Teknik
galento: Fick ett tips om denna,det verkar som man kan spärra okända nr som inte känns igen av presentatören som kan lagra 60 godkända nr,man kan ju också välja om man vill spärra skyddade nr men med tanke på att sjukhus ringer från skyddade nummer kan välja att ha detta öppet. Nån som använt en sådan här Telia Entré ??
_bystrom_: [citat] Vi bytte som sagt antenn för ungefär 2 år sen, och hade då en installatör här som kollade signalen osv, då det inte var riktigt klarlagt vad som orsakade den dåliga bilden... Han konstaterade dock att vi hade utmärkt signal (har stort sett fritt fält över sjön till antennen någon mil bort), och det var antennen som hade korroderat och helt enkelt gjort sitt..
monostump: Vad är det du ska skicka över nätverket?? En datasignal genom aktiv utrustning såsom switch eller bara en bild med ljud? Det finns utrustning som nyttjar sig av datakablen som en bärare för att leverera komposit bild och ljud utan att göra om signal till TCP/IP. Så lediga datauttag i varje ände som patchas ihop centralt så skulle problemet vara löst. :)
monostump: Undran? Är det eget hus eller är det lägenhet/radhus? Nyfiken på vad för tv du tittar på? Egen antenn eller kabel-tv? Det där uttaget som visas på bild måste vara ett TV/SAT uttag. Slututtag. Precis som el_richard nämner så måste det ju bytas ut så du kan dra vidare till nästa rum. Frågan är som sagt vad det är för typ av signal som ska skickas på uttagen?
el_richard: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59250233 detta och en "vanlig" telefon... Klockrent.. :-)
f91jsw: [citat] Jo, men vad spelar det för roll om larmet går om det inte längre är kopplat till någon sirén?
marcusen: skulle säga ELQYB eller ELLY om du ska ha den i mark och ELLC om du vill ha luftledning.
Mr.Holmlund: Bygga själv kanske, med stegmotorer, finns lite startkit på kjell har jag för mig. Dessa lösningar finns säkert om du gogglar runt lite. Men smidigast som du du säger om det finns färdigt, har tyvärr inget tips på färdiga.
mrfrenzy: Seriekoppling kan fungera förutsätt att det är rätt kopplat hela vägen och att telefonerna är fullkopplade, men det verkar det ju inte vara här. Så en parallellkoppling blir klart enklare. Om det fungerar med en rak kabel från telefonadapter till ett uttag, så kan du helt enkelt ta två stycken raka kablar. Klipp båda på mitten, kasta en av dom fyra delarna och skarva ihop dom övriga
snuttjulle: Där slog du huvet på spiken Fromberg. Innan en beställning har ramlat igenom på mitt jobb har slut kunden tröttnat för flera år sedan och redan sagt upp tjänsten. Finns massa firmor man kan åka förbi och handla men vad hjälper det när man inte kan betala.
Leahcim: Det har dragit igång ett forum på http://www.knxforum.se som förhoppningsvis får bra fart. /Mike
mrfrenzy: Mycket sannolikt så kommer det fungera. England använder samma GSM-standard som vi.
JeRo: Jag får tacka för rådet om Thunderbird. Jag bytte och nå får jag mina mail i min mapp och tjejen sina mail i sin mapp.:)
BR125: Du har problem med att transformatorn matas med likström från t.ex. dimmrar, switchade nätaggregat m.m. Den DC komponenten stör mättningen av transformatorkärnan. Sök på div. audioforum så hittar du ritningar på sådana filter. T.ex. http://sjostromaudio.com/_unsql/hifi/dct01/index.html
bootroos: haha... där ser man :D Det fungerade dock utan problem under mina c:a 1 1/2 år jag bodde där.
jerk: Dom Yamaha recievers som jag syftar på har upp till tre olika zoner/rum med lagnivå utgång. Detta medför att du kan koppla utgångarna direkt till högtalaren och för en billig peng få ett bra ljud. Om man så vill så kan man vara fiffig och använda inbyggda slutstegen till ytterligare rum/källare och använda passiva högtalare där om man så vill och på så vis få ett flexibelt
TEGE: Carporten omfattas inte heller, nybyggnation är inte ROT-avdragsgillt.
Canuto: [citat] Jag är tacksam för din hjälp, Snailman. Nikon scannern fungerar med Vuescan, men bara delvis. Jag fortsätter att testa !!
mrfrenzy: Ja om du äger larmet så borde du också ha alla koderna. Sen tycker jag du ska skaffa ett kort som du inte behöver hålla reda på hur mycket pengar det innehåller. Telia Telematik Larm kostar 20:- /månad + moms.
blofeldt: Hej, Jag skulle bara vilja informera om den nya standarden som redan fungerar mycket bra och som gör det möjligt att kommunicera mellan all hem elektronikt via nätverket, DLNA. Leverantörerna är mycket blygsamma i sin marknadsföring av detta, förmodligen för att de vill att vi skall köpa fler produkter av deras märke för att det är det "enda" sättet att uppnå kompatibilitet. För
Mellanbarn: Varför? Nedersta alternativet att alltid ringa upp passar väl dom som har modem. Men varför den inte själv känner av att det finns en anslutning när man valt mellanalternativet kan jag inte svara på. Har helt enkelt bara provat och konstaterat vad som fungerar. Kul att det fungerade :)
ejwbegysv: Vill ni ha grymt bra ljud i litet format i tex köket eller vart som hellst (jag har dom i husvagnen nu) så kan jag starkt rekommendera : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241512 Dfeldt Audioengine 2 eller 5:an... Grymt imponerad!
monostump: Funktion har getts tillbaks nu. Vet egentligen specifikt vad det var men Norton brandväggen avaktiverades för en liten stund och sedan var det fritt blås ut på nätet. Har nu i efterhand provat att bara bocka av regler som är satta i Norton och nu rullar det på. Windowsbrandväggen är ju avstängd sedan norton kom på plats.
OuzO: Jag har testat att ta bort spänningen på en detektor när larmet var aktiverat och då fick jag larm precis som du sa. Tackar för upplysningen.
egl: [citat] Vilken klockren beskrivning, jag önskar jag skrivit detta själv :) Håller tillfullo med! MVH Erik
Erikoolio: Håller med bootroos, har man väl lärt sig programmera via map:en och dokumenterar vad man gör så känns pc-link onödigt iaf till en mindre anläggning.
Nuno: Eller om du skaffar dig tv från Telia, där har de en trådlös variant (dock krävs digitalbox och ett tefat). Nackdel är att det kostar pengar, även baspaketet är behäftat med kortavgif á 498 kr/år (horribelt!). Fördel att du kan kolla senaste nyheterna via SVT Play när du vill....
kensor: Hej, Finns det någon som har installationsmanualen till PC1616 på Svenska. Har tyvärr bara tillgång till den engelska versionen och den tekniska engelskan är inte den bästa!
Johan Gunverth: Linksys WRT54GL verkar var populära bland både konsulter (som implementerar hotspot-funktioner på företag) och bland nördarna som vill skruva fritt. Tittar man på distributörernas logistik är ruljansen 10-falt större än på liknande produkter utan Linux-möjlighet.