Macke202
Macke202: Tjenare, Inflyttningen närmar sig med stormsteg och med den även omläggning av garagetaket. Valet har fallit på Mataki 5000 som material och jag har letat runt hela kvällen igår efter lite prisuppgifter på detta. Men eftersom jag skriver här så förstår ni kanske att jakten inte var så lyckad, det jag fick fram var 10 rullar som såldes på Blocket. Har någon av er några generella
0 svar · 4,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: "Takläggaren ville inte"... trams. Jag kan lova att jag skulle kunna hitta ett tegeltak med feltillverkade pannor också. Det gäller absolut inte generellt för betongtakpannor att de färgar eller löses upp. Att tegel är snyggare kan jag hålla med om, men bättre, det undrar jag...
4 svar · 3,9k läst
pappskallen
pappskallen: Du behöver inte torka läkten alls, det sköter sig själv eftersom du har luftspalt under plåten. läkten kan ligga bar länge, några månader är säkert inga problem.
1 svar · 2,1k läst
K
kjell: Sur form??? Ja, det blir man i av för mycket takspacklande ;)
10 svar · 5,4k läst
P
Per-Erik: Hej.. Man ska inte blanda levande matreal (trä) med Dött(guldfiber).. Trä andas det gör inte gul fiber.. Dvs det gör ingenting om det blir lite fuktigt det torkar när det blir bra väder.. Å fukt kommer det garanterat upp på ett sånt gammalt hus.. kommer från bostads ytan. kolla på www.ekofiber.se det är bäst att använda celulosa materal då det är det som redan ligger där..
1 svar · 7,2k läst
E
Erik_D: Jag hade samma läge som dig vintern som var förra året, fixade till taket för nån månad sen och rev då bort en brädbit för att inspektera, det såg lika fint ut som det gjorde när ja byggde ett år tidigare så det är nog inga problem
1 svar · 2,3k läst
P
petarn: ok, vad bra, det ska jag göra.
2 svar · 6,4k läst
S
sater: Jag tackar för svaren, det får bli cc40. Att jag ska använda 1200-bredd på gipsen beror på att priset är samma som för 900 på byggmax och jag använder ju gipshiss iaf. /Nisse
6 svar · 3,8k läst
R
Rosa: Med ett läckande tak, är man angelägen om att eliminera alla möjliga källor till fukt. I vårt fall var det en kupa, med dålig ränndal. Förhoppningsvis är den tät nu. Det verkar dock som om en del fukt har kommit in från områdena kring skorsten också (nu är den nymurad och med ny plåt). Vi har noterat att nockpannorna knappt täcker teglet. Vi kan inte lägga om läktavståndet
12 svar · 6,6k läst
N
NiB: Hej Jag behöver lite råd. I stugan har vi ett tak med två ränndalar. I somras började jag riva lite i innertaket och upptäckte då att vårt plåttak läcker ifrån båda ränndalarna. Jag har varit uppe och kikat på taket och kan inte visuellt se var det läcker. Troligen så är det ingen "läcka" utan det rinner över och under takplåten. Sen är det otätt i den gamla takpappen under
0 svar · 4,1k läst
S
sollentuna: Tack för svaret. Efter lite rundringande så köpte jag såna här skivor på Beijer i Sollentuna istället: [bild] De kostade 27 kr st så då blev det nog billigare än masonit. Annars ringde jag runt och kollade pris på flera brädgårdar och det låg runt 70 kr för kartongbitarna på de andra ställena med förutom på AKB i Länna där man kunde köpa 8 st för 160 kr, dvs 32,50 st!
2 svar · 6,0k läst
RoTe
RoTe: Takpapp e jävligt bra att ha under tegel/betongpannorna när snön blåser in under teglet...
11 svar · 6,1k läst
pappskallen
pappskallen: hade jag definitivt inte gett mig på!! redan 3 grader är i minsta laget för topsafe.......har hjälpt allt för många låglutargördetsjälvoptimister, lyd mitt råd: under 5 grader, lej bort skiten ;)
1 svar · 5,0k läst
F
Fredrik_hobbyist: Nån som behöver lite extra Benders-pannor? http://www2.blocket.se/view/3178738.htm?l=0&c=1&city=0 /Fredrik
0 svar · 3,5k läst
N
Nix: Skicka ett direktmeddelande eller ett mail...
