4 321 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Centraldammsugare utan utblås (Hepa filter)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är väl inte alla som kan få ut luften direkt ?
Antingen pga placeringen av dammsugaren, eller så är ytterväggen där man kan placera den inte lämplig att göra hål i ?
/K
Antingen pga placeringen av dammsugaren, eller så är ytterväggen där man kan placera den inte lämplig att göra hål i ?
/K
Ut med luften du om du kan. Du får annars ett högre ljud vid maskinen och lite lukt när påsen inte är helt ny.
Dock så är det de enda maskinerna som är ok enl astma & allergiförbundet, detta tack vare att inget undertryck skapas, låter konstigt men sant.
Dock så är det de enda maskinerna som är ok enl astma & allergiförbundet, detta tack vare att inget undertryck skapas, låter konstigt men sant.
Om filtret är effektivt skulle jag föredra att behålla luften i huset istället för att blåsa ut flera kWh go värme ur huset. Av samma anledning föredrar jag kondenstumlare före sådana som har utblås i det fria.
Mm...köpte en sån häromveckan med hepafilter, läste det om astma&allergiförbundet och det lät ju bra. Sen tänkte jag att man slapp ta hål i väggen. Visserligen inget problem i mitt fall då den hamnar i ett skåp i tvättstugan mot en yttervägg.
Sen blev jag idiotförklarad av en bekant, att jag inte släpper ut dammluften utanför huset. Så jag ville ha lite bra argument, för jag börjar alltså fundera om jag gjort ett misstag...
Fick ett bra pris på en helt ny modell med slang o allt....
Sen blev jag idiotförklarad av en bekant, att jag inte släpper ut dammluften utanför huset. Så jag ville ha lite bra argument, för jag börjar alltså fundera om jag gjort ett misstag...
Fick ett bra pris på en helt ny modell med slang o allt....
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Filtermodellen är väl främst för lägenheter där man inte får borra i ytterväggarna hur som helst? Det där med undertryck är ju intressant för i många hus där man inte vet var luften kommer in kanske man drar in värre saker än vad som slipper ut ur hepafiltret. För egen del vill jag gärna ha ut dammsugarluften ur huset för jag tvivlar på att de "billiga" filtren till dammsugaren är tillräckligt effektiva plus att det inte luktar så fräscht om man dragit in någon matrest. Du får väl rapportera när du provkört, om du inte ångrat dig.
Klicka här för att svara