PTS-kartan var ju kul! Hittade en UMTS-mast på ca 800 meters håll med en riktning mot vår tomt som slår på max ca 10 grader. Effekt 54.0 dBm. Från samma mast sänder också en annan operatör (också UMTS) och då med 58 dBm. Riktningen slår då också på max ca 10 grader fast åt andra hållet. Antennhöjden är dock ca 40 meter lägre än vår tomt men om det är den masten jag ser från taket så borde det vara basens höjd som anges snarare än toppen på antennen.

Någon som kan förutspå hur bra anslutning jag kan få baserat på dessa data?
 
Det finns även ice.net som kör en annan teknik för att leverera dom använder ej umts utan wcdma.
Även om maxhastigheten i teorin inte är lika hög som dom andra operatörerna (i teorin).
Så levererar de en bra täckning.
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Det finns även ice.net som kör en annan teknik för att leverera dom använder ej umts utan wcdma.
Även om maxhastigheten i teorin är lika hög som dom andra operatörerna (i teorin).
Så levererar de en bra täckning.
Lika hög, vad får du det ifrån? På deras hemsida står max 3,1 Mbit/s. Vanliga 3G ger ju teoretiska 7,2.

Dessutom verkar inte täckningen vara johabs problem, 800 meter till masten är ju ungefär 1/10 av maximal räckvidd för en 3G-mast i glesbygd. Tillräckligt nära för att få bra hastighet om han inte har för många grannar.
 
En hel del grannar blir det tyvärr. Börjar på allvar fundera på om man inte skulle bli Telias bitch i alla fall...

Blir nog till att låna hem en 3G-lösning, ansluta den till laptopen och åka ut till stugan och testa. Finns ju inget plåttak idag men däremot betongväggar på stugan som ska rivas...
 
Mellanbarn skrev:
Lika hög, vad får du det ifrån? På deras hemsida står max 3,1 Mbit/s. Vanliga 3G ger ju teoretiska 7,2.

Dessutom verkar inte täckningen vara johabs problem, 800 meter till masten är ju ungefär 1/10 av maximal räckvidd för en 3G-mast i glesbygd. Tillräckligt nära för att få bra hastighet om han inte har för många grannar.
Sorry skrev fel, skall vara inte lika hög.

Att man har 800 meter till masten säger igenting om kvaliten, det kan lika gärna vara så att det ej fungerar alls.

Man måste prova detta, har man en 3g telefon så går det att testa med den då det är samma sak som mobilt bredband och fungerar som modem.
 
Floppman skrev:
Är du i planeringsfasen så bör det gå att lösa med en 3G-router ...
Har du nåt exempel på en bra router, tycker mig ha svårt att hitta nån till ett bra pris.
 
Vill du ha med eller utan abonnemang?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.