6 031 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Energiklass d
Så en TV i reklambladet som verkar bra. Men den har energiklass D.
Att D är sämre än A är ju rätt klart.
Vad innebär det egentligen för en TV, hur viktig är den?
Antar att det är viktigare att ha en lägre klass på tex en frys som är igång hela tiden?
Att D är sämre än A är ju rätt klart.
Vad innebär det egentligen för en TV, hur viktig är den?
Antar att det är viktigare att ha en lägre klass på tex en frys som är igång hela tiden?
Vad har du för uppvärmning? El-uppvärmt? I så fall spelar det inte någon roll alls. Har du däremot något mer enegieffektivt eller t ex bor i lägenhet så skulle jag nog kolla efter ngåot annat. Fast det skulle jag nog iaf. Något som har energiklass D måste vara från en tillverkare som inte har någon produkttbevkling vilket är en signal att hålla sig borta...
Fubar: Bara att räkna
Om du har värmen på 25% av året så är det då energiförbrukningen på TV'n går till spillo. Vidare kollar du säkert mer på TV på vintern än på sommaren, eftersom det är mörkt och kasst ute på vintern.
Det är såklart aldrig sämre att en TV drar mindre, men du får ju ställa det mot pris osv och jämföra olika produkter och var årsförbrukningskostnaden för elen (de månader det spelar roll) blir etc.
Det är såklart aldrig sämre att en TV drar mindre, men du får ju ställa det mot pris osv och jämföra olika produkter och var årsförbrukningskostnaden för elen (de månader det spelar roll) blir etc.
Det viktiga är alltså att kolla på vilolägesförbrukningen, vissa apparater försvinner inställningar om man bryter strömmen helt. Idag är allt över 1 watt oacceptabelt för nya prylar.
Förbrukningen i aktivt läge är ju i stort sett linjärt med skärmytan. Så en liten är bättre än en stor, oavsett energiklass, ungefär.
Förbrukningen i aktivt läge är ju i stort sett linjärt med skärmytan. Så en liten är bättre än en stor, oavsett energiklass, ungefär.
Tittade lite snabbt.. på LCD finns bara en TV som har klass D.. En LG på 47 tum.. Beräknad årsförbrukning 260,61 kWh
Tar jag min 47 tums Philips med klass A+ så har den en beräknad årsförbrukning på 91.62 kWh..
LG ligger på 0,3 W i standby
Min ligger på 0,15 W i standby
LG drar 177 W i drift
Min drar 62 W
Tar jag min 47 tums Philips med klass A+ så har den en beräknad årsförbrukning på 91.62 kWh..
LG ligger på 0,3 W i standby
Min ligger på 0,15 W i standby
LG drar 177 W i drift
Min drar 62 W
Det var just LGn jag såg och det jag reagerade på var just att det ändå rör sig om ett stort märke. Har slötittat på prisjakt och D måste vara rätt dåligt för en ny TV.
Finns det nån förklaring till detta, som att 3D drar mycket ström eller något liknande?
Finns det nån förklaring till detta, som att 3D drar mycket ström eller något liknande?
Klicka här för att svara