Byggahus.se

Visonic PowerMax+ - bygga ut med fler trådbundna sektioner?

1. Nanorch
    Medlem · Stockholm · 76 inlägg

Nanorch

Medlem
    Egentligen är det väl ett DSC 1832 jag ska ha eftersom jag vill köra trådbundet. Jag gillar däremot PowerMax+ eftersom, som jag förstått det, den är lite mer verbal.

Jag vill inte ha 14 beep i mobilen för att indikera att rökdekaren triggat igång larmet, jag vill ha meddelandet i klartext...

Så, finns det någon möjlighet att komplettera PowerMax+ med fler trådbundna sektioner? (offrar gärna trådlösa sektioner)

Redigerat 28 jan 2009 04:47
  2. K
    Medlem · skåne · 39 inlägg

K-Aronsson

Medlem
    har du ett powermaxlarm så ska den tala till dig om vad som händer, tex -brand eller likandne inte pipa, om du går in i prog tele så finns där både lc nummer o priv nummer, de är på privnummer dina mobilnr ska stå o sen kan du välja hur larmet ska meddela o där väljer du tal så snackar larmet om för dig vad som sker

ja du ska kunna komplettera larmet med 2 trådburna sektioner finns utgång på baksidan

3. Nanorch

Nanorch

Medlem
    Ok, det var nog jag som var lite otydlig, skyller det på att klockan var 04:46 :)

Omformulering:
    Jag vill gärna ha ett PowerMax+ eftersom den kan ge tydliga meddelanden i klartext om vad som larmar. MEN jag vill köra trådbundet och två sektioner för detta är alldeles för lite.
    Jag vill gärna ha 16 sektioner...

Köper jag ett DSC1834 system med expansionskort så får jag ju mina 16 sektioner men vad jag fattat så meddelar den sig på min mobil genom att beepa 14 ggr om det är sektion 14 som larmar.

Finns det överhuvudtaget expansionskort för fler trådbundna sektioner till PowerMax+ ?

Det känns som att alla försäljare är så sjukt inne på trådlöst men på det här forumet verkar det finnas fler som precis som jag föredrar trådbundet, därför vänder jag mig hit!

4. K
    Medlem · skåne · 39 inlägg

K-Aronsson

Medlem
    kontakta teletec o kolla om de finns talmodul att koppla till då powermax endast har 2 trådburna

5. M
    Medlem · 1 613 inlägg
    Så fort någon ställer denna fråga på amerikanska larmforum så rekommenderas Elk M1G som tydligen ringer upp och talar om i klartext vad som hänt, jag har inte provat dom själv, men dom lovordas lite som en "lyxvariant" på larm av vissa.
    http://www.elkproducts.com/products/m1/elk-m1.htm

6. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    Tufft.

Funkar den på det svenska tele-nätet?

7. M
    Medlem · 1 613 inlägg
    Bra fråga, det står inget specifikt om det i deras information. Det som skiljer svenska och amerikanska telenätet vad jag vet är ett annat format för nummerpresentation, samt lite annorlunda toner när man ringer upp.
    Jag har köpt både röstuppringare och modem utan problem iaf, men bäst är väl att fråga dom innan man köper. Det var ju inte direkt billigt...

Själv kör jag med sms-sändare med tre ingångar, då kan jag skilja på brand, inbrott och sabotage/strömavbrott och det räcker för mig.
    När jag letade såg jag att det fanns gsm-modul till något av dom stora larmen som sänder uppgift om vilken zon som larmat, men jag kan tyvärr inte komma ihåg vilket.

8. Nanorch

Nanorch

Medlem
    Mail är skickat men inte fått något svar ännu. Mailade TryggaHem om PowerMax+ och de kände inte till att det skulle finnas några expansionkort att komplettera med.

Elk M1G har ju precis det jag vill ha, tyvärr så var den lite dyr och verkar inte lika lätt att få tag på.
    Nu är det inget krav för mig att det ska gå att koppla till någon "utryckningstjänst" men det känns som att med en Elk blir det omöjligt.

Vad heter din sms-sändare och vilket larm har du?

9. M
    Medlem · 1 613 inlägg
    GSM-sändaren som egentligen är en mindre larmcentral med 8 ingångar varav 4 kan vara analoga för att mäta tex temperatur heter Dualtech RC60SMS, Finns hos dom flesta elgrossister för runt 2000:- E6480021.

Jag har DCS 1864 från Alarmsystemstore.
    Egentligen behöver jag inte 64 zoner, men eftersom jag behövde fyra utgångar (1 för att driva rökdetektorer, och tre för gsmsändaren), blev det billigare med 1864 som har det inbyggt än med 1832+PGM-modul. Säljs i Sverige av teletec.

Visst kan Elk ringa upp larmcentral:
    Det finns ingen larmcentral som inte klarar detta.
    Att få tag på den är inte svårt, bara väl dyrt... http://www.smarthomeusa.com/ShopByManufacturer/ELK-Products/Item/ELK-M1GCB/
    Läser man specifikationerna verkar det ju som det är ett komplett hemautomationssystem.

Redigerat 3 feb 2009 08:32
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.