Teknik
mblaise: Efter att jag inte lyckats mäta upp högre hastigheter än 2 mbit/s så har jag nu ringt till glocalnet ytterligare en gång. Han justerade lite på deras sida och nu mätte jag precis upp 5,6 mbit/s. Allt frid och fröjd igen alltså! Lärdomen av detta är; trådskaparen skall fundera en extra gång innan han går igång och "fixar" färgerna på ledningarna i telekabeln är inte så
Pierre1981: [citat] Tack så mycket parper! Hade helt och hållet glömt bort kjelle. Nu har jag en del att läsa ;)
Flanharry: [citat] Ja det låter som ett bra alternativ till ADSL men det enda som jag inte gillar är maxmängden på data. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
ClasH: [citat] Ja [citat] Ja, satelit-PVR. En kabel saknas på skissen. Satelit även till uttag två (enligt skissen). [citat] Finns det någon teknisk fördel med det? Det blir lite mycket sladd som ska passera genom ytterväggen då, så jag undviker det gärna...
AndHay: Jag har under ett antal år haft en dator stående i ett fristående kallförråd som jag byggde för ett antal år sedan. När jag grävde ner elkablar till förrådet så passade jag på att lägga ner rör och TP kabel till förrådet. Där placerade jag sedan en enkel dator med några hårddiskar som jag har som backup till familjens fotografier och videos etc. Denna lösning har fungerat bra
b_hasse: [citat] http://www.youtube.com/watch?v=HDDcRyN0Rw8
lordi: Hej, är det någon som lyckats att på något sätt få in spotify i Samsungs hemmabio via smarthub, eller är det kört? De verkar inte ha någon Spotify app. Jag hörde något om att man kunde lägga spotify på ett usb-minne och plugga in, men jag är skeptisk till det. Annars blir jag tvungen att köra via datorn, eller skaffa en Iphone och docka den.
Fredrik_Jo: Ok, då ska jag ta modellen med siren. Min elektriker tyckte inte att jag skulle ha en rökdeckare i vardagsrummet där vi har ryggåstak och kamin, känns ju lite som han har fel där? Har inte haft kamin innan så det kanske fellarmar om det kommer rök när man eldar fast om man gör rätt så borde det ju inte komma rök i rummet? För blir det rök så borde ju det vita fina taket bli
Mats: Hyrlarm monteras för att det ska vara billigt för montören. Inte för att det ska vara optimalt för kunden ;) Ska du ha larmcentralskoppling så bör det räcka med 15-30 sek för att det ska få iväg larmet.
bruka: [citat] Din egen eller någon annans? RealTemp, en widget som hämtar valfri station från temperatur.nu eller en app som heter just Temperatur.nu, hämtar och visar de fem närmaste på en karta. Båda finns på Market.
Nyfniken: Som Stefan säger, normalt ber ju klienten om samma IP-adress som sist.
Missionären: [citat] Har en likadan som fingerade felfritt till utegivarna fick en nockpanna på sig....nu går de ibland.... :cool:
kysan: Slägga och kil kanske, står nog emot hyffsat annars. Handlar väl lite om hur den är fäst i väggen med. Min sitter i vedbod mellan reglar så du kommer inte åt att slå på den.
MB77: [citat] Systembilden skapar man själv i ex. Paint, Photoshop eller i något cad program och sparar som bild. Sedan är det bara att placera ut mätvärdena på systembilden med x och y koordinater. Vissa beräkningar går att göra men om deltaT går vet jag ej. Mätvärdena genereras utifrån vilka givare man har. Kör man fast så finns det ett jätte bra support forum kopplat till loggen.
gräsmannen: Någon som kan länka till några trådar är nyfiken på det nu. Har beställt en från acist.se nu :)
spinout: Egentligen är väl ett nytt centralkort PC1616 billigare än en RFK5500.
axelvic: Tack morgannorberg! Där satt den! Som jag har slitit mitt hår... Mvh axelvic
Wigert: Hej! Jag har sett en hygrometerlogger som kan anslutas till dator för att tanka över info. Det verkar vara bra, men opraktiskt. Det vore bättre att ha en som trådlöst kan överföra data som loggas i datorn löpande. Någon som har sett en liknande? Till datorn finns idag en temperaturlogger som skall kopplas ihop med värmepumpen, på lämpliga platser i systemet. Tacksam för input!
berg35: Jag hade ju tänkt att jag skulle kunna läsa av både temp, regn, vind osv....
