Byggahus.se

Recension av byggsåg ATIKA

Status:
Stängd
  1. H
    Medlem · 1 110 inlägg
    Farsan köpte en -93 tror jag, jag har numera "tagit hand om" den !
    Har justersågat väldigt mycket "bonnsågat" virke genom den, efter några 2-tum plank så blir motorn så varm att den bryter, vid 2-tums tjocklek så är det kanske lämpligt att klyva 12-15 meters längd och sedan göra något annat........för att sedan klyva en stund igen !

Den svarta plastbiten vid klingan vill gärna böja sig som en banan, finns som reservdel men kostade stora penningar, kanske lämpligt att tvinga ner den i ändarna med försänkt skruv innan den böjer sig !

Väldigt nöjd med den i.a.f !

2. H
    Medlem · 1 110 inlägg

Re: Recension av byggsåg kommer

Jag tycker det är förvånadsvärt bra precision när man klyver, sen sitter det något ställbart anhåll på sidan för kapning, det verkar inte helt stabilt och jag har aldrig använt det !

Däremot inställningen av höjden och vinkeln på klingan är inte så exakt, jag har använt det väldigt mycket, t.ex sågat till ämnen till fönsterbågar, alltså klyva ut en liten ~15*15 mm fyrkant till kittfalsen !
    När man väl hittat rätt så kan man ju såga med millimeterprecision men det brukar bli mycket mätande, höjd på klingan/djup på sågskäret, tänka på vilken sida av klingan man mäter o.s.v, och även provsåga en bit !

Jag har klyvit stora mängder virke med den, när jag låtit såga timmer så har jag alltid tagit ut maximal bredd på allt virke även om det innebär nå´n vankant här å där, sedan har jag själv efter behov klyvit till virke, t.ex om man sågar 2"2 och torkar utomhus i "stabbe" så vill dom ju skruva till sig hur som helst.........
    Enkelt att då istället klyva fram dom hur en rak 7-8" tums planka istället (då kan man ju göra dom exakt 45 mm dessutom) !

Min (fars ;D) såg har stått ute sedan -99 utan att ta någon märkbar skada, jag har byggt ett 4-5 meter långt bord efter sågen, det är nog nödvändigt om man ska såga själv, speciellt plank, (rullar på bordet vore nog ännu bättre)

Har köpt hårdmetallklingor på Clas Ohlson 2 ggr, kostar väl ~500 kr/st !

3. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

"Recension av byggsåg kommer"

Mmm...när då? ;)

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 530 inlägg

MathiasS

Medlem

För att göra en trovärdig analys krävs ju lite erfarenhet och testande. Vi får mao hålla oss lugna i ytterligare ett par år eller så.

5. M
    Medlem · Stockholm · 80 inlägg

Miss_Spyro

Medlem
    Nu har det snart gått 5 år... Har maskinen överlevt? :)

6. M
    Moderator · Västernorrland · 11 182 inlägg

Mats

Moderator
    Tråden datumutgången :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.