Har problem med min laptop (Fujitsu), med det gamla batteriet i fungerar datorn med nätsladden i, men ibland verkar det som det är glapp i anslutningen, räcker att man (juckar) lite med kontakten så fungerar det igen.
Skaffat ett nytt batteri och det tar ingen laddning alls, fungerar inte ens med nätsladden i!

Vad är galet? Slänger snart ut laptopen genom fönstret!

Vi beställde ett nytt batteri till en Dell och det ville inte heller ta laddning. Det var fel på batteriet och vi fick ett nytt och det funkade.

Okej, får prova och byta!

På vår Fujitsu Amilo blev det glapp i lödningen för adapterkontakten på moderkortet. Fick öppna den och fixa lödningen, men det är inget jag rekommenderar om du inte är van vid denna typen av arbete och gjort detta tidigare.
Det blir många skruvar att lossa, vissa sitter dolda under under luckor på baksidan, samt att du måste lossa kyldelarna på processorn.

Det är en Amilo jag har också, får väl ta och öppna upp och kolla det med kontakten. Tack för tipset!

Gör så, fixade det på 30 minuter, så nu har du en utmaning ;)
Ett tips; var försiktigt när du lossar processorkylning så att du inte förstör "tejpen" som sitter som värmeledare och även anslutningarna för högtalarna som sitter på var sin sida om tangentbordet som sitter ganska årt på tunna stift.
Hade samma symtom med ett dåligt batteri och glapp. Började med att köpa ett nytt, men det vägrade ta laddning tills jag fixat glappkontakten vilket fungerade med det gamla.

Amilo-serien har lidit av väldigt mycket problem och supporten har inte varit bättre den.

Tack för alla svar, men nu slipper jag eländet, ligger ute på gräsmattan och fryser nu!

Trasig strömkontakt är väldigt vanligt på en del bärbara med ogenomtänkt design, tex Dell Inspiron 9xxx.
Dells lösning är att byta moderkortet, eftersom det enligt dom inte är ett tillverkningsfel utan enbart kan uppstå genom misshandel av kunden så gäller inte garantin och kunden får nöjet att betala 3400:-. (Om han inte har drulleförsäkring, då får han vänta tre månader på reparationen).
Nya kontakter finns annars på ebay för $10.

Baloo; kastade du direkt eller gjorde du ett försök med resultatet att det blev gräsmattan...... ;)
Är man inte van vid denna typen av "pillarbete" så är nog risken gräsmattan :)

Har en Compaq Presario R3000 med samma problem. :mad: Numera förvisad till ett liv som barndator. Hjälper att bända till kontaktblecken i chassiehonan (-hannen?) med en instrumentmejsel då och då.

AndersS skrev:
Baloo; kastade du direkt eller gjorde du ett försök med resultatet att det blev gräsmattan...... ;)
Är man inte van vid denna typen av "pillarbete" så är nog risken gräsmattan :)
Nä, orka inte med sk%ten, så det blev gräsmattan och en tur till SIBA och några tusen fattigare!
Orkar du pilla så ligger den kvar här ute!

Har redan ett Amilo problembarn att underhålla och tackar nej till erbjudandet ;)
Har under de senaste 15åren skrotat ut 3bärbara (1mac+2pc) och två stationära.
Du gjorde helt rätt, När felen kommer, fläkten går oftare och batterier börjar bli dåliga, samt att operativet är gammalt, så har också kapaciteten sprungit ifrån maskinen.
Senaste maskinen inköptes före jul och en liten smidig bärbar 12" (tyckte 9-10" blev i minsta laget) och installerad och klar. Startade den hemma och körde konfiguration tills jag kom till backup av systemet ,då ingen System CD-följde med, och blir medveten om att maskinen inte har någon inbyggd CD/DVD :).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.