Stormen förra helgen knäckte våran antenn så den kortslöts eller nåt. Ingen bild på vissa kanaler.
Kopplade bort antennen och fick t.om bättre bild med mindre störningar genom att bara skala antennkabeln 1cm.
Konstigt...
Är det bra o skaffa antenn ändå eller skall man köra med enbart kabeln?
Vet inte vad avstånd till masten kan vara, men hyffsat nära.
Kopplade bort antennen och fick t.om bättre bild med mindre störningar genom att bara skala antennkabeln 1cm.
Konstigt...
Är det bra o skaffa antenn ändå eller skall man köra med enbart kabeln?
Vet inte vad avstånd till masten kan vara, men hyffsat nära.
Hörde mig för med några antenn-nissar på jobbet som påstod att man man måste avsluta antennledningen med 75ohm annars kan utrustningen ta stryk...
Kanske bara gäller hi-tech Ericsson utrustning och inte vanliga svensson prylar.
Kanske bara gäller hi-tech Ericsson utrustning och inte vanliga svensson prylar.
Nissar var ordet. 
Avslutningen är en impedansanpassning för att signalen inte ska se att kabeln "tar slut" och därmed reflekteras med störningar som resultat. Men att du skulle förstöra din utrustning? Händer nog bara på film!
Avslutningen är en impedansanpassning för att signalen inte ska se att kabeln "tar slut" och därmed reflekteras med störningar som resultat. Men att du skulle förstöra din utrustning? Händer nog bara på film!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Jo, för en mottagare så är det ingen större fara. För en sändare med större uteffekt så är det mera problematiskt, eftersom slutstegsförstärkaren brinner upp utan antenn. Nu brukar de modernare sådana ha skyddskretsar som stänger av sändaren om de upptäcker att antennen är borta eller trasig, så i praktiken är det sällan något problem.pefo skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Ja, en annan variant om du har så bra mottagning är antennen inne på vinden (förutsatt att du har någon sådan över), eller helt enkelt en inomhusantenn ovanpå TVn. Dessa klarar stormarna bättre. ;-)gadu^ skrev:
Frågan nu är vad du har för marginaler, dvs om du fortfarande får bra bild även vid snö/regn osv. men du kan ju vänta och se med det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Vänta lite nu... Jag tittade på kartan en gång till... Du bor ju bara 200m eller så ifrån mig... ;-) Fast jag antar att du bor uppe på åsen så du har frisikt till masten. Jag bor bakom berget (på en av villvägarna) så på den tiden jag hade antenn så behövdes det definitivt extern antenn och mast därtill. Nu har jag kabeltv via fiber istället så då slipper jag problematiken.gadu^ skrev:
Eftersom jag är radioamatör måste jag deltaga i diskussionen !!
En radio eller TV är byggd för att ha en viss impedans (motstånd), hela vägen från
uttaget i apparaten till antennen.
Är någon del på vägen "avvikande" så får man förluster eller andra problem.
Att FÖRSTÖRA TVn gör man dock inte.
MEN...har man antennförstärkare med flera utgångar, så vill förstärkaren gärna att alla
utgångar har rätt impedans.
Utgångar (alltså till TV) som inte används skall pluggas med speciella motstånd som man
sätter dit istället för koaxkabeln.
En radio eller TV är byggd för att ha en viss impedans (motstånd), hela vägen från
uttaget i apparaten till antennen.
Är någon del på vägen "avvikande" så får man förluster eller andra problem.
Att FÖRSTÖRA TVn gör man dock inte.
MEN...har man antennförstärkare med flera utgångar, så vill förstärkaren gärna att alla
utgångar har rätt impedans.
Utgångar (alltså till TV) som inte används skall pluggas med speciella motstånd som man
sätter dit istället för koaxkabeln.
Du menar alltså oanvända utgångar på förstärkaren då? Kabelnätet som man ansluter är ju anpassat (givet att man använt rätt typ av uttag vid varje plats).JanTorhamn skrev:
Kul! Världen är bra liten. Jag bor på Ådäljan (första gaveln närmast vägen när man kommer nedför backen).lars_stefan_axelsson skrev:Vänta lite nu... Jag tittade på kartan en gång till... Du bor ju bara 200m eller så ifrån mig... ;-) Fast jag antar att du bor uppe på åsen så du har frisikt till masten. Jag bor bakom berget (på en av villvägarna) så på den tiden jag hade antenn så behövdes det definitivt extern antenn och mast därtill. Nu har jag kabeltv via fiber istället så då slipper jag problematiken.
Det är inte 100% frisikt till masten (dock några träd i vägen bara).
Men men, får vänta tills snön kommer. Regn verkar den hantera bra.
Lite off-topic, men har ni fiber där uppe?? Hmm, förbannade pensionärer som vägrar här...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Ja, inte så OT eftersom jag även får TV den vägen. ;-) Men jo, vi har fjärrvärme/fiber. 235:- / mån med Bahnhof 50Mbps symetriskt (fast man ser bara 20-30 typiskt) inklusive abonnemang för IP-telefoni. TV är 120:- eller så extra per månad för 18-19 kanaler; i stort sett samtliga digitala utan något kort eller andra dumheter till boxarna (DVB-C). Vanlig analog utgång från avlämningspunkten i källaren (alltså inte IP-TV eller dylikt).gadu^ skrev:
Jag har rivit ner TV-antenn-masten och satt vindmätare på den gamla parabol masten och har aldrig sett tillbaka. ;-)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Ja, det är det som avses. Jag vet inte hur skydds/anpassningskretsar typiskt ser ut (de kan mycket väl innehålla sådana, utan impedansampassning så ser man en ganska duktig reflex), men jag antar att man skiter i det om man bygger för 80-100:- ut till kund. Så då är det helt klart att föredra ett termineringsmotstånd (även fast de inte heller "brinner upp" utan ett sådant, då klarade de inte elsäk-märkningen).pefo skrev:
Jag har själv empiriskt inte sett någon direkt påverkan av signalen till de andra uttagen, med eller utan terminering av de oanvända, men jag har ingen extensiv erfarenhet. Man kan mycket väl tänka sig att reflexen letar sig vidare tillbaka in i signalkedjan och ut någon annanstans.
Klicka här för att svara