Som topic antyder så undrar jag om man kan använda CAT6 nätverkskabel för att byta ut nuvarande dåliga telefonkabel från artonhundrafrösihjäl i huset utan problem ?

Jag har länge haft problem med internet i huset och jag har misstänkt den befintliga kabeln då huset är ganska gammalt och renoverat senast -75 eller något liknande.

Och anledningen att jag undrar över just CAT 6 kabel och inte tex CAT 5 är för att jag har en smådyr hundrametersrulle med CAT 6-kabel liggandes som det kanske kunde vara kul om jag fick användning för istället för att göra någon enstaka meter nätverkskabel någon gång vartannat år :rolleyes:

/DF

A
Kör på, det är ju 0,5 i teleledningar ändå. Det ökar ju dessutom flexibiliteten i var man får "första uttaget"

Om befintliga teleledningar är dragna i rör så är det förmodligen i samma sorts rör som eltåtarna är dragna i, då ska de inte vara några problem att få i cat6-kabeln. Är det utanpåliggande så finns det häftpistoler för coax/datasladd.

Redigerat:
Det är infällda jack och till en början så ska jag bara flytta förstajacket från köket på nedanvåningen upp till vårt sovrum (dvs datacentralen ;)) så jag ska bara dra kabeln löst upp till modemet och se om det funkar bättre en tid.

Märker man på längre sikt att problemen har försvunnit så vet jag ju vad problemet är och då blir det utrivning av alla gamla kablar och in med den tidigare lösa kabeln i väggen.

Det är infällda telejack och det bör väl vara rör mellan dom men med tanke på vissa andra "lösningar" i det här huset så vet man ju aldrig...

Kom på en grej som kan sätta käppar i hjulen för mig...

Vilka pinnar ska jag koppla kabeln på i RJ45:an ??

Som modemet är inkopplat nu så är det en splitter direkt på pluggen in i telejacket och sen en fast kabel från den med RJ45-kontakt i andra änden som man sen stoppar in i modemet. Kontakten har sex av åtta pinnar och jag har ingen aning om alla är inkopplade men jag antar ju det. Samma pinnar finns i modemet så jag förmodar att alla sex används.

Kabeln jag ska göra är alltså en kabel som ska sitta med en RJ11 i en mellanpropp i förstajacket och med en RJ45 i modemet. I vanliga telefonkontakten är det ju dom två i mitten som ska kopplas men är det dom mittersta i RJ45:an med ??

Ja. En RJ11 centreras i ett RJ45-uttag

Ok så ett kabelpar från mitten på RJ11:an till mitten på RJ45:an alltså.

Antog att det var så men man vet ju aldrig...

Jag tackar iaf för svaren hittils och nu ska jag försöka se om jag kan få allting att fungera och bli av med dom konstanta frånkopplingarna.

pbengtsson skrev:
Jag hade sålt Cat6 kablen på blocket och köpt kopparkabel på ex biltema ([länk])

Men tror inte att kabeln är problemet, utan modem och hur första jacket är monterat.
Har du ringt leverantören? De kan ganska snabbt se var problemet ligger.

Nja, säljer jag kabeln får jag ju bara en bråkdel av vad jag gav och sen kan jag inte göra mer nätverkskabel utan att köpa en ny rulle. Förlorar för mycket pengar på det då. Dessutom är det ju ingen som köper grejor nuförtiden om man inte ger bort det istortsett...

Det är så att vi har nog runt fyra telefonjack i huset och jag tror inte att något av dom är rätt kopplat. Sen har vi ingen vanlig telefon överhuvudtaget så dom är bara fula plastbitar som sitter på väggen så det gör ju inget om man skippar dom. Då slipper man gammal aluminiumkabel (eller vad det nu är, det är en silvrig och styv enledare iaf) och man tar bort en massa skarvar på linjen. Så jag tror definitivt att det är kabeln i huset som är problemet.

Och ja, klart att jag har varit i kontakt med BBB och dom har gjort det vanliga över telefon, startat om grejor i växeln, fipplat med hastigheten upp och ner, skickat ett nytt modem och vi har även haft en gubbe här som kollade på ledningarna och haft någon snordyr kabeldator inkopplad på ledningen för att kolla allt men ingenting har hjälpt.

