U
unigas: Som sagt, takkupa är nog billigast och enklast men annars borde det väl gå att lysta taket och göra ett helt nytt (finns ju det här på forumet som gjort det senare) //Markus
1 svar · 1,2k läst
E
emwroba: Har du någon bild på kuporna???? Jag ska oxå bygga kupor och skulle gärna vilja se lite byggbilder på sådanna.... (inte fel att se regelkonstruktioner att jämföra med)
6 svar · 4,7k läst
L
ljushuvudet: Idag finns det infällandsburkar för spottar som kan eftermonteras. De trycker du upp så att diff spärren följer med, du behöver inte göra hål i diffspärren då. Man gör ett 120 mm hål, sedan finns det olika ringar som man spacklar igen. Såg dom på www.kaiser-elektro.de de har en svensk representant oxå.
1 svar · 1,9k läst
Z
Zany: Tips från en som sliter med isolering - Välj färdigisolerat!!! Aldrig att jag kommer att bygga ett hus som inte är isolerat på övervåningen, detta hus köpte vi i andra hand. Det är ett skitgöra utan dess like och värt mycket för att slippa. Angående dörren låter idén med väggar onödigt krångligt, sätt "dörren" direkt i taket istället, så har vi det och det fungerar bra.
1 svar · 3,3k läst
F
Fredrik_hobbyist: Anledningen till att vår första ritning inte gick igenom var att detaljplanen inte medger 2-våningshus. Därför var vi tvugna att sänka höjden på vägglivet till 70 cm, som är brytgränsen mellan 1½ och 2 plan. Du kan även se bilder på min (väldig dåligt uppdaterade) hemsida. /Fredrik
3 svar · 1,3k läst
T
Tommy_L: Hej! Tack för de snabba svaren. Det var inga större saker annars med huset vid besiktningen, förbättra ventilationen (täta innerdörrar) samt lite plankor på fasaden att byta till sommaren (i söderläget). Taket tänkte jag fixa till med riktig färg och det lutar ju inte mkt så det är som sagt var lätt att jobba på. Mvh, Tommy
3 svar · 3,2k läst
C
co: Vi har glidgjutit två kanaler i vår skorsten med hjälp av en billig och bra firma i Uppsala. Om du med satt igen kanalerna menar att man murat igen dem nedtill i skorstenen så verkar det inte alltför svårt att göra det jobbet själv. Vår firma gjorde de emellertid åt oss (hackade med ett järnspett hål i den igenmurade skorstenen). Vad jag förstår kan man inte glidgjuta själv
1 svar · 1,7k läst
R
reine73: Hej Pappa byggde ett tak med nock på över altanen och byggde det ungeför som ett vanligt tak. Dvs: innertak, isolering, råspont, papp och tegel. Nocken hålls hög inne på altanen också. Resultatet blev en altan som var svalare på sommaren med riktig skugga och inte det där skarpa ljuset som kommer från ett plasttak vilket gör altanen användbar även de riktigt varma och soliga
3 svar · 4,0k läst
KarlXII
KarlXII: Thx m8! Hittade precis Töreboda .. :)
2 svar · 6,1k läst
lastkaj
lastkaj: Jag förmodar att du inte bygger själv. Om jag var du hade jag påpekat detta för byggaren samt KA. Annars är det ganska enkelt o byta en vindskiva. :-/
0 svar · 3,1k läst
lastkaj
lastkaj: Du ska tänka på: - fuktspärren (om du har sådan på resten av huset vilket är tveksamt om huset är från 1954) måste följa med den nya uppbyggnaden och den måste vara tät mot den gamla fuktspärren - luftspalt mellan råsponten och isoleringen - konstruktionen - om du tar bort några bjälkar så måste du kunna ta upp krafterna någon annanstans - El o vent i mellanbjälklaget. För
1 svar · 4,0k läst
P
Per-Erik: Nja.. Då e dom nog inte spikade... ;) Å troligen har dom glidigt lite.. Ingen fara så länge inte underlags pappen syns... :)
6 svar · 3,9k läst
H
helenae: Hej! Undrar bara om någon har några erfarenheter av deras betongpannor? Alla åsikter mottages tacksamt, bra och dåliga. //Helena
0 svar · 2,6k läst
D
dymlingen: Jag har gjort samma jobb hemma. Det var ganska mycket jobb med luftspalten eftersom masonitskivorna var tvungna att sågas till på bredden. Likaså var de lite tråkiga att hantera eftersom den billigaste tunna varianten är lite fladdriga. Det finns ju även isolering med wellpapp-baksida med veck på som skapar en luftspalt. Detta verkar ju smidigt men jag vet inte hur enkelt det är om
2 svar · 1,7k läst
M
Ms_IT-Nisse: Sök på internet på taklyft. Jag hittade följande sidor http://www.atvidabergs.com/ http://www.takvaningar.se/
0 svar · 3,5k läst
M
Ms_IT-Nisse: Ja, det glömde jag, klossar har vi med. Hur fixar man annars listerna när det är tre(!) lister som möts i olika vinklar? ??? Jag hade nog med problem att få till klossen bra... ;)
3 svar · 4,6k läst
M
Ms_IT-Nisse: Menar du att riva allt - pannor, läkt, papp - så skulle jag inte rekommendera det. Om du bara skall lägga ny papp på den gamla - så går det bra. Det är råsponten som är känslig för vatten. Sedan om du hyr in folk så att jobbet går snabbt, så kan man ju täcka med pressenningar o.d. under arbetets gång. Lycka till!
