Hej

Har nyligen flyttat in i ett nybyggt hus, dock ett nyckelfärdigt hus utan så mycket att säga till om.

Jag har ett problem med TV för huset. Byggherren har gjort förljande val:
- Jag har fiber in, tanken är att Tele/TV/Data ska gå över IP
- Jag har en stor panel med RJ45 uttag, och minst ett dubbeluttag per rum.

Så långt är allt väl, men det betyder att det inte finns några andra kablar dragna. Tanken var att Telia skulle vara leverantör för allt. Vi har dock valt bort Telias IP tele för en annan leverantör, och sparar därmed ca 100 kr/mån! Nätverket är OK, och priset OK. Men Telias IPTV är under all kritik:
- Kan bara ha en box (även om de säger på sin hemsida att man kan ha flera. Det kräver i princip ett abonemang med alla avgifter per abonemang + annan switch)
- Kan inte spela in (man kan ta ut bilden från boxen och in i en HDD men då kan man ju inte titta på annan kanal. Telia har dessutom valt bort systerboxen med inbyggd HDD!)
- Boxen kan inte ställas i standby, då fryser den och måste startas om genom att rycka strömförsörjning (ca 5 min!)
- Boxen är allmänt seg och fjärren extremt riktningskänslig.

Jag skulle vilja köra boxer istället eftersom det finns inbyggt i alla apparater och jag kan ha obegränsat antal mottagare. Men jag vill inte dra utanpåliggande kabel till 2-3 rum och jag måste dessutom ha utomhusantenn pga signalstyrka, vilket kräver att jag går in genom vägg. Inget av detta blir snyggt. Finns heller inte kabelkanaler att dra koax.

Nu har jag fått tips om LexCom Home A110 modulen, men har lite undringar:
- Kan jag koppla in en DVB-T antenn direkt på A110 och skicka ut TV signalen över CAT kabeln? Har hört att strömförsörjningen till antennen kan bli ett problem för A110 modulen?
- Kan jag som jag hoppas sätta flera boxermottagare i huset, en per RJ45 uttag som A110 kan leverera till?
- Blir det några begränsningar på signalen? Kommer tex MPEG4 att fungera, när det nu kommer till mig?

Mycket tacksam för svar

Redigerat:
Jag måste få löst detta problem, alla tips välkomna!

Kan bara ge en kommentar angående Telias IP-TV.
Vårat område där vi har byggt var ett av pilotområdena för Telias fiber och det fanns en del barnsjukdomar i börjar men nu funkar allt kanonbra.
Vi har Telia till allt, de äger fibern så valfriheten är liten.
Hur man kopplar LAN:et är enkelt, via en router
Telefonin går via en patchpanel så att vi kan ha telefon på många ställen i huset
TV:n funkar alldeles utmärkt plus att Telia har en bra support. Diret från bredbandmodemet går TV-kabeln(TCP/IP-kabel) in i en vanlig swithch och därifrån går det en vanlig TCP/IP kabel via patchpanelen till de rum vi har TV i och sedan i digitalboxen. Man har ett huvudabonnemang och så ett tvillingkort för box nummer 2.
Att spela in funkar inte från något på ett enkelt sätt idag en stor nackdel med digital TV istället för analog.

Tack för det, men mitt system är redan installerat så jag har det som du beskriver - minus tvillingkort. Det är svinaktigt att ta dubbelt pris för att man vill kunna ha två mottagare, man kan inte ens ha endast gratiskanaler på det andra kortet, måste ha samma abonemang.

Vill man endast ha gratiskanaler så är det DVB-T som gäller, och jag är tillbaka på ruta ett enligt ovan....

Har du ett Lexcom home system i sig?

För att använda A110 (och alla andra lexcom home) krävs en lite vassare nätverkskabel än den som normalt man kan klara sig på för rena IP nätverk.

Nej, har inte LexCom idag, vad är "lite vassare"?

Lexcome home använder "cat7" kablage vilket är en betydligt stricktare kabel än standard cat5e eller cat6. Bl.a är varje par skärmade + hela kablaget. Kablen möjliggör att skicka antenn signalen genom nätverket.

Det funkar att Skicka DVB-T genom cat6. Finns några trådar om det sen tidigare

I cat6 kabel är varje par också skärmade.

Vi har Telia IPTV och tre boxar som vi fått gratis, vi har dock bara ett abb.

När jag frågade efter fler kanaler till de andra boxarna så var svaret att jag kunde få halva priset på kanalpaktet till box nr 2 men att detta med halva priset endast gällde max en box.

mats_o: Jo, jag vet. Även om jag inte fått det att fungera helt bra. Speciellt på de övre kanalerna (Hörby; Nät 5; Kanal 61).

letar_hus: finns ja, men den varianten är väl rätt ovanlig i installation i villor. Däremot är väl cat 7 alltid skärmad. ( 2 väl för detta är inte på något sätt my-cup-of-tea )

Lexcome home är ju tänkt från början att skicka RF signaler igenom. Och om frågeställaren hade haft det så vore det bara tuta och köra, nu enligt min erfarenhet blir det lite mer plug and pray. Dock hade jag testat för det verkar finnas betydligt fler som fått det att fungera perfekt än tvärtom.

Redigerat:
Måste kolla upp i detalj vilka kablar jag har. Det är först nu jag har börjat intressera mig för ämnet.

Har också hört att LexCom home systemet kanske inte gillar de 5 V som DVB-T antennen använder till förstärkningen (eftersom det går genom koaxkabeln). Någon som vet?
Har försökt få kontakt med Schneider Electric, men de svarar inte... än.

5V DC används mig vetterligen bara för att mata aktiva innomhusantenner. Går säkert att stänga av i menyerna på de flesta boxar. Åtminstånde en av de boxarna jag har haft har kunnat det. Dock inte den senaste PVRen från Sagem.

Redigerat:
CAT6 UTP har ingen skärm alls och det är den vanligaste sorten. Däremot har vissa av dem ett plastkryss i mitten för att separera paren lite.

Det visar sig att jag har LexCom system redan, det var bara väldigt oansenligt utmärkt. Dock är det Cat 6. Har fått kontakt med support på Schneider Electric (tillverkare) så jag ska få hjälp därifrån. Enligt dem ska det gå att lösa oavsett, men har inte fått veta hur man gör än.

Nanorch: hur hjälper det att du har tre boxar? Vad jag vet måste man slå in sin kod i boxen, och en kod kan väl bara finnas i en box åt gången? Dessutom kräver det väl en router/splitter eller vad det kan heta för att få ut IPTV signalen till flera boxar? Har frågat Felia support om detta utan svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.