Hastigheten blev förvisso bättre efter att vi bytte modem och gubben varit här men problemen med att internet bara försvinner helt plötsligt och sen kommer tillbaka efter en stund finns kvar fortfarande. Därför misstänker jag att det är den befintliga ledningen i huset som spökar och genom att fixa den här nya kabeln direkt ifrån förstajacket där telekabeln kommer in i huset upp till modemet hoppas jag kunna se en förbättring i stabiliteten den närmsta tiden och på det viset kunna peka ut telekabeln som skyldig eller oskyldig till "nätbrottet". Blir det bättre är det ju bara att byta ledningarna i huset och blir det inte bättre så har man svart på vitt att det inte är något fel i huset...

Haha, nätbrott. Dagens ordvits :P

Det är ju inte helt lätt felsökt, men en Cat6 kabel har 8 trådar, så det är väl bara att koppla in, men enligt din beskrivning låter det otroligt att de inte skulle hittat felet om de även varit på plats.

Jag hade samma symptom och då var problemet att jag kopplat fel trafo till fel enhet (vissa kontakter passar i andra fast det är skillnad i ampere).

pbengtsson skrev:
Det är ju inte helt lätt felsökt, men en Cat6 kabel har 8 trådar, så det är väl bara att koppla in, men enligt din beskrivning låter det otroligt att de inte skulle hittat felet om de även varit på plats.

Jag hade samma symptom och då var problemet att jag kopplat fel trafo till fel enhet (vissa kontakter passar i andra fast det är skillnad i ampere).

Nej jag börjar bli ganska förbannad för att dom inte hittar felet då man betalar nästan 400kr per månad för det snabbaste bredbandet och istället får man fishastighet och ständiga nerkopplingar...

Men innan jag ringer BBB och skäller ut dom stackars blondinerna som sitter i kundtjänsten så vill jag ju veta att problemet inte ligger i huset, man vill ju inte ge dom skit om det inte är deras fel...

Och angående nätadaptern så är det ju som sagt ett helt nytt modem med ny adapter och det är det enda som är inkopplat i den delen av rummet så det finns inget att förväxla. Det var samma problem med det gamla modemet och det hade jag faktiskt fel adapter till för den brann upp efter bara någon vecka när jag fick det så jag tog en annan jag hade med samma specifikationer/plugg och det funkade bra i lägenheten vi bodde i då...

Fokusera på det första jacket, där skall modemet sitta (vilket du vet). Men koppla ur allt annat, kör en dect telefon så du slipper hantera problemet med flera jack.
Jag själv har BBB och bor ca 3-4km från telestation och har max 8Mb ned. Ser man på skicket till ledingarna hem till mig så räcker det tydligen att kopparn har kontakt.

Har du endast BBB eller ev. Telia för fast telefoni så kan du kontakta dem också för ev felsökning, de mäter linjen medan du väntar höll jag på att säga.

Jag har inget annat än modemet inkopplat på linjen i hela huset och då spelar det ingen roll vilket jack man använder eftersom hela "första jacket-grejen" är pga att inte telefon eller larm i jacket före ska bryta signalen till modemet.

Men nu är inget annat inkopplat och då kan inget bryta linjen heller, felkopplat eller inte...

Alltså lär det ju vara kabeln i huset eller kabeln mellan huset och stationen.

Jag hade inte resonerat som du, första jacket är A och O för leverantörerna. Kapa allt efter detta om det inte behövs och hävda din rätt sedan. Säkerställ att detta verkligen är första jack, även om du har rätt i sak så blir det knas om du skall hamna i denna typ av diskussion.

Att "kapa allt" efter första jacket som inte behövs är ju precis det jag gör genom att koppla från tåtarna i första jacket till modemet ;)

Men då hade jag inte chansat med en Cat6 kabel, även om vi alla vet att det fungerar, låt inte leverantören hacka på detta. Tag riktig telekabel till "första jacket" så har du ryggen fri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.