1 076 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Mediaspelare solution
Behöver lite ideér för en lösning och är då ute efter någon enhet som man kan mata med någon typ av bildinformation som i sin tur ska genereras ut som Kompositsignal (sedvanlig video gula pluggen).
Det sista alternativet för enhet är en dator så jag spånar därav efter annat alternativ.
En mediaspelare kanske hade varit något eller kanske en digitalfotoram som kan generera ut en komposit signal.
Att sätta bilder typ Jpeg gif eller bitmap i snurrning i ett bildspel ska inte vara något hinder känns det som.
Men om man tittar på tex ett word alt notepad dokument eller html mall.
Slutar man likväl med en datorlåda?
Tanken med det hela är att göra en snikvariant av en lokalkanal till en bostadsrättsförening.
Alltså information som berör föreningen som kan genereras ut i föreningens kabel-tv nät.
Lokal information som kanske ska snurra med 4-6 sidor i t.ex ett bildspel.
Information hämtas ifrån t.ex USB-sticka.
Någon som kan hjälpa mig att spåna vidare eller om det finns någon "spelare" för detta.
Tacksam för svar!
Det sista alternativet för enhet är en dator så jag spånar därav efter annat alternativ.
En mediaspelare kanske hade varit något eller kanske en digitalfotoram som kan generera ut en komposit signal.
Att sätta bilder typ Jpeg gif eller bitmap i snurrning i ett bildspel ska inte vara något hinder känns det som.
Men om man tittar på tex ett word alt notepad dokument eller html mall.
Slutar man likväl med en datorlåda?
Tanken med det hela är att göra en snikvariant av en lokalkanal till en bostadsrättsförening.
Alltså information som berör föreningen som kan genereras ut i föreningens kabel-tv nät.
Lokal information som kanske ska snurra med 4-6 sidor i t.ex ett bildspel.
Information hämtas ifrån t.ex USB-sticka.
Någon som kan hjälpa mig att spåna vidare eller om det finns någon "spelare" för detta.
Tacksam för svar!
Om du gör om alla word, notepad och html till bildfiler så är det ju inga problem oavsett vilken mediaspelare du använder. Det enklaste sättet att göra det är att öppna dokumentet, trycka printscreen och sedan kopiera in skärmbilden i ett fotoredigeringsprogram och spara bilden som en jpg.
Varför vill du inte ha en dator?
Tänker du på investeringskostnaden så behöver den inte bli så hög, det behövs ingen monstermaskin för att visa ett bildspel eller film i normal upplösning.
Varför vill du inte ha en dator?
Tänker du på investeringskostnaden så behöver den inte bli så hög, det behövs ingen monstermaskin för att visa ett bildspel eller film i normal upplösning.
Varför inte använda en billig DVD-spelare med möjlighet att visa bildspel.
Bara att bränna en CD-skiva med bilderna och låte DVD'n snurra bilderna?
Har själv en gammal DVD-spelare som fixare bildspel men det har ingen komposit ut men borde gå rätt lätt att hitta.
Bara att bränna en CD-skiva med bilderna och låte DVD'n snurra bilderna?
Har själv en gammal DVD-spelare som fixare bildspel men det har ingen komposit ut men borde gå rätt lätt att hitta.
Absolut inga jättepengar med en dator heller och troligtvis enklare med en sådan också än att klödda med printscreen för just bilder.
En DVD-spelare är också ett alternativ men det som ska visas upp är ju aktuell information så det kan ju likväl innebära veckoändringar för vissa sidor.
Enklaste hade ju varit att mata informationen med ett USB-stick och då även kanske med en powerpoint presentation.
Denna spelare fick jag som förslag ifrån en "shop"
http://www.mediamania.se/cgi-bin/mm_link.cgi?url==/mediaspelare35/rapsody_rsh300/index.html
Får la forska vidare i det hela.
