Byggahus.se

Ventilation luftspalt.

1. M
    Medlem Nivå 1
    Det verkar smidigast att göra hål i takfoten för själva ventilationen av luftspalten mellan yttertak och första isoleringslagret. Det är fyratums timmer i väggarna vid gavlarna och visst går det att ta hål på det också men det verkar bra mycket enklare via takfoten. Gör jag en tankevurpa när jag gör så? Bör jag i sådana fall ta upp ett hål per takstolsfack, trots att det finns luftförbindelse mellan facken?

2. cubix
    Medlem Nivå 6

Re: Ventilation luftspalt.

Har du ingen ventilation alls idag?
    Normalt sett har man både ventialtion vid takfoten och på gavlarna. Beträffande takfotsventilationen bör den finnas för varje takstolsfack, sedan kan du naturligtvis montera mögelstoppers om det finns möjlighet, men många klarar sig utan den typen av ventilation.

3. M
    Medlem Nivå 1

Re: Ventilation luftspalt.

Har precis börjat inreda vinden och håller alltså på med själva luftspalten (masonit). Jo jag var nog mest inne på lösningen med ett uttag i varje takstolsfack, alternativt ta bort en remsa i takfoten längs hela långsidan. Det är 4,5 meter upp till nock på övervåningen, så det kanske är ide´att sätta mögelstoppers i varje fack vid nocken också för att få bra genomdrag? Själva spalten är ungefär femtio millimeter (plus minus lite böljningar som är svårt att undvika med masonite) och det borde väl betraktas som luftigt nog?