Teknik
Strixx: Hej, Jag hittade lösningen på problemet. Ett kopplingsur på DIN-skena från Kjell & Company som kostade 250:-. Det drevs iofs av 230VAC men den har ett relä som slå från och till och kan på så vis styra 12VDC applikationer utan något klydd. Ritningar på mitt lilla projekt kommer om någon dag!
SCB: Mina föräldrar har trådlös överföring till köket och för lite oengagerat slötittande under matlagningen så duger bilden rätt bra, men så fort man kör mickron, elvispen, mixern eller liknande så försvinner både ljud och bild.. Samma sak när grannen kör sina köksmaskiner. Värdelöst! Dra kabel! Även om den kan kännas dyr.
Erikoolio: Låter väldigt bekant med gigantiska mellanproppar, skönt att höra att det är ett minne blott. Kommer underlätta min installation i nya huset med ett par timmar teletråd-tattande mindre.
Snorunge: Tack ska ni ha för alla förslag. Nu blev det Bluetooth mest pga priset. Har bara testat lite snabbt och räckvidden är det inga problem med. Sen att kommunikationen inte fungerar beror nog på att jag har fel hastighet och protokoll inställda. Det var 7 år sedan jag körde programmet senast. När jag får mera tid ska jag testa olika hastigheter.
Hemmakatten: Funderingen från min sida var om jag skulle ta ett "fast pris"-abonnemang utan bindningstid eller, om det vore billigare, binda 12 eller 18 månader och köpa en telefon via Tele2. Vid närmare eftertanke så tar jag ett abonnemang utan bindningstid och köper en ny mobil (någon av de av er föreslagna) från butik/internet när min nuvarande tar slut. Tack för all hjälp! :)
imported_Benno: "Medialådan" i fasadmätarskåpet? Fiber skall man väl inte som kund behöva koppla med själv. (Är det liv i fibern har den dessutom osynligt laserljus). Ska inte "fiber to the home" innebära att man får en liten dosa inomhus från leverantören som man kan ansluta sina prylar till?
fubar: Nån som har prövat Clas Ohlssons LED spottar: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59129671
Kasch: Hehe, jo det slår ta mig f-n aldrig fel. "Men om jag ändå byter ut... så borde jag ju också fixa till... men då blir ju X en flaskhals... ah lika bra med ett nytt chassi också!" Suck.
mycke_nu: Om det inte fungerar trots ny adapter är det nog överhängande risk att även själva routern tagit skada.
FLKR: Dom priser som ges hos Säker Grossist är samma pris som Trygga Hem ger om man är med i tex Villaägarföreningen. I UK finns också ett företag som har samma larm...där det meste (förutom rökdetektorarne) är väsentligt billigare http://www.securitywarehouse.co.uk/c...oducts_id=1660 . Nackdelen är dock att du inte får några dekaler (som enl. mitt tycke är det viktigaste för att
Mats: Taklister är också fina att gömma saker bakom :) Speciellt om män kör lite äldre still med utsmyckade stora lister.
Erikoolio: Tror jag har en grej... Kom förbi en kompis här för nån kväll sedan och trodde de skaffat köks-TV när jag gick förbi utanför. Det visade sig vara ett litet fejk akvarium från Rusta som deras lilla 4-månaders gillar att se på. Är väl egentligen bara en lampa med en roterande screen med fiskar och blå bakgrund. Misstänker att en sån kostar runt en hundring knappt. Lycka till...
Bjurran: Kan komplettera listan med gratisantivirus med programmet Avast. Denna kräver dock att man registrerar det en gång per år, men det kostar inget. Fördelar med den är t.ex. att man får skydd även mot rootkits. Se dock till att det verkligen är home edition du laddar ner, även avast har betalprogramvara... Tidigare har jag förespråkat Symantecs produkter, men valde nu för några månader
vagabondo: Får väl svara själv - efter samtal med en portservicefirma så har det kommit fram att systemet som jag har använder två olika typer av kodning fast all hårdvara (som syns i alla falla) är identisk. Mottagaren i motorn kan inte hantera båda kodtyperna samtidigt och fjärrkontrollerna som jag hade var en av varje typ. Fick därför byta den ena och vips så funkar det. (Clas Ohlson har
andersmc: Jo, det har blivit ett väldigt utbud på webbläsare på senaste tiden. Nu finns ju även Safari för Windows. Verkar inte så tokig, faktiskt. Påtagligt snabb var den i alla fall.
fredl: Intressant med riktat ljud. Jag läste en artikel i någon amerikansk hembiotidning om ett par som hade varsin riktad högtalare i sängen så att de ostört kunde titta på varsitt program på teve (eller sova). :) TV4 använde sig av riktat ljud i första avsnittet av "Äntligen Hi-Tech".
el_richard: [citat] inte samröre. Men som någon skrev, dom finns att köpa hos dom flesta grossister. finns på lager. Grunden i larmteknik finns där. Dom är lätta att programmera. Billiga... Har det själv hemma, så därför jag försöker hjälpa några vilsna själar som behöver med inkoppling mm.
