Teknik
Johan Gunverth: [citat] Finns också högtalare med speciellt uttag för en Airport Express. För att skicka ljud till den använder man antingen iTunes eller installerar Airfoil (Windows eller Mac). Den senare kan skicka ljud från vilket program som helst till en APX. Du får också en basstation på köpet (om du vill använda den till det) och en printserver för USB-skrivare. Vill man krångla till riktigt
jakobnm: Att spå väder med någon tillförlitlighet kan inte en väderstation göra. Den mäter lufttrycket, ser om det stiger eller sjunker, och drar därav slutsatser om kommande väder (t.ex. "stigande- > högtryck på gång -> fint väder" eller sjunkande -> "lågtryck eller frontpassage på gång -> dåligt väder"). Men så enkelt är det naturligtvis inte, ett högtryck på vintern innebär ofta
Hemmakatten: Nej, inte alls. Vi är mycket lyckligt gifta.:D Har inte kommit förbi teknikmagasinet ännu, men tänker nog köpa den där Tele Tapern. Återkommer om jag får problem. Tack för hjälpen.
mycke_nu: [citat] och 10BASE2 är ju för övrigt bra exempel på (forna) användningsområden för 50 Ohm koax. :)
mrfrenzy: Det går att montera upp till tre sektionskort i plåtkapslingen som medföljer 1864, men det börjar bli trångt redan med 1 kort och ackumulatorn, så det är inget jag rekommenderar. Mycket mera lättmekat, och mindre kabeldragning om man sprider ut sektionskorten i varsin expansionskapsling det är en liten trevlig vit plastkapsling med sabotageskydd som kan monteras på distanser en liten
pefo: Krökarna som man använder invändigt har något större radie än den första kröken som sitter direkt på uttaget. Så det som passerar in genom första kröken passerar också hela vägen. I vissa uttag sitter det också 'fällor' som fångar upp lite större föremål. Håll reda på vilka krökar som är vilka vid monteringen bara! ;)
jakobnm: [citat] Jag har 15" 1200x1920 Dell. Många undrar hur jag står ut med så smått på skärmen, men jag jobbar mycket med bilder (fotograf) och då är det fint med hög upplösning. Det där med att ljusstyrkan skulle vara lägre än vanligt har jag aldrig tänkt på. Det kan i och för sig bero på att jag har färgkalibrerat min skärm och då är det brukligt att också ställa ner
pefo: Skulle också ha behållit det. Rosengrens är bra prylar! Men sitter det inte en övermålad skylt i överkanten på skåpet?
N!klas: Nej, inte flash-sms. Visst går det att skicka prioriterade flash-sms också men det är inte det jag gör. Jag har ett sammarbete med en sms-leverantör där jag kan skicka sms med olika prioriteter. Larmsms går ut med högsta prioritet och får då en reserverad plats i näten. Det går även före sms med längre prioritet då förstås. Har aldrig upplevt fördröjning med ett prioriterat
Linnex: Går det inte att köpa slang löst? Det är dosan och damsugan som är viktigas. Vad som är i mellan spelar mindre roll. Själv så har jag delvis 50 mm avlopsrör.
frohike: joniska är inget alternativ längre.. så du har bara optiska att välja på
jocef: Hur ser uttagen ut på en smålandsvilla? Är det ett kombinerat uttag med tv/data eller är det ett dubbeluttag? Någon som har en bild?