2 svar · 1,6k läst
B
Brianna: Spännande... Jag har oxå hört det där med koppar. I det sammanhanget hörde jag att det skulle räcka att spänna en koppartråd vid nocken. Kopparjoner är inte bra för små organismer som vill bo på tegelpannor! Det är ju inte för inte som man t o m kan undvika graviditet med kopparspiral :P Jag är redo att testa nån kopparvariant när vi väl får upp rengjorda pannor igen, för mot
11 svar · 23,6k läst
W
wannabuild: Tänker lägga golv på en oinredd vind samtidgt som jag skall förbättra isoleringen.(Har idag 150 mm isolering, huset är byggt 1977). Utrymmet skall användas till förvaring, ytan är ca 8x12 m2. Har fått olika indikationer från hantverkare på hur man skall göra för att undvika fuktproblem. En vill lägga 95 reglar med 70 isolering och lämna en luftspalt på 20 under råsponten. En
0 svar · 2,6k läst
U
ulliserik: Bara en komentar ang mögeltvätt. Det du gör att du dödar mikroorganismen och som död kommer det att lukta mer än som levande. För att hänvisa till ett mikrobiologiskt lab som jag har kontakt med.- Mögel kan varken torkas ut eller kemiskt behandlas. Det enda som gäller är att byta ut det skadade materialet. Sen kan det ev bli aktuellt med någon form av fungisider. Ulrika
4 svar · 4,6k läst
S
Spader_Kung: Tack för tipset ang. boken, den ska jag köpa. Råspont hette det, tack för det. Max 30 grader får taket luta enligt kommunen så det lär bli ungefär som ert på 27 kan tänkas. Lösull inblåst, då kan ni inte använda utrymmet som förvaring/förråd? Eller det kanske inte är möjligt med den vinkeln. Pappen ska bort liksom brädlagret under pappen. För övrigt blir det i vinkel som det
2 svar · 1,7k läst
C
charta77: Närå, det var inte menat som ett påpekande till dig, när jag svarade på posten var tråden tom... Men nu såg jag hur passande och neutral min osäkra inledning blev, tidlös liksom.
4 svar · 2,5k läst
K
klos: Låter bra, lite sent att ändra sig, de kommer antagligen idag och lägger det. Tack för info!
6 svar · 7,5k läst
S
swede: Hej Ett sådant tak lägger mina snickare på en dag lätt med kranbil ;D
11 svar · 4,5k läst
cubix
cubix: Höjden är naturligtvis beroende på vilken panna du skall använda och vilken dimension på läkten du använder. Varje fabrikant har en lägganvisning som du kan titta på, så ser du vilken höjd du bör ha.
3 svar · 15,4k läst
A
ante31: Vi har upptäckte förra året på hösten att det kom in vatten genom taket, det var när det regnade kraftigt och blåste från norr/öster. Det var genom ventitlationsröret det droppade in vatten. Vi har haft en tunna stående där sen dess (på vinden). Nu har vi ringt en plåtfirma, som har satt dit en plåt, det fattades tydligen, sedan huset byggdes. Men fortfarande droppar det in lite
0 svar · 6,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Ja, det är bara tid man sparar. Ingen kan få mig att tro på att det skulle vara bättre än råspont... :P Dock finns det många olika material, flera är mer lika masonite än plast (de flesta är så tjocka att de är godkända som genomtrampningsskydd). "Plast" ger mig VÄLDIGT dåliga vibbar, "lätt underlagstak" låter lixom bättre. Nåja. ::)
12 svar · 4,5k läst
M
Mady: vi vill ha släta vita innertak. Men höll faktiskt på att sätta i halsen av att det blev som tillval och dyrare. Vad tycker ni 15000 för att få släta vita tak istället för "plattor"?
3 svar · 1,7k läst
P
pandy: Vi har satt upp pärlspont i hela undervåningen och dubbelfasspont på övervången. Vi följer helt husets längdriktning oavsett hur rummen ser ut. Tror som ni sagt tidigare att man bör ha det i samma riktning som golvet. Kändes naturligt för oss //Anders
17 svar · 6,3k läst
Immobil
Immobil: Kolla med någon trävaruhandlare som har varit många år i branschen. Kan tänkas de har sådana i sina gömmor. ;)
1 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.