5 787 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
LexCom Home och TV?
Annars är det ju inga problem att byta kabeln till de rum som du ska ha TV i, det är ju stora fördelen med att dra kabel i rör 
Antingen byter du Cat6 till Cat7 och köper dyra Lexcom Home, eller så gör du en enklare, billigare men mindre flexibel lösning: byt en av Cat6-kablarna till en koax i tv-rummen.
Vill du i framtiden ha två datorer eller telefon/dator är det bara montera en split i varje ände av det uttaget.
För att dela Telias tv-signal till flera boxar behöver du en switch, kostar inte många hundralappar.
Antingen byter du Cat6 till Cat7 och köper dyra Lexcom Home, eller så gör du en enklare, billigare men mindre flexibel lösning: byt en av Cat6-kablarna till en koax i tv-rummen.
Vill du i framtiden ha två datorer eller telefon/dator är det bara montera en split i varje ände av det uttaget.
För att dela Telias tv-signal till flera boxar behöver du en switch, kostar inte många hundralappar.
Det är precis dessa två alternativ jag överväger. Har givetvis dubbeluttag i alla rum, i vissa rum två dubbeluttag.
Lite sugen på LexCom home systemet ändå, blir snyggare och flexiblare och inte så farligt mycket dyrare om jag bara byter ut de 2-3 kablar som är aktuella.
Dock kom jag att tänka på en fråga till. Problemet med Cat 6 är att de inte är specade för de höga frekvenser som TV kräver - upp till 860 MHz om jag förstår det rätt. Det är den höga frekvensen som kräver god skärmning av kabel.
Men nu är ju HDTV runt hörnet (jag använder Jägersrosändaren i Malmö, så det borde bli "snart"), och då kommer andra frekvenser att bli aktuella. Någon som vet vilka det blir? Jag kan inte hitta mer än en antydan om att det blir VHF bandet (< 300 MHz), så då är det inga problem. Men jag vill ju inte satsa på en lösning som inte funkar för HDTV. Koax kabel klarar givetvis det, men skulle som sagt hellre ta LExCom - om det inte blir för dyrt.....
Lite sugen på LexCom home systemet ändå, blir snyggare och flexiblare och inte så farligt mycket dyrare om jag bara byter ut de 2-3 kablar som är aktuella.
Dock kom jag att tänka på en fråga till. Problemet med Cat 6 är att de inte är specade för de höga frekvenser som TV kräver - upp till 860 MHz om jag förstår det rätt. Det är den höga frekvensen som kräver god skärmning av kabel.
Men nu är ju HDTV runt hörnet (jag använder Jägersrosändaren i Malmö, så det borde bli "snart"), och då kommer andra frekvenser att bli aktuella. Någon som vet vilka det blir? Jag kan inte hitta mer än en antydan om att det blir VHF bandet (< 300 MHz), så då är det inga problem. Men jag vill ju inte satsa på en lösning som inte funkar för HDTV. Koax kabel klarar givetvis det, men skulle som sagt hellre ta LExCom - om det inte blir för dyrt.....
Redigerat:
HDTV i full skala i marknätet kommer inte bli "snart", det kommer snarare dröja väldigt länge. Vill du ha många hd-kanaler så är det parabol eller fiberanslutning som gäller. När dom sen börjar sända HD i marknätet så kommer det behövas både VHF och UHF för att få plats, men det kommer aldrig bli lika många som via satellit.
Klicka här för att svara