Byggahus.se

Satellit-TV via radiouttag

1. B
    Medlem · 221 inlägg
    Mitt hus från 1972 är utrustat med TV/Radio-uttag i flera rum.

Eftersom jag ogärna vill dra nya antennkablar i mitt hus undrar jag om det går att lägga signalen från parabolen över den antennledning som mynnar i radiouttagen (är det annan impedans i radiokabeln än i TV-kabeln eller finns det något annat som sätter käppar i hjulet för denna lösning)?

Till saken hör att min TV-antennkabel redan utnyttjas till markbunden digital-TV (Boxer) och jag vill ha både markbunden digital-TV och satellit-TV, därav frågan om man kan utnyttja radio-antennkabeln som ändå är dragen.

Min tanke är att ha en TV öronmärkt för parabol-TV och till denna TV ha en lämplig satellit-dekoder. En överkursfråga - finns det dekoders som kan ta emot både markbunden digitial OCH satellitsignal, så man via fjärren kan välja Boxer eller parabol?

Tack på förhand!

2. snuttjulle
    Medlem · 3 791 inlägg
    Tror inte det är två kablar utan bara en splitter i uttaget som delar signalen i olika frekvensband. Så det blir att peta i en kabel till. Är det nu 2 kablar så är det samma kabel till TV och radio men en kabel från -72 är nog dags att byta iaf.

3. D
    Medlem · 75 inlägg
    Det finns combiners från bl.a. Macab som sammanför satellit och TV som två separata inkommande kablar till en utgående.
    Uttaget sedan får bero på om du ska ha en slinga (med slutmotstånd) eller ensamma uttag med inbyggda slutmotstånd. Du får då tre utgångar; radio, TV och SAT.

Hör med din favoritaffär ;)

4. B
    Medlem · 221 inlägg
    Aha, det är samma koaxialkabel för radio och TV där man använder olika frekvenser.

Skulle det då funka att använda en koaxialkabel för både satellit och TV eller krockar frekvenserna (jag kommer troligen att byta ut koaxkabeln, men behöver jag en eller två nya kablar)?

5. D
    Medlem · 75 inlägg
    Frekvenserna är olika, och bakas ihop i den gemensamma utgående (viss dämpning förekommer) dels i combinern, och dels i uttaget.
    Vad gäller koaxialkablar så kan det vara fel impedans i den äldre. I verkligheten vet jag inte själv exakt vad det gör för skillnad, men det är fel värde iallafall :)
    Jag hade nämligen en tvist med installatören som var här och optimerade såväl antenn som parabol, och denne hävdade att att det ofta inte var märbart (på hans dyra testverktyg) och sällande spelade någon roll.

6. B
    Medlem · 221 inlägg
    Vilken impedans ska det vara i koaxialkabeln om man köper en ny - finns det risk att köpa fel?

7. prototypen
    Medlem · 15 925 inlägg
    Finns bara 75 ohm i handeln. Annan radiokommunikation kör med 50 ohm.
    Köp grov koax och dubbelskärmad så får du låg dampning och mindre störningar.

Protte

8. R
    Medlem · 63 inlägg
    Hejsan,

Angående box, Om man vill ha Canal Digitals utbud så har de en box som kallas för Combobox. Den har stöd för dels för deras eget utbud (ej HD) samt även det markbundna nätets "fria" kanaler som SVT, TV4 och TV6 samt eventuella lokala kanaler i övrigt ingår de andra hos Canal Digital. Finns även en möjlighet att komplettera denna boxen med en kortläsare (CA-modul) för att kunna ta in de "kodade" kanalerna via marknätet. Vill man ha HD kanalerna så klarar den boxen bara av "fria" kanaler via marknätet.

Rörande kabel så är det ganska viktigt att man har rätt impedans i hela systemet. När det gäller TV och paraboler så är det i dagsläget 75 ohm som gäller. Om man har olika inpedanser så kan det i ogynsamma fall uppkomma störningar och dämpningar i anläggningen. Detta kan vara ett stort problem i samband med radiosändare som kan ta skada av felaktig impedans.
    Ett exempel på en kabel kan vara "KTV 1,0/4,8" Den är lämpad för tv och parabol. Tänk på om du har en antennförstärkare i anäggningen, och den spänningsmatas via antennkabeln så kan det bli problem med att dela kabel mellan parabol och tvantenn då det måste överföras flera olika spänningar.