TLovskog: SatCR tekniken som sådan behöver inte seriekopplas. Däremot GÅR det att seriekoppla med den, vilket är mer kostnadseffektivt. Idag är det precis som du skriver. Det behövs ett dyrare speciellt LNB. Stödet måste också finnas i boxen (och det finns få). Själv är jag nog övertygad att den (eller liknande) lösning snart finns inbyggt i de flesta boxar och kanske också en variant i
Kjell_G: Lämnade in kortet till MediaMarkt, då ville dom kolla det och testade sitt eget Boxerkort. Fick samma resultat som hemma men det roliga var att även nästa CA-modul betedde sig likadant. Bra för mig, eftersom jag ändå inte kunde använda det som jag tänkte från början. (Boxer o CD med samma mottagare) Frågan är om det verkligen inte finns några mottagare som kan köra alla
Nol: Thank you all for all information, I appreciate that very much. This is what I am going to do : First find a Relacom or Eltel, I understand they have and use the correct cable. If not possible then I try to buy the ELLC cable, I do not know if I can purchase directly from Selga. Otherwise checking around in the Kristinehamn - Karlskoga area. If that cable is to expensive or what else I go for the
TLovskog: Ljud har relativt låg bandbredd. Dessutom är det tal som i original inte är hifi precis, så jag antar att man kan komprimera det väldigt hårt och har låg bitrate. Efter en lite koll så använder han 24kbps och 3 kanaler, vilket väl i teorin förbrukar 5% av upload om han har ett lite fetare bredband. Däremot trodde jag inte det var lagligt att vidaresända polisens trafik. Det är
Bob Anderson: Jag tänkte klara med tre kablar från mitt LNB. Min "budgetlösning" hemma baseras på två satellitmottagare från CD. En HD-PVR och en vanlig, för TV-tittande i två vardagsrum. Tänkte sedan hänga på en RF-modulator på varje mottagare för möjlighet till tittande på mindre TV-apparater på sju-åtta andra platser i huset. Vill jag ha en TV på någon av dessa platser får jag vackert
monostump: Är tanken att du ska förmedla även tv-signal känns det som att du ska fortsätta med samma CAT-kabel. Har för mig att denna kabel är konstruerad just för att även kunna förmedla tv signal. Observera att den är bara anpassad för sk 860 MHz -standard. Alltså tradionell antennsignal. Min tycke är fortfarande att nyttja sig av sedvanlig koax då det gäller tv-distribution.
MathiasS: Nej, jag vet inte. Det borde dock komma lite info på www.ssnf.org snart. Det måste vara svårt att skilja på maskinkostnad och operatörskostnad. Om totalen är 600 sek per meter, hur ska man kunna ha synpunkt på hur kostnadsslagen fördelar sig?
frenchie: Hejhej Jag kröker egna rör, bygger egna handukstorkar i vårt nya badrum. (http://www.byggahus.se/forum/badrum/105599-badrum-ibox-glasblock.html) För ett par år sedan krökte jag en tork till en toalett, rörslingan är kopplad till element-systemet; [bild] Nu försöker jag hitta samma typ av rörhållare som på bilden ovan. Hilfe!!! Jag kan inte finna den. Den är väl omkring 65-70 mm ut
HusByggarTomten: [citat] Är det inte väldigt svårt att löda ihop en hdmi-kabel på egen hand? HDMI-kabel typ C (mini) finns väl inte än att skarva till Typ B (vanliga) än? Eller. Det är något jag letade efter utan framgång..
bootroos: nejdå, inte hemligt, bättre förmåner direkt med installatör bara. Men här är en länk istället: http://avcproducts.com Går även att göra intresse anmälan på sidan.
Kjell_G: Tar upp tråden lite med ett närliggande problem jag stött på. Ett par aktiva högtalare (Labtech) knäpper och sprakar ibland. De är kopplade till en Pinnacle Soundbridge, trådlös, och låter egentligen bara när radion är avstängd. Enda lösningen då är att stänga av högtalarna med strömbrytaren. Hade tidigare dessa inkopplade till datorn och kanske knäppte det nån gång men inte
Erikoolio: I Sekvens 020 skriver du in sektionsnumret på den knappsats du kopplat in sektionen på. T.ex. om du vill att knappsatssektionen ska vara sektion 07 och ligga på knappsats 08, skriver deu in följande under sekvens 020: 00 00 00 00 00 00 00 07 Lycka till
Bjurran: En snabb liten fråga, har du testat att köra rengöring på den? Släng i nån skurtrasa eller annat som ändå måste köras varmt, kör det varmaste normala programmet du kan med en påse 100g citronsyra. Fick det tipset på detta forumet, och det gjorde underverk på min maskin som kan läsas i denna tråd
Bjurran: Nu vet jag inte exakt vilken av varianterna det är du råkat ut för, men i dessa fall har jag bara positiva erfarenheter av microsofts egen live scanner. (onecare) Den har fungerat i 9/10 fall jag testat den för liknande virus. Se till att starta om datorn, och stäng ALLT som du inte behöver ha aktivt. kör sedan safetyscannern från microsofts hemsida. Testa denna länk,
Bateman: Har du kopplat upp dig mot larmcentral? Jag tänker mig Securitas lösning med 80:- månad.