galento
galento: Kanon,då vet jag mer vad det handlar om.Tack för era svar !
4 svar · 5,3k läst
Erikoolio
Erikoolio: Många tankar kan man ha om det här med larm, köpa alt. hyra, larmcentral, väktarutryckningar alt. grannar m.m. Vissa väljer att skaffa sin TV via leasy á 399:-/mån medans andra köper beggat tjock-TV på blocket...smaken och framförallt plånboken är som känt delad. Så här har jag i alla fall gjort för att skydda vårt hus som ligger lite avsides i ett gammalt sommarstugeområde utan
40 svar · 33,2k läst
Erikoolio
Erikoolio: I de SecuritasDirekt-avtal jag har sett så äger de själva centralen inklusive eventuella sektionskort, GSM-kort. Mitt tips är att ni låter kablage/detektorer sitta kvar och tar dit en fristående godkänd larminstallatör för koppla in befintligt mot en ny central. Begär in pris från ett par olika. Höftat mellan tummen och pfingret så brukar arbetet kunna vara ca 50% av
4 svar · 1,1k läst
A
A-Man_08: berätta gärna hur översvämmningsvakten var konstruerad mekanisk elektrisk?
15 svar · 14,6k läst
monostump
monostump: Måste bara också säga nåt i denna diskussion :) Tyvärr är det väldigt svårt att få till en bra bild då man ska "tillbaka" ut på en koax med analog tv-kanal. Flertalet av markboxar och satellitboxar har inbyggd RF-modulator som man har möjlighet att ställa till en kanal i UHF-bandet. Men vettigaste förklaring till varför modulatorn finns där är för att likväl kunna ge de som
11 svar · 1,9k läst
Hobbe1979
Hobbe1979: Det funkar skitbra med ett gammalt nätagg! jag har en bilstereo i mitt garage som drivs på det sättet! det har funkat i 2 år utan problem. Det funkar till och med utan fläkten. Det är bara bygla den gröna kablen till en svart så startar aggrigatet. Man måste oxo koppla in stereon innan du startar aggrigatet. Annars kan det gå sönder. Det tycks funka bra även med bara standby strömmen
20 svar · 2,7k läst
L
Liftraser: Tackar för den infon. Perfekt, då har jag i alla fall förstått det på rätt sätt. Har nu monterat in 2 st trådade deckare och 1 trådad magnetkontakt. Skall fortsätta med wLSN hubben + i deckare och en magnet till den. Samt sirenen, sedan skall det kunna vara klart för någon sorts igångkörning.
3 svar · 1,9k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Sån har jag, funkar förträffligt. http://www.jolie.nu/central.jpg
13 svar · 2,3k läst
B
bimbosorken: Enhetshanteraren hittade jag det så nu är jag me
3 svar · 645 läst
Jeepmannen
Jeepmannen: Och väljer man en trådbunden detektor så kan man använda vilket fabrikat som helst. (nästan :o). Dock så måste man lösa spänningsmatningen till detektorn på något sätt vid det som man vill larma / skydda, eftersom det bara är larmsignalen som man skickar med universalsändaren.
2 svar · 1,0k läst
TLovskog
TLovskog: Tack. Det får nog bli lådor.
2 svar · 1,1k läst
W
Wingo: testa och ring Teletec-Connect
5 svar · 3,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: Förutsatt att man inte har en antennförstärkare som spänningmatas genom koaxen. Då lär det inte fungera.
2 svar · 822 läst
E
el_richard: det har inte löst sig.....
4 svar · 1,1k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Äh! Vad är det för inställning på ett hemmapularforum? :) Själv fick jag factory-resetta min ATA (Cisco) samt lägga på senaste firmware för att kunna flytta den till ny operatör och konfa den som jag ville. T ex är det ju praktiskt att kunna lägga in en "global" kortnummerlista som fungerar från samtliga telefoner i huset oavsett. Det finns typiskt en väldigt massa
15 svar · 4,8k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jodå det fungerar utmärkt. Jag gör själv så. Iofs bara för att koppla min ATA i källaren till basstationerna för de trådlösa basstationerna (plus någon enstaka fast telefon). Nu använder jag iofs inte det gamla "telenätet" i huset, det har jag ryckt ut, utan använder ethernetjacken för det (en sk "RJ11" alltså telefonminiplugg passar rakt av i ett ethernetjack). Om du
3 svar · 1,1k läst
B
BobbyEwing: Ja, fast som hobbymusiker som jag så är det knappast ofta man säljer mer än 1000 exemplar och de får man sälja befriade från ncb. Och minns jag inte fel så betalar man bara 10 % av ordinarie avgift på exemplar utöver dessa första tusen, så länge det handlar om egen musik.