5 svar · 2,6k läst
R
RogerPl: När färgen flagnar beror på taklutning och vädersträck. Många tak jag målat (för att inte säga de flesta) så har färgen varit helt avflagnad på solsidan medans den motsatta sidan varit nästan felfri. Ofta säger garantierna att taket måste flagnat till 10 % innan garantin gäller, men det är olika med olika fabrikat.
8 svar · 8,1k läst
S
swede: [citat] Pris för nämda arbete inkl mtr utan container tömmning 400kr kvm exkl moms ;D
8 svar · 12,1k läst
pappskallen
pappskallen: Man brukar säga upp till ett år! (förutsättningen är att det är någotsånär lutning på taket samt väl utfört)
4 svar · 11,5k läst
S
Sthlm_villa: Hemmakatten--> Var det "Snättringe Tak" som lade ert shingeltak eller någon annan? ??? Har du ngn prisuppgift per kvm för detta, även en höftning går bra....vore tacksam ::)
7 svar · 11,0k läst
Immobil
Immobil: Har du kollat Träguiden ???? http://www.traguiden.se/Main.asp?id=509
4 svar · 2,3k läst
N
Nix: Kolla också vegtech, som gör gröna tak. Ger en hint om underarbetet... http://www.vegtech.se/
1 svar · 4,9k läst
K
kenka: Det läckande taket ni minns... Idag kom en besiktningsman hitskickad av min advokat för en utredning... Han fattade inte varför en byggare inte kunde ta på sig ett sånt kasst utfört arbete. Mätte upp fuktigheten UNDER!!! pappen. Diffade mellan 35 till ett max på BARA 76%. Skulle byggarn kunna lära sig något på detta tro??? Skulle de som låtit honom smälla upp deras nya hus vija veta
0 svar · 2,9k läst
M
MP: Har nu tagit bort skyddsplåten. Pappens höjd på den uppdragna kanten är 100mm. Sedan kan jag inte riktigt avgöra hur konstruktionen exakt är, men av det som syns så verkar pappen vara invikt (vikt 90 grader så att den ligger horisontellt) under fönstret. Alltså underkanten på fönsterkarmen står på pappen. Fönsterpartiet är av aluminium. Vad jag kan se så finns ingen
11 svar · 7,2k läst
cubix
cubix: Du menar att jag bör vika upp takpappen redan mot den första regeln 2"x 2" som jag spikar fast.
5 svar · 4,8k läst
S
shenp99jmgn: Hej! Bor i brf i Gröndal (utanför Stockholm) och är på gång att bygga terrasser tillsammans med våra tre övriga grannar. Vi bor högst upp i ett flervåningshus med plåttak. Utanför fönstret (kupa) finns idag en "evakueringsbalkong" samt en lufttrumma. Det som behöver göras är att slå ut en vägg där vi idag har fönstret samt allt plåtarbete. Bygglov finns samt alla detaljerade
0 svar · 2,1k läst
E
El_-micke: skall du leda ut vattnet över ett annat tak rek. jag att falsar i en bit blyplåt på ränndalsplåten så att du kan forma den efter pannorna å slippa problem med bakfall etc.
13 svar · 33,0k läst
lastkaj
lastkaj: Jag tycker också att det låter dyrt med tanke på de siffror vi har sett i detta inlägg. Om du använder åtvidaberg eller borka så tar de i sina dyra förslag cirka 500'kr - därefter kanske du får räkna med 250'kr till för inredning o el o vvs m.m. Det låter som om dina snickare har väldigt god marginal.
15 svar · 21,8k läst
E
El_-micke: pannplåt????????
1 svar · 4,5k läst
K
kenka: Så sant så... Hela taket är på ca 15 kvm och det delas ju upp på 5 "balkar" till. Hursom helst jag gör om det så att det liknar en vanlig "halv" takstol. Frugan ville ha det högt i tak utan undertak men det får bli ett ändå. Dom kan inte få allt... Får hålla koll på snömassorna i vinter.
4 svar · 3,2k läst
C
co: Vi bygger ut vårt hus från 30- talet och har funderingar att i den nya delen ha full takhöjd (ryggåstak?). Vi försöker behålla det äldre uttrycket i huste och jag undrar hur den fulla takhöjden rimmar med det (samtidigt som rymden i ett sådant rum känns lockande)? Ett annat problem är att vi vill ha en vägg i mitten av ryggåstaket så det bara blir en spets kommer det att se
0 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.