrån signaler kommer ifrån. När den har fått träff på en kanal så lägger den upp kanallistan och fortsätter söka. Den kan hitta 1-2 kanaler till som ska in på samma kanalplats som även har högre signal och kvalitet, men lägger som sagt inte upp den i kanallistan. Hängde ni med?
Så kontentan av det hela är att kunder har suttit och tittat på RÄTT kanal fast ifrån fel sändarmast.
En förstärkare som bara pluggas in i vägguttaget, en antennkabel in och ut förstärker hela frekvensbandet. Alltså allt som "dönar" in på antenn.
I dessa fall föredrar jag att söka kanalerna manuellt.
En Johansson förstärkare t.ex. har man möjlighet att verkligen styra vilka muxar/kluster som ska fördelas ut i antennätet.
I dessa fall funkar det absolut att låta boxen söka automatiskt utan att behöva oroa sig för att fel signaler faller in.
Dock är det svårt att övertyga en privatkund att köpa en "intelligent" förstärkare för 2000-3000 när det finns konsumentförstärkare från 300-500.
Men i ett antennät med flera hyresgäster så är det att rekommendera någon typ av intelligent stärkare.
Klicka här för att svara