15 svar · 1,4k läst
·
R
reiman: kör telias bredands tv via adsl med en zyxel homeplug. funkar bra!
9 svar · 6,0k läst
M
mrfrenzy: Ir-sensorn som ser dörren måste du ha fördröjning på, annars går larmet direkt när du öppnar dörren. På lite proffsigare larm (DSC/teletec), så programmerar man dessa detektorer för att följa dörrens magnetkontakt. Dvs om du öppnar dörren, så är ir-detektorn i det området avaktiverad under inpasseringstiden. Men om du tar dig in genom fönstret och kommer inom dess
15 svar · 14,6k läst
C
continue: Ej samma pump som cirkulationen, men koppla låss pumpen och dela på den, garanterat som swappe säger!!!!
5 svar · 3,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vill man impedansmatcha en Cat 5 kabel - vilket är lite onödigt vid 10 m och audiofrekvenser, men i alla fall - så bör man lägga ett seriemotstånd på ca 95 ohm vid högtalarutgången och sedan avsluta med 100 ohm parallellt över förstärkaringången. Dett ger även en signaldämpning på 50% vilket i sammanhanget inte skadar.
15 svar · 3,5k läst
K
Kjell_G: Yes, det är riktigt som du säger. Dock hade jag inte kopplat till patchpanelen inledningsvis utan satt en RJ45 på kabeln, den passar inte i vood-burken, därav övergången. Som sagt, tillfälligt, nu när jag fått det att fungera ska jag koppla permanent och då behövs inte nån övergång. Kanske jag får användning för den framöver, jag kör sällan färdiga lösningar utan provar mig
7 svar · 3,7k läst
·
M
Mats: lägg gärna ett inlägg i just den tråden och be om förklaring av förkortningarna :). Ger mig tusan på att du kommer att få riktigt bra och underbyggda förklaringar den vägen
8 svar · 4,3k läst
·
S
simba: Lite off-topic från kabel-frågan men jag har fått priser på KNX-prylar till mitt hus. Det var mestadels Merten (både i centralen och knapparna) och när jag jämförde de priserna med Eibmarkt så var det faktiskt mer än 10% billigare att köpa dem av elektrikern i Sverige. Det överraskade mig ganska mycket. Kan ju iofs vara SEK vs. Euro som inte ligger riktigt bra just nu.
13 svar · 4,4k läst
M
matwe: Har försökt att sammanfatta våra turer med Telia, men det blir ganska mycket läsning trots allt. När vi, för ca 1 år sedan, skrev på för vårt Eksjöhus så började jag kolla upp alla "kring utgifter" (som t.ex inkoppling av fast telefon). Vi behöver fast telefon av olika skäl och även om mobilt bredband börjar bli utvecklat så täcker det inte mina behov då jag arbetar en hel del
15 svar · 3,6k läst
B
bootroos: [citat] Det fungerar, tänk dock på att du måste göra om alla inställningar igen, alla detektorer, tele-nummer osv. Kolla annars med de som installerat larmet.
4 svar · 1,3k läst
S
Skåningen: iTunes på datorn. Airport express och miniförstärkare ovan tak i badrumet. Ipod touch som fjärr. Funkar finfint för oss.
8 svar · 2,6k läst
B
bootroos: NEXA har brandvarnare som kopplas samman trådlöst(max c:a 30m emellan) och varnar i samtliga när det går ett larm. Tror du kan koppla samman 10-15 st max.
1 svar · 1,8k läst
monostump
monostump: Mrfrenzy har den vettigaste lösningen här. Rör EJ uttaget som sitter i lägenhet. Ni får koppla in en anslutningskabel alt tvåvägs fördelare på tv-porten. Behöver ni förstärka signalen för att det ska räcka får ni koppla in den på anslutningskablen som sitter inkopplad på uttaget. Är det nu ett Data/TV/radio uttag så är det ju troligen ett relativt nytt ombyggt kabel-tv nät
8 svar · 8,4k läst
Bjurran
Bjurran: Hur är ytan på den skärmen? Är det en helt slät yta ungeför som om det sitter en glasskiva framför, eller är det den mer skrövliga ytan? Ett annat tips, kolla upp manualen för din dator. Ofta står det en notis om hur man ska rengöra den. Detta kan ge en liten fingervisning om vad man kan använda, även om dessa notiser brukar vara skrivna enlig usa-standard... Men som sagt, yes
17 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.