1 118 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Väderstation, hur tillförlitlig?
Jag har en väderstation, PTM, som kostade ca 1000 kr för ett år sedan. Kan man lita på vad den visar? Nu i vinter har luftfuktigheten utomhus enligt den varit över 90% nästan hela tiden, ofta visas Hi som anger att luftfuktigheten är över 95%. Inomhus visas ofta Lo som anger att luftfuktigheten är under 15%.
För övrigt visar den idag att det är halvklart, i verkligheten så är det helmulet och lite snöfall.
Vad har ni för erfarenheter av era väderstationer, visar de trovärdiga värden?
För övrigt visar den idag att det är halvklart, i verkligheten så är det helmulet och lite snöfall.
Vad har ni för erfarenheter av era väderstationer, visar de trovärdiga värden?
Luftfuktigheten ligger på närmare 100% vintertid, varför finns att läsa på wiki eller SMHI, inomhus ligger det lågt, så det stämmer.
Har en från La Cross, ws3600 och den "stämmer" men den kan ligga efter eller ligga före så man får inte ta den på dagen direkt.
Tänk lite på hur du placerar själva sändaren, kolla manualen till den om du inte tänkt på det eller glömt det.
Har en från La Cross, ws3600 och den "stämmer" men den kan ligga efter eller ligga före så man får inte ta den på dagen direkt.
Tänk lite på hur du placerar själva sändaren, kolla manualen till den om du inte tänkt på det eller glömt det.
Att spå väder med någon tillförlitlighet kan inte en väderstation göra. Den mäter lufttrycket, ser om det stiger eller sjunker, och drar därav slutsatser om kommande väder (t.ex. "stigande- > högtryck på gång -> fint väder" eller sjunkande -> "lågtryck eller frontpassage på gång -> dåligt väder"). Men så enkelt är det naturligtvis inte, ett högtryck på vintern innebär ofta grått och trist väder. Desutom kanske lågtrycket aldrig kommer fram, utan passerar 100 mil bort. Den ger ändå en tendens till sänkning av lufttrycket.
Den relativa luftfuktigheten blir lätt hög på vintern, bl.a. eftersom kall luft inte kan hålla lika mycket fukt som varm utan att mättas (mättad luft=100%RH). När den kalla, (nästan) mättade luften kommer in i stugvärmen och värms upp blir det plats för väldigt mycket mer fukt, dvs den relativa luftfuktigheten blir låg. Därför är luften torr inomhus på vintern.
Den relativa luftfuktigheten blir lätt hög på vintern, bl.a. eftersom kall luft inte kan hålla lika mycket fukt som varm utan att mättas (mättad luft=100%RH). När den kalla, (nästan) mättade luften kommer in i stugvärmen och värms upp blir det plats för väldigt mycket mer fukt, dvs den relativa luftfuktigheten blir låg. Därför är luften torr inomhus på vintern.
Klicka här för att svara