Om syftet är att felsöka tycker jag du ska göra tvärt om. Flytta modemet till det "riktiga" första jacket och dra en nätverkskabel till din "datacentral". Det ger de bästa förutsättningarna för modemet.

Är det ett ett separat modem eller är det kombinerat med en router?

Jag hade problem med tillfälliga bortkopplingar, de varade mindre än en minut.
Det orsakades av att min D-Link router DIR-655 till synes slumpmässigt startade om ibland. En Googling visade att det var ett ganska vanligt problem och den enda kända lösningen var att stänga av det trådlösa nätverket (det var ganska länge sedan så jag vet inte om det finns en acceptabel lösning nu). Har kört 2 olika Netgear routrar sedan dess, utan problem. Just nu en WNR3500L open source router med Tomato. Netgears originalprogramvaror kan av någon obegriplig anledning inte mappa om portnumret när man använder port forwarding.

/Hasse

Jo jag hade ju kunnat flytta ner modemet också och sen gjort en lång nätverkskabel upp till datorn om jag hade hittat alla mina grejor till att göra kabel, som det var nu hittade jag bara en RJ11 och en RJ45 så det fick bli såhär...

Och bägge modemen jag haft detta problemet med är BBB-modem med flera portar och trådlöst internet dvs modem med routerfunktionalitet. Problemet började efter att vi flyttat till detta huset och bott här ett tag. Först trodde jag att det var det gamla modemet som började strula och hänga sig men problemet kvarstod efter att jag fått hem ett helt nytt modem av ett annat märke (första modemet var ett Xavi 5222 tror jag och det nya är ett Zyxel P26-nånting) så därför är misstankarna starka mot detta husets ledningar eftersom problemen började när vi flyttade hit...

Min erfarenhet av ADSL-modem är att den trådlösa delen står för en majoritet av problemen. Jag har alltid som vana att stänga av den helt (varpå modemet blir svalare) och sätta en riktig trådlös accesspunkt efter modemet. Där har jag haft bäst erfarenheter av apples produkter, som verkar hålla betydligt bättre än de d-link- och netgear-prylar jag testat tidigare.

Ang att dra kabel i gamla telerör så kan jag passa på att påpeka att en cat 5e-utp är väldigt mycket smidigare att dra i rör än motsvarande cat6.

lycka till

pbengtsson skrev:
Det är ju inte helt lätt felsökt, men en Cat6 kabel har 8 trådar, så det är väl bara att koppla in, men enligt din beskrivning låter det otroligt att de inte skulle hittat felet om de även varit på plats.

Jag hade samma symptom och då var problemet att jag kopplat fel trafo till fel enhet (vissa kontakter passar i andra fast det är skillnad i ampere).
Jag stötte på en sådan variant med fel trafo, då kopplad till en enklare enterprise-router.
Nån hade missat symbolskillnaden på lik- och växelström..
Helt otroligt att den gick, om än skakigt, på 12v 50Hz växel när den ville ha 12v lik..

Skum konversation, telekabeln går in i källaren om du har en sådan, annars på bottenvåningen( förmodligen i hallen eller köket) det bör inte vara svårt att hitta vilket genom att testa med telefonen. Bor du på landet kan det vara luftlina men det ser du och i så fall är det förmodligen vinden du ska leta på. Vill du kolla om dina problem ligger internt i huset så är det bara att gå på direkt på inkommande kabel (två tamp) skarva med en sockerbit.....och ta en kabel som du vet är hel. Kan vara en gammal telekabel, två parter i din cat6 kabel, antennkabel eller vanlig elkabel. du har så korta längder i ditt hus så kabelvalet spelar bara roll om du ska köra riktigt höga hastigheter intern i huset eller om du har fiber indraget (vilket du inte hade). Tyvärr är det ofta i telekabeln mellan hus och telecentralen som problemen ligger, långa avstånd, gammal kabel, = dämpning samt att du kan ha många skarvställen med dålig kontakt. Men om du kan säkerställa att du ha bra installation hemma så kan det vara till nytta om du drar in fiber eller kör på nya lösningar 4G mobil uppkoppling. Lycka till! =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.