Byggahus.se

isolering

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hejsan. Jag skall tilläggsisolera vinden lite där det är spån nu, jag hörde av en snickare att man ej ska lägga
    mineralull direkt på spånen för ev kondens?? är det så eller?? tacksam för svar.. ???

2. P
    Medlem Nivå 5

Re: isolering

Är spånet torrt brukar man rekommendera att låta det ligga kvar.

Har du ångspärr under isoleringen ? Om inte så bör du överväga att montera en sådan innan du tilläggsisolerar eftersom du annars riskerar konvektionsskador på vinden.

3. S
    Medlem Nivå 2

Hej Piloten,, jag har en gammal kåk endast papp under spånen mot innertaket. Verkar vara ett jättejobb att lägga plast istället pga reglar murstock mm för att få tätt, men om jag lägger isolerskivor etc över spånen kan det bli fukt under dessa och förstöra spånen, eller går fukten även igenom mineralullen och vädras ut??

4. P
    Medlem Nivå 5

Om du tänker dig att varm luft från dina bostadsrum stiger så kommer denna när den kommer upp på vinden att avkylas. Om den avkyls tillräckligt mycket kommer luften att kondensera det vill säga det blir vattendroppar. Dessa brukar som regel avsätta sig på innertaket och orsaka fuktskador på dessa. Idag läcker det upp så pass mycket värme från dina rum att vinden hålls varm. Det är bra ur fuktsynpunkt men sämre ur uppvärmningssynpunkt.

Om du tilläggsisolerar kommer du att sänka tempen på vinden (det är det som är vitsen på att isolera).

Om du då har luftläckage från dina bostadsrum riskerar du fuktskador på innertaket. Det är alltså inte primärt i själva isoleringen som fukten bildas eftersom denna kommer att befinna sig på den varma sidan om mineralullen.

Jag hade nog tittat på denna helhetsproblematik innan jag tilläggsisolerade ett äldre hus.

Som en parantes hade jag nog också hellre skyfflat bort spånet och ersatt med modernare grejor. Säkert mest kännslomässigt men ändå...

Att åstadkomma en ångspärr i ett befintligt hus är ingen enkel uppgift. Man vill ju ha en obruten plast över hela ytan. Den skall ju ligga under takstolarna men ovan innertaket... Sök i forumet så hittar du en del skrivet om just detta.

5. S
    Medlem Nivå 2

Tack Piloten... ska ta mig en riktig funderare på hur jag ska gå tillväga, och vara lite mer påläst kanske ;D

6. P
    Medlem Nivå 9

i bransäkerhetssynpunkt så skall spånet bort bort bort....

7. K
    Husägare · Nivå 7

Fråga din energirådgivare vad han har för kunskaper gällande fukt och be honom förklara för dig varför det inte är någon fara.

8. cubix
    Medlem Nivå 6

Gamla spånvindar är inte att förakta. Under renovering fick jag in en hel regn på min spånvind. Vad hade hänt om jag hade haft glas/mineralull? Nu fick torka det torka upp utan åtgärd från min sida och efter två veckor var spånen snustorr igen.

9. K
    Husägare · Nivå 7

Ja spånet klarar av att hålla fukt för att vid tillfälle torka ut senare. Det som händer vid tilläggsisolering är att temperaturen sjunker på vinden (se tidigare inlägg). Då spelar det inge någon roll om det är sågspån eller inte. Får du upp fukt nerifrån så kan du få problem.

Att säga att detta aldrig är nått problem och löses med att ordna med ventiler på gavlarna tycker jag är helt vansinnigt.
    Att energirådgivare ger det rådet utan att se den enskilda vinden är ännu mer vansinnigt.

10. P
    Medlem Nivå 10

Ett alternativ som verkar bra är att isolera mellan takpappen och läkten. Finns Cellplast för det ändamålet....

Borde vara det absoluta bästa att göra så.. Då det höjer värmen på vinden vilket i sin tur minskar risken för fuktskador där..

Fast det gör man nog bara när man ändå tänker lägga om taket.. :-/

Om ni nu väljer att lägga isolering på vinden så är Cellulosa fiber det bästa enligt mig i allafall.. Fast risk fritt är det inte.. En sak man kan göra för att förebygga att få upp fukten på vinden är att ha God ventelation innomhus (bo ytan). Fläktar i badrum osv..