Plastkryss?! Bild?

Fullt normal Kat6 kabel tycker jag att det låter som.
Vissa tillverkare och modeller har ett plastkryss i mitten av kabeln för att paren ska vara rätt separerade. Vet inte om det syns men det är sådan kabel som förekommer i nätverksskolan tex.

Alltså, helt ärligt. Vad ska alla med den förbannade patchpanelen till ?
Den tar onödig plats o kostar onödiga pengar.
Stifta ( http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/tp_kontaktering/ ) ändarna som kommer ut i mediaskåpet direkt o in i Switchen. KLART ! :D

mvh momin

Nyfniken skrev:
Plastkryss?! Bild?
Genomskärning:

c1210002.bmp

Som sagt, ville ha detta plastkryss som (förutom att separera paren) även ger stadga till installationskabel men provkabeln och det jag sen köpte skiljde sig åt.

momin skrev:
Alltså, helt ärligt. Vad ska alla med den förbannade patchpanelen till ?
Den tar onödig plats o kostar onödiga pengar. Stifta ändarna som kommer ut i mediaskåpet direkt o in i Switchen. KLART ! :D
Jag har varit/är faktiskt inne på din linje Momin. Jag har försökt att förstå vitsen med patchpanelen (förutom att det blir marginellt mer ordning i skåpet) men om man inte ska hålla på och byta (eller kör tele/TV/data triple play lösning via ethernet) så förstår jag inte vitsen. Nu blir det nog en patchpanel i alla fall, men håller med om att det kostar onödiga pengar (särskilt när jag inte kan/vill använda de två 16 portars patchpanelerna som medföljde skåpen och ska köpa en ny 24 portars).

Varför man ska ha en patchpanel? tja de är snyggare :)
1. Man ska inte kontaktera crimp på massiva ledare (det brukar funka men är utanför stanfard)
2. Massiva ledare tycker inte om att böjas så där många gånger och det är ju liksom tanken med en patchpanel att man ska koppla om saker och ting
3. Ordning o reda
4. Mera ordning och reda med olika färger på tex Tele,data, larm,video...

Utan patchpanel blir det ju en jädrans massa lösa sladdar som inte används att hålla reda på. För att inte tala om den där nedrans plastbygeln som envisas med att gå av hela tiden.

Ni har rätt om varför man ska ha patchpanel - det blev en fin patchpanel till slut och ett mycket bra bredbandsskåp.

Som Momin efterfrågade kommer här en bild på det (nästan) färdiga resultatet.

19ulac.jpg

Elen är inte inkopplad på bilden - numera är trafon för fibern samt switchen inkopplad i eluttagen ni ser i underkant av det nedre skåpet.

Svärfar förtjänar påfyllning av barskåpet. Snyggt och prydligt.

it-snubben skrev:
Svärfar förtjänar påfyllning av barskåpet. Snyggt och prydligt.
Haha - ja det gör han faktiskt!! Han fick istället en Sonos Amp och en Sonos Play 5 (plus försteg mm för att koppla sin gamla Sonab LP-spelare till Sonos systemet). Han blev helt såld efter att ha hjälpt att installera Sonos hemma hos oss. Det var han väl värd - en elektriker hade kostat flera gånger mer och inte fått det lika snyggt.

Kolla bara hur han fick upp vår TV utan synbara sladdar:

1671649.jpg

Det blev riktigt snyggt må jag säga.
Fast jag var skeptisk till patchpanelen. :P

Tack för bilderna...
mvh
momin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.