TJW Johnsson: Har haft en fråga gällande larm på detta forum förut. Nu har jag, efter kontakt med en larminstallatör/säljare, fått ett tips om ett larm som heter "EYE-02". Säljs för ca 5000 kr i grundtförande. Det ska funka bra för en stuga med enbart 12 volt. Har en kamera som skickar sms vid larm. kan även ringas upp för önskad bildtagning och avlyssning. Även videobilder i realtid.
Mats: Nä. Då fattar du fel. Precis som Casca skrev så kan du sätta den på valfritt zonid du har ju 1-6 på huvudkortet så tilldelar du den zon7 så är det ju lungt
tobabr: Ja precis. Du tar alla kablar du har dragit ut till olika rum i huset, de fyra till vinden och ev. andra rum du har anslutit, och ansluter dessa till en patchpanel med tillräckligt många ingångar. Typ en sådan här: http://www.dustin.se/microconnect-cat5e-patchpanel-8port-68882/product/5010310360?intcmp=searchProvider_dacsa Sedan så kopplar du bara de uttag du vill till ditt interna
roggan78: Tack för svaren! Det känns som om min leverantör inte är så sugen på att dela med sig av programvarand dock. Vilket är kasst!
MMR: Har anläggningen HDMI? Antar att du inte har det eftersom du frågade efter 15m scart och inte 15m hdmi. Trådlös HDMI sändare/mottagare är ju inte fasligt dyrt längre. Håller annars med föregående talare, analog signal är tyvärr redan så pass dålig, med dagens mått mätt, att sen skicka den äver en undermålig radiolänk gör inte saken bättre. har själv provat några sådana
stefancrs: [citat] Det är ju inte bara signaler _till_ TV'n man vill kunna köra, även åt andra hållet (t.ex. så kanske man vill ha en bluray-spelare eller dylikt vid TV'n, eller skicka IR eller dylikt till mediacentralen).
Nerre: Precis, MTBF kan ge ett hum om hur ofta man kommer att få problem, men inte hur länge det kommer att dröja. För en tillverkare som tillverkar en miljon enheter så ger det t.ex. ett hum om hur många enheter som kommer att gå sönder de kommande 10 åren, men det säger ingenting om när under dessa 10 år som enheterna kommer att gå sönder.
mrlynx: Börja med att skaffa en vanlig 2-vägs fördelare tex. 30432 hos kjell.com Testa. Hur många uttag har du och är alla seriekopplade? Vilken dämpning och genomgångdämpning har dom och ungefärlig kabellängd? Har du idag några problem med mottagningen av boxer? Fördelaren kommer att dämpa signalen från antennen med 3,7 db så om det redan är på gränsen blir det inte bättre. Intenon
mexitegel: DSC 1864, RFK5500, TL-250, 2 st 5108 (expansionskort), några fjärrsändare för larm av/på, branddetektorer (värme och rök), sirener, ett antal magnet kontakter till dörrar och ett antal rörelsedetektorer. Transformator, batterier och kablage köptes från sverige för att minska fraktkostnad. Totalt tror jag jag betalade drygt 10 tkr för allt, tog väl 2 helger och några kvällar att
eran: Nån som sitter på en manual till Power1864? Har precis beställt en men det dröjer ju innan den är hemma, vill börja läsa på ;-)
Kjell_G: Tack för tips, ska titta på det. Mu är iaf nätverket återställt och funkar :-)