Någon som byggt en egen uppringare för det fasta telenätet? Alltså något som vid en signal från tjuvlarmet, pelletspannan eller hembränningsapparaten kan ringa upp ett förprogramerat nummer? Jo det finns att köpa, för 995:- på Jula etc. Men inte kan det väl vara några problem att ta en gammal telefon med minne och med hjälp av några reläer simulera, lyft luren, ett tryck på minnesknappen och ett på positionsknappen där mitt mobilnummer fanns lagrat? Någon som gjort nåt liknande med fast tele? ELLER kan tipsa om en billig uppringare i eller i närheten av sverige som kan ringa upp minst ett nummer och inte kostar skjortan... Alla tips beaktas!

Jag har inte byggt någon, men tror att du kanske kan få ihop något med hjälp av ett modem och något slags datakort med processor som kan skicka en initsträng till modemet över RS-232.

Det är för länge sedan jag höll på med sådant där för att ha råkoll på vilka komponenter som är de mest prisvärda idag, men friskt kopplat - hälften brunnet. :-)

Någon på forumet har byggt en egen GSM uppringare med hjälp av en äldre Ericsson telefon. Han lödde helt enkelt dit en slutande switch med resistor över knappsatsens kretskort och lagrade ett snabbnummer på den siffran. När en längre impuls läggs över t.ex. "2" så ringer telefonen upp ett förbestämt nummer.

Jag har schema, PCB-layout, komponenter och ~halva mjukvaran för en teleuppringare med SMS och hela medivippen. Tanken var en mikrokontroller som plockar signalerna ur mitt gamla larmskåp och sedan styr en mobiltelefon med AT-kommandon. Telefonen ringer upp och mikrokontrollen spelar upp förinspelade talmeddelanden. Har dock inte haft tid och ork att slutföra det projektet... (heller) Slutkostanden minus tid och mobiltelefon (sådan hittar man ju på tippen) blev väl någon hundralapp.

L
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.