2 263 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
knölticka?
Hej - ny här i forumet, men har en fråga. Har nyligen köpt ett sextiotalshus (färdigt ca -62, plåttak lagt för ett par år sen) där (de nu inte uppvärmda) vindsrummen var tilläggsisolerade så att luftspalten mellan isolering och råspont delvis var tilltäppt. Detta påpekades i besiktningen innan köpet - så jag har öppnat upp luftspalten genom att ta bort ett lager mineralull. Har inte hunnit öppna ventilation i gavlarna ännu, men efter regn o blötsnö började jag se nåt som såg ut som mögel på råsponten i kallvindsutrymmena. Hittade också något som såg ut som svamp på råsponten. Skickade ett par prov på dessa för analys, och fick svaret att det högst antagligt handlar om knölticka. Min fråga är nu vad jag ska göra härnäst? Det säger ju sig självt att jag måste börja förhandla med säljaren, eftersom såna här grejer knappast kan dyka upp på de tre månader vi har ägt huset. Men sen? Anticimex? Måste takkonstruktionerna rivas och materialet bytas ut, eller räcker det med effektiverad ventilation. Fick ont i magen när analyssvaret kom...
Här hittade jag lite om knöltickan i hus. Lite lugnare blev i alla fall jag, även om det inte är mitt hus det gäller 
( Eftersom jag jämför med vad som kan krävas med sk äkta hussvamp)
http://www.pkgroup.se/svenska/manadsbrev/manadsbr.htm
( Eftersom jag jämför med vad som kan krävas med sk äkta hussvamp)
http://www.pkgroup.se/svenska/manadsbrev/manadsbr.htm
Tack! Hade Anticimex på besök, och killen ansåg att det inte är nåt att bekymra sig för. har förbättrat ventilationen (som täppts igen av föregående energisparande ägare...) och väntar nu och ser. Om det inte räcker är Boracol nästa steg.
Klicka här för att svara