Byggahus.se

Benders luftningspanna

1. S
    Medlem Nivå 8
    Jag ska inreda en vind och planerar att installera ett antal ventilationsbeslag/mögelstoppar för att säkerställa ventilationen i luftspalten. Har nu sett att Benders har en ventilationspanna som ser listig ut (ca. 100 spänn styck). Min tanke vara att placera ett antal sådana vid takfot och nock previs ovanför ventilationsbeslagen/mögelstopparna för att vara säker på att ventilering sker. Är den nån som har erfarenhet av detta? Eller tror ni att det räcker med ventileringen utan ventilationspannan? Jag tänkte att nån hundring kan vara en billig försäkring för att undvika fukt och mögel... Det finns alltså ingen ventilation i takfot eller nock idag.

2. S
    Medlem Nivå 2

Re: Benders luftningspanna

Har du ett tegeltak som benders pannor passar i?

3. S
    Medlem Nivå 8

Jag har ett betongpannetak som Benders passar i (såklart).

4. cubix
    Medlem Nivå 6

Jag tror du klarar dig med mögelstopparna, om du inte vill ha både hängslen och livrem förstås.

5. L
    Medlem Nivå 1

Hej.
    Vid takfoten har du väl redan X antal mm mellan papp och panna. Där behöver du inte ventilation pga att där är det redan.

Luften går in vid takfoten mellan papp och panna och uppåt. Tills den kommer ut i nocken (självdrag). Om du har ventilerad nock... Det har NOG de flesta förr satte man nockpannorna i bruk... (man kan se utrymmet mellan pappet och pannan som en form av luftspalt.)

Dina mögelstoppers sitter uppe vid nocken och eventuellt nere vid takfoten.

De borde klara sig med det självdraget som nämns ovan.
    Om det är lååångt mellan takfot och nock kanske man vill öka (självdraget) på det med de ventilationspannorna du nämner. Eller där man har takkonstruktioner (vinklar och vrå) som inte har nock där kommer ventilationspannan till hjälp.
    Mvh Amatören med synpunkt.