Teknik
[SKPG]Zamora: Bara att köra på säger jag med, jag har upplevt på vissa fabrikat att om man inte kör full förstärkning sjunker c/n, alltså förhållandet brus/nyttosignal.
-MH-: +1 laidback. Det är lätt att spara pengar när man är så velig och omständlig som jag. ;)
savio: [citat] Jag vet ärligt talat inte vilka krav man ska ställa på högtalarna när det gäller att stå emot väta. Antar att det är stora skillnader på ett badrumstak och tex bastu. Snackade med en på BRL, dessa skulle fungera utmärkt i badrum enligt honom. Ang mått så stämmer det som nämnts i tråden att håltagningsmåttet på befintliga hål är 195mm, vilket alltså gör att de från
AndersS: [citat] Jo, men de flesta har en mobiltelefon som livlina. När vi bytte till till IP-telefoni från routern mot telenätet resonerade vi som så att alla i familjen har en egen mobil, men vi ville ändå har kvar en gemensam "hustelefon" ytterligare en tid och då blev det billigast med ett kombiabonnemang och byte till IP-telefoni, dock har vi kvar de gamla jacken och telefonerna i huset. Men
tharnstrom77: Hej! En mycket intressant tråd måste jag säga! Jag visste inte att man kunde styra sitt hem med sådana här saker och blev med ens lite intresserad. Men hur dyrt och svårt är det egentligen att koppla in? och vilka begränsingar finns i huset? vi bor i ganska gamal villa (1978). Skulle vara lite intressant att får höra lite synpunkter och tankar även om detta! Mvh tharnstrom77
it-snubben: Det finns PC-tillverkare som gör så också. Har bland annat sett den lösningen på Acer. [citat]
_rikard_: den svarta ringen som dosskruvarna sitter i är "lös" och går att vrida på. Skär rent runt dosan och skruva ut skruvarna en bit. Sätt sedan en lång smal sak (tex en stållinjal) snett in mellan skruvarna från sidan och vrid runt ringen. Är det gamla dosor kan ringen ha torkat fast lite men med milt våld brukar det gå att få det rakt. lossar du på den vänstra kontakten lite gran så
Kjell_G: Helt slut är den inte, två år, så den får gärna hålla ett tag till :-)
Blindnit: Fjantlösningen är att använda "Delade filer" eller vad det kan tänkas heta i msn :rolleyes:
pinnladan: Detektorn ska "kraxa" om du bara trycker till på testknappen. Om du håller in knappen en stund (3-5 sekunder) så börjar detektorns siren ljuda, och det är även först då som slingan påverkas. Det är alltså så att tryck kort: kraxande = detektorn har ström Tryck långt = riktigt test, och larmets display skall indikera " Brand, sektion nn"
Nimajneb: Här är ju en annan variant om du kan vänta några månader. http://www.prylportalen.se/lg-satsar-pa-att-salja-2-miljoner-oled-2013-1.498692.html Rycker i köpartarmen måste jag säga trots att den är lite liten jämfört med plasman idag.
Gremolina: http://www.paradox-security.se/Linserfasten.htm Alternativt så kapar du till vita VPrör eller liknande och skruvar igenom dom.
nyfunkis: Hej Har ett i-landsproblem: jag har kört Sony's gamla hederliga Remote Commander med LCD skärm (och hårdknappar) som multifjärr i flera år och det har funkat fint. Men nu har vi fått hem två nya komponenter som den inte klarar av: * Telias inspelbara ipTV box (Motorola VIP 1963) * D-links Boxee Box Telias kan den nog lära sig med lite tålamod, men Boxee Box använder RF signaler. Min
stefancrs: Hm, ja. Jag tror jag kan lyckas undvika eventuella takreglar (inga takstolar, vårt innertak följer yttertaket så att säga) genom att dra parallellt med dem... Kommer bli spännande :)
GK100: Nej i ditt fall blir det inga problem, inte med spänningsfall och inte störningar heller, var bara ett exempel.
f91jsw: [citat] Jag upplever inte att det är någon större skillnad. De flesta vanliga fria applikationerna finns till Mac också. De enda licenserna jag har på min jobbdator är Office och Matlab. Dessutom har jag betalt nån hundring för Path Finder (som ersätter Finder och är mer likt Windows Explorer). Därutöver har jag gratisprogram som Chrome, Filezilla, Gimp, Jabref, VLC etc. Tillsammans
GK100: Ja, reläet du länkar till funkar bra för det ändamålet.
Mats: DU kan ju kompletera med en vanlig IP kamera som kan ta styrning från larmet http://www.byggahus.se/forum/teknik/185595-komplettera-villalarm-med-ip-kamera.html
lego: Tack för svar. Larmet verkar förstå att det inte sitter telefon inkopplad. Jag har fått två sms om PSTN, båda när jag startat upp larmet så antagligen täcker gsm:en upp efter uppstart. Den hinner bara inte med i starten, kom på detta en stund efter andra starten. Och pin-koden är borta. Jag har dessutom fått det periodiska sms som jag ställde in skulle skickas x timmar efter sista
mycke_nu: [citat] ITAR, etc, det kan jag ta gift på.., men OT, som sagt.
noone70: [citat] tack för tipset :) Det ska jag kolla upp, problem med att de inte säljer till privatpersoner går alltid att komma runt ;) Vad är det för grejer du har?
Göran.W: 25A säkringar till 3 hushåll måste skapa ganska stor överlast väldigt ofta på säkringarna så jag är mer förvånad att dom inte går mer än i bland. Värme pump 14kw 3 spisar 3 micro 3 kaffe kokare. Lite tvätt maskiner osv Den korrekta lösningen borde väl vara att säkra upp till iaf 35A om nu elen går till dom andra hushållen dvs
Johan Gunverth: [citat] Problemet med detta är att om en av er slår på t.ex. kalendernotifiering, så drabbar det alla med samma konto. ICloud-konto bör/skall vara personligt i och med att det är en datasynkningstjänst. Det går i och för sig att publicera sin kalender så att andra kan läsa, men det är en passiv funktion utan delegering (jag kan inte skriva i någon annans kalender). Google löser
rca1959: Prova "en gammal hederlig" LJ 4 drivrutin. Är din W2k3 32 eller 64 bitar? Vi har haft en del drivar problem med W2003R2-64 som terminalservar mot 32-bitars XP klienter. USB 2 eller 3 i hårdvaran på servern?
Mats: Färdig lösning har jag inte sett men en ide på en byggd är en vanlig 1U täckplåt och sen sätta vanliga kontakter i den