Erikoolio: Mycket klokt tycker jag. Det man brukar göra då är att programmera magnetkontakten på entrén som s.k. in/ut-sektion (finns fler benämningar) som startar inpasseringstiden och sedan programmerar du den IR-detektorn som täcker entrén (om någon IR nu kommer göra det) som s.k. passersektion d.v.s. den larmar direkt så länge inte magneten i entrén har startat inpasseringstiden då är den
A-Man_08: Kolla med telenor om dom inte har ett paket som gäller oavsett surf, ett sådant har jag från tele2.
JockeGbg: Vill bara säga att min DIR-655 är den bästa router jag haft. Funkar klockrent! Har 2 stationära datorer och en Dreambox kopplad till den och har aldrig haft problem. Hade däremot en Netgear innan som jag fick starta om minst 3 gånger om dagen. Men det här att D-link är skräp tycker jag är skitsnack. Beror väl på vem man frågar. Frågar du mig så är Netgear skräp. Min uptime just
mycke_nu: Port 465 och SSL funkar överallt i världen där jag varit senaste året, så det är ett bra förslag.
mycke_nu: Det händer en del på kopparnätssidan. Såväl Kommunförbundet som PTS har surnat till på Telia/Skanova. http://www.atl.nu/Article.jsp?article=50751&a=200%20000%20riskerar%20bli%20utan%20bredband Innan ni slantar över 50 kpengar till Telia, kan det vara idé att se vad utredningen som nämns i artikeln kommer fram till.
Canuto: Halleluja! Nu fungerar det med "http://kb.mozillazine.org/Importing_folders" att få in alla mail igen till Thunderbird. Så här: Välj först i Thunderbird i vilken mapp du vill ha in mailen. Jag valde "Sent" mappen av någon anledning, men det spelar nog ingen roll vilken. Det är lätt att flytta sedan till "rätt" mapp. Sedan: I Thunderbird: Verktyg-Import/Export in mbox/eml format-import
Kjell_G: Jo, det verkar vara ett sätt att hantera filformatsfrågan. De säger ju att unslung-programmet kan få vissa icke önskvärda konsekvenser, så det gäller väl bara att ha en schysst back-up på sin hårddisk om det krisar. NSLU2 känns väldigt rätt som koncept för ett måttligt behov av lagringsmedia, lite musik och på sikt kanske film också. Väntar nog ändå lite efter att ha hört en
A-Man_08: Polaren som bodde under mig hade ingen telefon och behövde internet, jag köpte en netgear 604, så tog vi en 80 meters cat 5 kabel som vi hittade i sopen, med trasig kontakt, pressade på en ny kopplade in den och slängde ut genom fönstret, polaren halade in den och koppla in sin dator, den hände där i 3 år i varierande temperatur ibland 20 - Vi båda har flyttat därifrån, men kabeln
Lilleleo: Testade AirFoil test versionen idag och det fungerade kanon med Spotify. Så jag kommer nog köpa den skarpa varianten. God Jul
Mats: Och jag gör som jag brukar och kompleterar lite med http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html som lite grund för planeringen i själva huset
mrfrenzy: Blir kabeln klippt efter första sirenen i en slinga utan att det blir kortslutning så löser inte larmet nej. Den larmar bara om resistansen stiger över 1000 Ohm, eller under X ohm som jag inte vet exakt var gränsen går. Varje siren har en resistans på minst 1000 Ohm, har du alltså två inkopplade så har slingan en resistans på 500 Ohm, en siren blir 1000 Ohm. Lösningen på detta är
el_richard: ja då är det ju inga problem. då tar du och kopplar in med "kommande GND" . d.v.s PGM skickar ut "minus" när det går ett larm, PGM följer siren tid. glöm inte att koppla in sabotage kontakten på sirenen. /Richard