806 läst ·
1 svar
806 läst
1 svar
IP-telefoni annan variant. Skype?
Såg diskussion här bredvid ang iptelefoni men detta passar nog inte in just i den diskussion.
Skype?
Är man tvungen att ladda ner något typ av klientprogram?
Det finns väl trådlösa telefoner som inte begär att datorn ska vara igång likaså att behöva vara ansluten.
Sitter med en gammal Siemens SX551 WLAN dsl. ADSL-modem, trådlöst samt stöd för VoIP.
Men detta stödjer kanske bara IPtelefoni ifrån befintlig leverantör av ADSL?
Samtidigt går det väl inte att trycka i något klientprogram i denna som gör att jag
med lite knapptryckning på vanlig ansluten telefon kopplar om via modem för att tillträda T.ex. Skype?
Någon som har en kort enkel förklaring på hur det är uppbyggt?
Skype?
Är man tvungen att ladda ner något typ av klientprogram?
Det finns väl trådlösa telefoner som inte begär att datorn ska vara igång likaså att behöva vara ansluten.
Sitter med en gammal Siemens SX551 WLAN dsl. ADSL-modem, trådlöst samt stöd för VoIP.
Men detta stödjer kanske bara IPtelefoni ifrån befintlig leverantör av ADSL?
Samtidigt går det väl inte att trycka i något klientprogram i denna som gör att jag
med lite knapptryckning på vanlig ansluten telefon kopplar om via modem för att tillträda T.ex. Skype?
Någon som har en kort enkel förklaring på hur det är uppbyggt?
Hej
Är man tvungen att ladda ner något typ av klientprogram?
Svar:
- om man kör från datorn - ja - (gratis på skype.se)
- om man kör från en speciellt Skype telefon -nej, den är inbyggd i telefonen
Sitter med en gammal Siemens SX551 WLAN dsl. ADSL-modem, trådlöst samt stöd för VoIP.
Men detta stödjer kanske bara IPtelefoni ifrån befintlig leverantör av ADSL?
Svar:
Har inget med Skype att göra - det krävs endast att man har en Internet uppkoppling
Samtidigt går det väl inte att trycka i något klientprogram i denna som gör att jag
med lite knapptryckning på vanlig ansluten telefon kopplar om via modem för att tillträda T.ex. Skype?
Svar:
Nej
xxxxxxxxxxx
Jag har använt Skype i datorn i många år över både modem och ADSL koppling och tycker att den fungera riktig bra, särskilt om man ringa andra Skype användare över Internet, kanon ljud, men den 'kan' var något sämre kvalitet om man ringa till ett fast telefonlinje, men den är helt acceptabelt.
Sen ett par månader har Jag använt Skype genom en trådlös telefon som Jag köpte på skype.se, mjukvaran är inbyggd och den kopplas till både den fasta linjen och till ett nätverksuttaget på bredbandsroutern (ingen speciellt router behovs), så den fungera precis som en vanlig telefon. När man ringa kan man välja att använder det fasta linjen eller Sykpe
Jag har provat deras tjänst där Jag kan ringa alla fasta telefon i hela EU för ca40:- i månad, ingen uppkopplings eller andra dolda avgifter, (som förekommer med vanliga telefon bolag), - det ingår i priset att Jag får ett s.k. SkypeIN nummer så folk kan ringa till mig (kan bara väljer Göteborg, Stockholm eller Malmö nummer men dessa fungera i hela Sverige).
Jag håller på att bygga ett nytt hus och har till slut bestämd mig att hoppas över Telia helt och endast installera fiber från kommunen och bara köra med Skype i framtiden - den ända nackdel är att mobilsamtal ingår inte - men det går att ladda Skype konton med pengar för dessa eller använder en vanlig mobil.
Är man tvungen att ladda ner något typ av klientprogram?
Svar:
- om man kör från datorn - ja - (gratis på skype.se)
- om man kör från en speciellt Skype telefon -nej, den är inbyggd i telefonen
Sitter med en gammal Siemens SX551 WLAN dsl. ADSL-modem, trådlöst samt stöd för VoIP.
Men detta stödjer kanske bara IPtelefoni ifrån befintlig leverantör av ADSL?
Svar:
Har inget med Skype att göra - det krävs endast att man har en Internet uppkoppling
Samtidigt går det väl inte att trycka i något klientprogram i denna som gör att jag
med lite knapptryckning på vanlig ansluten telefon kopplar om via modem för att tillträda T.ex. Skype?
Svar:
Nej
xxxxxxxxxxx
Jag har använt Skype i datorn i många år över både modem och ADSL koppling och tycker att den fungera riktig bra, särskilt om man ringa andra Skype användare över Internet, kanon ljud, men den 'kan' var något sämre kvalitet om man ringa till ett fast telefonlinje, men den är helt acceptabelt.
Sen ett par månader har Jag använt Skype genom en trådlös telefon som Jag köpte på skype.se, mjukvaran är inbyggd och den kopplas till både den fasta linjen och till ett nätverksuttaget på bredbandsroutern (ingen speciellt router behovs), så den fungera precis som en vanlig telefon. När man ringa kan man välja att använder det fasta linjen eller Sykpe
Jag har provat deras tjänst där Jag kan ringa alla fasta telefon i hela EU för ca40:- i månad, ingen uppkopplings eller andra dolda avgifter, (som förekommer med vanliga telefon bolag), - det ingår i priset att Jag får ett s.k. SkypeIN nummer så folk kan ringa till mig (kan bara väljer Göteborg, Stockholm eller Malmö nummer men dessa fungera i hela Sverige).
Jag håller på att bygga ett nytt hus och har till slut bestämd mig att hoppas över Telia helt och endast installera fiber från kommunen och bara köra med Skype i framtiden - den ända nackdel är att mobilsamtal ingår inte - men det går att ladda Skype konton med pengar för dessa eller använder en vanlig mobil.
Klicka här för att svara