Hej,

Jag är nyfiken på vilka användningsområden ni känner till och/eller utnyttjat ert trådbundna hemnätverk för. Eller uttryckt på ett annat sätt: Vad kan man överföra med cat 5 eller cat 6 kabel?

Data och telefoni är två självklara användningsområden.

Med omvandlare i resp ände av anslutningen blir användningsområdena ännu fler, t ex kan man fjärrstyra en dator d v s ha datorlådan i ett rum och skärm, tangentbord och mus i ett annat rum.

Dessa olika användningsområden tycker jag är den största styrkan med ett trådbundet nät i jämförelse med ett trådlöst nät.

Så fyll gärna på denna tråd med fler användningsområden...

Är det någon som provat att med egen-utvecklad "adapter" (usb-rj45) använda nätverket som "förlängningssladd" för USB (fast utan omvandlare/förstärkare)?

Jag använder en USB-förlängare till en skrivare som står i ett annat rum. Sen kör jag också seriekommunikation till IHC-styrenheten i elskåpet från datorn vid skrivbordet så jag kan programmera om den utan att släpa dit laptopen.

TV går att överföra via nätverkskabel

Jag tycker den största fördelen är att man kan plugga i en accesspunkt och köra trådlöst från soffan som jag gör just nu..;):p

utöver ovan så tuggar vårt 5e nätverk mycket HD video från NASen till våra mediaextenders (Popcorn, PS3, 360, Pinnacle). Streeming är pg från internet.
Kopiering av STORA filer.

Annars är trådlöst i soffan att föredra...

Kraft, styrning och video till PTZ övervakningskameror.

hur överför man TV, vad behöver man då och hur hög upplösning kan man få ?

Hos Dustin tex:

ATEN HDMI-FÖRLÄNGARE ÖVER ETHERNETKABEL(CAT5/6)
876,00 kr
exkl. moms

Specifikationer
ATEN HDMI-förlängare över Ethernet-kabel, 40m, 1080p, ljud
Gör det enkelt att förlänga HDMI-signalen till en skärm eller projektor upp till 60 meter bort via en vanlig Cat5e eller Cat6 nätverkskabel. Klarar 60m med 1080i upplösning, alternativt 40m med 1080p upplösning. Produkten består av 2 enheter (1 sändare och 1 mottagare).

eller

DELTACO HDMI-FÖRLÄNGARE ÖVER ETHERNETKABEL(CAT5/6)
1 828,00 kr
exkl. moms

Specifikationer
HMDI-förlängare över Ethernetkabel(Cat5/6), 1080i 50m, 1600x1200 30m

# Med denna prodkt kan man enkelt förlänga HDMI-signalen upp till 50m via Ethernetkabel, Cat5 eller Cat6. Den har 19-pin HDMI-anslutningar och RJ45-kontakter. Produkte består av en sändare och en mottagare. Varje enhet har 2st RJ45-portar, en för DDC och en för Video.
# Förlänger 1600x1200 @ 60Hz upp till 30 meter.
# Förlänger 1080i upp till 50 meter.
# Ingång: 1xHDMI hona.
# Utgång: 1xHDMI hane.
# Mått(BxDxH): 67x46x38mm.

Trivs den ihop med nätverket på samma kabel?

mycke_nu skrev:
Trivs den ihop med nätverket på samma kabel?
Nej, du kör via dedicerade kablar.

kör nintendo wii över nätverkstråden..

Tog en patch kabel och lödde fast 3 rca kontakter. Vid tv'n tog jag en patch kabel och lödde fast en scart kontakt. Funkar perfekt! Nu ska jag göra samma sak med HTPC'n den ska stå i källaren... Lite orolig över kabellängden men det ska nog gå....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.