Jag håller på att installera mina larmprylar som jag köpt från alarmsystemstore.com men blir lite förbryllad över hur sensorerna bör läggas.

Det handlar om ett DSC 1864 med trådlös mottagare RF5132 (32 trådlösa sektioner).

Följande sensorer ska installeras:

Trådbundet
2 st 4-tråds rökdetektorer
4 st dual tec rörelsedetektorer (IR + mikrovågor)
2 st glaskrossdetektorer

Trådlöst
5 st trådlösa magnetkontakter

Jag har 8 st zoningångar på 1864-kortet, så det räcker precis för att ge de trådbundna sensorerna varsin. RF5132 ska ge 32 trådlösa sektioner.

Frågor:
1. Partitioner, behöver jag mer än Partition 1?
2. Är de fysiska zoningångarna (Z1 - Z8) == sektion/zon 1-8 eller är "logiska zoner" skilt från de fysiska ingångarna?
3. På RF5132 kan jag välja zon för varje trådlös sensor. Vad händer om jag väljer 1-8? Bör jag registrera (enroll) mina trådlösa sensorer i "zonintervallet" 8-32? Vad händer då om jag bygger ut mitt system i framtiden med ett PC5108 (8 zoner), blir då de nya trådbundna zonerna 9-16 och jag måste ligga på 17-32 med de trådlösa?

1. Troligen inte. På DSC så är det verkligen som att ha flera olika larm i samma låda.
2. Japp. De ligger på 1-8
3. på PC5108 kan du ange vilka Zon-ID du vill använda. Jag har 1-8 samt 49-64 som fysiska just nu.

OK, tack.

Jag hittade till slut lite information på http://www.diysecurityforum.com/index.php?topic=21369.0

Märkligt att man inte kan konfigurera de trådlösa zonerna till att ligga på t.ex. 9-40 eller så, eller N till N+32, N = vad som helst.

Jag kanske borde köpa ett gäng PC5108 bara för att det är skoj... ;-)

Tänkte bara påpeka att för varje knappsats kan du ha en trådad sektion till, brukar vara användbar till ytterdörren om man som i de flesta fallen har knappsatsen ganska nära.
Prosit skrev:
Märkligt att man inte kan konfigurera de trådlösa zonerna till att ligga på t.ex. 9-40 eller så, eller N till N+32, N = vad som helst.)
Du kan lägga dem på 1-64 men 1-8 så blockar du dina trådade ingångar.

Skrik till om du vill ha någon dokumentation på svenska.

//J

Redigerat:
Casca skrev:
Tänkte bara påpeka att för varje knappsats kan du ha en trådad sektion till, brukar vara användbar till ytterdörren om man som i de flesta fallen har knappsatsen ganska nära.
Du kan lägga dem på 1-64 men 1-8 så blockar du dina trådade ingångar.

Skrik till om du vill ha någon dokumentation på svenska.

//J
OK, så att RF5132 kan ha upp till 32 zoner innebär inte att de måste ligga i intervallet 1-32? Alltså: när jag "enrollar" mina enheter, kan jag ange nummer > 32?

Det verkar faktiskt som om de måste ligga på 1-32. Dvs vill du utnyttja de fasta i 1864 så får du bara 24 trådlösa då ....
Hittade ingen vettigare dok än bladet som följer med vid installation.
Casca har du uppdaterade så är jag intreserad (1864+rfk5500)

OK, det är lite synd - men det går väl att lösa med PC5108 ifall det skulle blir ett problem antar jag.

Casca: Mina manualer är för PC1864 v 4.2 NA, har du för v 4.2 på svenska?

Tittade lite närmare och det ser tyvärr ut som att trådlösa sektioner måste vara på 1-32
PC5108 v1 klarar 9-32 den med
PC5108 v2 9-64

Manualer är de som en viss generalagent tillhandahåller... hittade inget om vilken version det är

Tror inte det går att hitta att 5108 V1 längre heller. ska vara begagnat eller långt ner i nån låda då.
Du får gärna skicka ett PM :)

Hej,
Jag lånar tråden lite då rubriken antydde det jag var ute efter. Jag är grön på området och sitter med ett Pc1616 på mitt bord som ej är ihopskruvat än. Tänkte att jag skulle förstå lite först mha manualen. Jag har nog kläm på detaljerna, men helheten är lite diffus för mig. Hur syr jag ihop det med sektioner, zoner sektionstyper och optioner? Vad jag förstått så har 1616 två områden (=zoner?). Hur "parar" jag dessa med sektionerna och hur ger jag dessa sina respektive funktioner?
1 Kan valfria sektioner grupperas i en zon?
2 Hur programmeras en zon eller sektion till sektionstyperna?

Förvirrad... kanske löser det sig när man får igång systemet och får tittat i menyerna.
Kan någon summera begreppen och dess samband?
MVH

En zon är det samma som en sektion

Dock finns det två larmlägen. Hemma och bortrest.
man kan välja att man bara vill ha vissa sensorer aktiva i hemmaläget. Tex dörrar och fönstersensorer medans rörelsedekckarna är avstängda.
Sektionstypen är en klassning på hur man vill att larmet ska hantera en sektion. Det är här man tex avgör om en zon ska vara aktiv i borta läge och avstängd i hemmaläget.
Finns även typer för sådant som alltid ska larma oavsett om larmet är på elelr ej (tex brandvarnare)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.