En DVD-spelare är också ett alternativ men det som ska visas upp är ju aktuell information så det kan ju likväl innebära veckoändringar för vissa sidor.
Enklaste hade ju varit att mata informationen med ett USB-stick och då även kanske med en powerpoint presentation.
Denna spelare fick jag som förslag ifrån en "shop"
http://www.mediamania.se/cgi-bin/mm_link.cgi?url==/mediaspelare35/rapsody_rsh300/index.html
Får la forska vidare i det hela.
Slog mig det här med dator.
Att sätta upp en gammal burk som ska generera bild är som sagt inga problem. Dock tillkommer det ju ett operativsystem samt behövs ju ett officepaket för att komma åt typ Powerpoint som i sin tur kan generera ut ett bildspel/flöde.
Men om man tittar på Ubuntu. Visst kanske mer meckigt att sätta upp men när det väl är uppe och kör så finns det ju stabilitet i det hela. Snokade lite på deras hemsida och det finns väl något snarlikt med Powerpoint i Openoffice?
Att sätta upp en gammal burk som ska generera bild är som sagt inga problem. Dock tillkommer det ju ett operativsystem samt behövs ju ett officepaket för att komma åt typ Powerpoint som i sin tur kan generera ut ett bildspel/flöde.
Men om man tittar på Ubuntu. Visst kanske mer meckigt att sätta upp men när det väl är uppe och kör så finns det ju stabilitet i det hela. Snokade lite på deras hemsida och det finns väl något snarlikt med Powerpoint i Openoffice?
Skulle jag sätta upp ett system som bara ska stå och visa ett bildspel skulle jag sätta upp en Ubuntu-burk direkt, men jag ville inte föreslå det eftersom jag inte visste vilken nivå du ligger på när det gäller datorer och när du satte datorn som sista alternativ i ditt första inlägg. För en som har installerat Windows är det oftast inte mer meckigt att sätta upp Ubuntu. Du sätter i skivan i CD/DVD-spelaren, får några frågor och sedan installeras det. Men det är klart, allting sitter inte på samma ställen som i Windows och du måste kanske lära om hur en del funktioner ska utföras.
Som du skriver så finns det ett program i OpenOffice som fungerar som PowerPoint., det heter Impress och det funkar oftast bra att öppna PP-presentationer i det. Jag har gjort det några gånger, men alla gånger så har jag sparat om dom i OO's eget format för att slippa eventuellt strul vid visningen. Jag har kört OpenOffice på min Windows-PC i snart ett år och med den senaste versionen (3.0) så tycker jag inte att jag saknar nånting mot MS Office.
Som du skriver så finns det ett program i OpenOffice som fungerar som PowerPoint., det heter Impress och det funkar oftast bra att öppna PP-presentationer i det. Jag har gjort det några gånger, men alla gånger så har jag sparat om dom i OO's eget format för att slippa eventuellt strul vid visningen. Jag har kört OpenOffice på min Windows-PC i snart ett år och med den senaste versionen (3.0) så tycker jag inte att jag saknar nånting mot MS Office.
Meckeriet med dator fixar man troligen om det är som du säger att det någorlunda är jämnförbart med Windows. Det är det minsta jag oroar mig för.
Dock ska det ju överlämnas till annan och det blir inte jag personligen som ska nyttja det hela.
Det ska ju likväl vara enkelt att hantera det sedan så man ska kanske släppa allt med dator och bara slänga dit en mediaspelare av något slag som i sin tur kan spela upp ett bildspel med enbart jpg:ar.
Tackar för input alles....
Dock ska det ju överlämnas till annan och det blir inte jag personligen som ska nyttja det hela.
Det ska ju likväl vara enkelt att hantera det sedan så man ska kanske släppa allt med dator och bara slänga dit en mediaspelare av något slag som i sin tur kan spela upp ett bildspel med enbart jpg:ar.
Tackar för input alles....
Klicka här för att svara