/Rolf

9. B
    Medlem · 221 inlägg
    OK, i dagsläget funkar markbunden digital hyfsat i den gamla koaxialkabeln från 1972. Jag testar att ansluta även parabolen till samma slinga via en combiner. Därmed får jag ju både TV och satellit via samma uttag i väggen. Skulle detta funka hyfsat stannar jag nog vid detta i nuläget.

Är signalen risig får jag åtgärda den gamla kabeln. Är det inte så att det är anslutningarna som åldras mest (oxidering) medan själva kabeln håller länge? Det skulle kanske räcka att kapa någon centimeter på kabeln och montera på en helt ny kontakt för att få en fräsch signal, eller åldras hela kabeln lika mycket (jag vet inte hur lätt det är att trycka fram en ny koaxialkabel i väggarna, det är därför jag funderar på att byta anslutningarna)?

10. monostump
    Medlem · 228 inlägg
    Ang gammal och ny kabel så kan det alltid diskuteras. Självklart ska man försöka byta ut till en ny kabel för att slippa framtida problem.

Men jag har själv varit ute hos folk som har den gamla typen av kabel men likväl med hyffsade signal/kvalitets värde då det mäts för DVB-T (Terresta).

Mycket hänger även på hur pass mycket signal som dönar in i kablen ifrån början.
    Det kanske bara är 10 meter kabel mellan antenn och uttag/box och är signal fullgod trots allt så är det väl bara dumt att lura på kund ny kabel.
    Men visst, det borde bytas samt upplyses kund om det hela...

11. monostump
    Medlem · 228 inlägg
    opps...

Satellitsignal är betydligt känsligare.
    Och framför allt om man ska titta på Canal Digital som är mer finlir med parabol än vad det är med Viasat!

12. K
    Jack of all trades · 3 124 inlägg
    Sorry, men Comboboxen kan bara ta emot fria markbundna (förutom dina CD-kanaler). Det hjälper inte med CA-modul eftersom boxen inte är gjord för att översätta Boxers kryptering (Viaccess). Har själv provat utan framgång och efter kontakt med CD-kundtjänst fått bekräftat att det inte funkar.

Kjell G

13. R
    Medlem · 63 inlägg
    Hej,

Jag har med framgång kört med en Boxer kompatibel CA-modul i min Combobox. Har de updaterat boxens mjukvara nyligen så att det inte funkar längre. Fick låna ett kort av en granne medans denne var på semester då jag fått fel på min viasatbox och ville kunna se 3an innan jag fick den nya från Viasat. Canal Digitals box http://canaldigital.se/Kundservice/Teknik/Boxguide/Canal-Digital-ComboBox/Teknisk-specifikation/ (CDC-7000) är den box som jag använder och i specen står det "Kortplats för CA Modul Viaccess/Boxer"

14. K
    Jack of all trades · 3 124 inlägg
    OK, det låter ju bra, väldigt bra.Jag har samma box som du, med bokstavstillägget ST även om jag inte vet vad det står för. Detta är inte samma info jag fått, och det är inte min egen erfarenhet när jag provat en av de godkända CA-modulerna, inköpt på MediaMarkt. När jag ringde Boxer o CD var informationen likadan, det går inte att använda CA-moduler annat än för fria kanaler. Om det beror på något med mjukvaran som förändrats sen du kunde använda det, vet jag inte. Vore kul om nån annan har provat och det funkar, tipsa gärna mig om vilket märke det var på CA-modulen.

Kjell G

15. R
    Medlem · 63 inlägg
    Tittade på min box och såg att den heter ST på slutet den med.
    Försöker bifoga en bild på CA-modulen...
    Det var i januari 2008 som jag vet att det fungerade med denna modulen. Har de ändrat mjukvaran därefter??

Konstigt att de säger en sak på kundtjänst och skriver en annan på hemsidan (Canal Digital)
    CA-Modul för fria kanaler ??? Hos mig funkar de utan. Trodde att man skulle ha en sådan för att se "kodade kanaler"

Blev väldigt smått på texterna..
    Det viktigaste
    P/N: 904240 Rev1.0

Manufactured by:
    SCM Microsystems
    in Singapore

DVB number
    2297
    /Rolf

Redigerat 26 jan 2009 22:39