Dags att bevisa okunnigheten igen. Ibland finns det små fyrkantiga mönster som man kan läsa av (tidningar, produkter mm) men jag har ingen koll på HUR? Antar det är med hjälp av mobilens kamera?
Men sen då?

Kjell G

Beror på vad tanken är att det skall användas till.

Mobilens kamera är det som använda för att läsa av streckkoder eller EAN koder. Det vanligaste är dock att man har en app i mobilen som använder streckkodsläsare via kameran för att få fram information

Tex Prisjakt har en app så om du står i affären och ser något du funderar på att köpa kan du gå in i deras app på din Iphone (har för mig att du var applefan) och läsa av streckkoden med kameran direkt i appen, tryck på söken så ger den en prissökning på produkten du scannat så vet du om priset i butiken är konkurrenskraftigt

Jag tex använder DVD profiler för att hålla databas över mina dvd o bluerays. Då kan jag direkt dra med streckkodsläsaren i DVD profiler appen och den lägger in info, trailer mm om filmen plus en ruta där jag skriver in var i samlingen den nya skivan kategoriseras

Tack, nu förstår jag. Fanns inget på phånen men laddade ner en Barcode-läsare som det också kallas. Det funkade på Killawarra-vinet :) och kanske kommer det fler användningsområden - dock inte DVD med denna läsare.

Kjell G
(iPhone 4S men i övrigt inga äpplen :)

QR code kallas de där fyrkantiga mönstren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.